Home › Forums › Mening & ervaring › Carters › Imitatie carter
- Dit onderwerp bevat 75 reacties, 32 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 7 maanden geleden door 12V.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
7 februari 2015 om 15:21 #150228
berini erop haha
7 februari 2015 om 15:44 #150229@Ritze
Misschien moet je het weer eens proberen want dat nokjes afbreek probleem gebeurd amper nog.
En cp is wel beter voor wheelie power.7 februari 2015 om 17:01 #150230Ik ben vandaag even bij Q-parts geweest om de nieuwe carters te bekijken.
Meteen een setje meegenomen.Ik post vanavond wat foto’s en info.
Ik heb ook nog wat info over de nieuwe originele krukassen,
daarover komt een topic.Edit:
De gelijkenis met een origineel Piaggio carter is groot. Te groot, eigenlijk.
Ik acht de kans dat ze uit de originele mallen komen, vrijwel 100%.
De slijpplekken zitten precies waar het Piaggio logo hoort te zitten.
De afwerking is iets minder goed dan bij het origineel, maar lijkt goed genoeg.Het grootste verschil met originele carters is de schroefdraad waar de spoelen
gemonteerd worden. Er is geen draad getapt in het aluminium, maar in een busje
dat in het carter zit. Ik kan me niet herinneren dat ik dit bij een Piaggio carter al
eens gezien heb, maar het lijkt me zelfs een upgrade.
De helften zijn niet genummerd, maar wel goed gevlakt.
Het zijn geen begrensde carters, de opening is gewoon 46mm.
De lagers zijn waardeloos. Ze zitten vol vet en de ringen zijn érg dun (de kogels
dus dikker dan normaal). Ze zitten wel goed vast op hun plek, dus ik verwacht
geen problemen met de lagerpassingen.
Standaard grote inlaat.

Ook op het kleine carterdeel is weinig aan te merken. Je ziet dat de 46mm boring
wat minder netjes is dan bij een origineel exemplaar.
Al met al een net cartersetje, vooral voor zo’n prijs(je). Ik hoop dat er ook een
elektronische versie komt.
Op dit moment lijkt het er niet op dat het om een (zeer) beperkte oplage gaat,
maar gewoon vast in het assortiment van onze sponsoren komt.7 februari 2015 om 20:00 #150211Mooie review over dit cartersetje. Voor de prijs is het absoluut niet gek!
Die lagers, zijn die er makkelijk uit te krijgen met branden? Heb je er al originele/goede SKF lagers in kunnen drukken?Alles ziet er echt wel goed uit moet ik zeggen! En het schroefdraad voor de spoelen is alleen maar in ons voordeel. Mocht je het kapot draaien dan kan je zo m5 gaan tappen.
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel7 februari 2015 om 20:03 #150210Lagers heb ik nog niet gewisseld. Dat doe ik waarschijnlijk morgen.
Schroefdraad lijkt me op deze manier harder dan rechtstreeks in het carter,
vandaar dat ik het een voordeel vind.7 februari 2015 om 20:09 #150209Als ik die schroefdraadbussen zie begin ik toch te twijfelen over de kwaliteit van het aluminium.
Bij een goede hardheid (zoals de ori carters) heb je hier geen problemen mee. ik krijg vermoedens dat dit aluminium heel zacht is en dat een normaal klein schroefje snel dol zal draaien.
7 februari 2015 om 20:51 #150205Klink allemaal goed, nu nog even het uitwisselen van de lagers controleren en als dat goed verloopt dan kan het idd wel eens een mooie goedkope upgrade zijn 🙂
TICKLING BARN7 februari 2015 om 21:27 #150206Ik ben ook erg benieuwd naar de carterdruk, dus of de krukas de inlaat goed afsluit.
7 februari 2015 om 22:11 #150207Keurig setje!
I came, I saw, and I forgot what I was doing...7 februari 2015 om 23:11 #150208Ik heb hem ook liggen, en wilde een soortgelijk verhaal als Fons posten maar dat hoeft dus niet meer 🙂
Wat ik nog wel toe kan voegen:
De lagers heb ik opgemeten, de passing aan de binnenkant is exact gelijk aan het SKF lager.
Zie de foto hieronder, in de kleine carterhelft stak het lager nog een stuk uit.
Ik kon geen verschil in de code van de lagers ontdekken, normaal stoppen we een C3 lager aan de ontstekingskant maar deze lagers lijken gelijk te zijn.
Het carterset is verder zoals Fons ook zegt gelijk aan het origineel, ziet er goed uit allemaal!
Ik ben in principe van plan om deze lagers er goed in te drukken en te proberen om het blok met deze lagers op te bouwen, puur omdat ik toch nieuwsgierig ben wat het doet :).
Wordt vervolgd…
8 februari 2015 om 12:17 #150160Ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn. De mijne leken in eerste instantie positief,
maar blijken uiterst teleurstellend.Vandaag de lagers eruit gehaald. En dat viel niet mee. De carters moesten veel langer
warm gestookt worden dan normaal. Daarna kon ik het lager pas met twee tangetjes uit
het kleine carterdeel trekken. In het grote deel zat het lager even vast.
Ik begon al te denken dat de lagers gelijmd waren, en was zelfs even bang dat het carter
zou smelten. Dat was gelukkig niet het geval.Het nieuwe lager viel wel érg losjes in het reeds verwarmde carter. Na afkoeling zit het
wel goed vast.Het setje ging verder zeer gemakkelijk in elkaar.

En toen ging het bergafwaarts 🙁 Ik heb een goede, originele Piaggio krukas gebruikt,
maar de inlaat sluit niet goed af. Ik heb het vergeleken met een oldtimer blok, waar
ik amper lucht langs kan blazen, en een kickstart blok (met dus dezelfde inlaat als de
nieuwe carters) waar ik iets, maar veel minder lucht door krijg.
Ook een oliefilm op de krukas en het inlaatvlak helpt niet, de inlaat is dus zo lek als
een zeef.Ik ben zeer benieuwd of dit bij alle carters het geval is. Misschien zijn er ook nog
verschillen als een ander merk krukas gebruikt wordt.8 februari 2015 om 13:05 #150231Aiii dat is jammer om te lezen. Ik heb de mijne nog niet in elkaar, heb nog eens gekeken naar het inlaatvlak en het lijkt inderdaad “dunner” te zijn als origineel dus daar zou het aan kunnen liggen.
Ik heb beide carters no een gewogen om eens te kijken omdat ik me afvroeg of het misschien een andere legering was maar ze zijn bijna tot op de gram gelijk qua gewicht.
Ik verwacht het blokje van de week wel in elkaar te hebben.
8 februari 2015 om 13:25 #150232FonS :
de inlaat is dus zo lek als een zeef.Wilk1985 :
heb nog eens gekeken naar het inlaatvlak en het lijkt inderdaad “dunner” te zijn als origineelDat zou wel erg jammer wezen als deze nieuwe productie hierop stuk loopt.
8 februari 2015 om 15:46 #150233Dit is wel erg teleurstellend inderdaad. Mocht dit bij Wilk ook zo zijn, dan zou ik contact opnemen met JMPB. Die kunnen vast wel iets voor je betekenen (en niet nog meer verkopen).
Ga je het blokje nog proberen aan de praat te brengen Fons?
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel8 februari 2015 om 17:33 #150234Super interessant topic,
Het inlaat vlak kan opgestuikt worden het wordt dan iets groter( gunstig) en komt naar voren.
Het is toch ongelooflijk dat een nieuw carter maar 34 euro kost!!

-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.