Vespa-Ciao.NL
:: Ik Wil Mijn Polini 46mm Tunen Maar Hoe?

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Ik Wil Mijn Polini 46mm Tunen Maar Hoe?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Boelie
    Topic starter

Hoi,
      Ik Wil Mijn Polini 46mm Tunen Maar Hoe?

Ik Heb op de site gezocht over deze cilinder wat bijwerken tunen harder laten lopen
      maar tervergeefs kon ik niet veel over deze cilinder vinden om hem wat bij te werken

daarom vraag ik om jullie reacties/mensen die er ervaring mee hebben op deze cilinder

Mvg Boelie

Michel
      Bijdrager

Heb je al een poortmap gemaakt. Anders zou ik daar eerst mee gaan beginnen en uitrekenen wat je standaard waardes zijn en van daaruit kan je gaan kijken wat je wil gaan tunen en tot hoe ver je wil gaan.

Uitlaatpoort vergroten met een andere flens en een ophoogplaat kom je al een eind.

Verder is het een kwestie van rekenen 😉

Edjuh
        Bijdrager

Leer inderdaad eerst een poortmap maken en de timingen te berekenen. http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/127

En het tunen van een cilinder is al vaak voorgedaan, dus als je even beter kijkt…

Je komt bij elke cilinder in meer of mindere mate dezelfde ‘gebreken’ tegen dus je hoeft niet per se heel specifiek naar het tunen van deze cilinder te kijken, maar vooral naar tunen in het algemeen.

Boelie
          Topic starter

thx voor reacties

ik heb hier op het forum gelezen dat je ong je uitlaatpoort
            in de brede 1mm aan iedere kant kan bijveilen en 2mm naar voor (naar cili-kop)

merk je hier veel van en is dit verstandig?

Edjuh
            Bijdrager

Hij zal wat meer toeren gaan maken. Verstandig is het wel als je het combineert met het verruimen van de hele poort, dan kan het gas wat makkelijker wegkomen. Alleen de poort in de cilinder vergroten geloof ik niet in want het vernauwt zich direkt, dus dan heeft je spannende timing weinig nut.

Crullie
              Donateur

Als je met een 13/13 carb blijft rijden en de inlaat en de spoelers zijn aangepast dan heeft het nut om van een 46 mm cilinder de uitlaatpoort aan te passen, omdat een 13/13 gewoon te klein is al voor deze cilinder hoef je eigelijk alleen maar iets de uitlaat te verhogen 2 a 3 mm en zoals Edjuh zegt goed ruim maken die poort zodat de gassen makkelijker en directer weg en terug kunnen.

TICKLING BARN

Boelie
                Topic starter

moooiii weer 2 nuttige reacties Thx!

en als ik nu bijv: een grotere flens aan mijn cilinder las i.p.v 22mm een 26mm ofzo??:?
                  hoe groot stuk moet ik bij mijn uitlaat eraf hale en daar ook een dikker stuk aanlassen gewoon klein stukje van
                  3cm ofzo?

en zou een zijinlaat dus veel en veel beter lopen
                  maar ja simo zijinlaat is wel verekkes duur man!! €119 euries pff en dan zit je nog met carburateur

en nog een vraagje wat voor sproeier moet je gemiddeld zitten voor polini46mm rond de 74 kan dat?

ArvidW
                  Donateur

Zoek en gij zult vinden:

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                    Home made engine dyno

Boelie
                    Topic starter

wooooooow lijpe shit man

hoe heb je in vredesnaam die boosterpoortjes in de cilinder overal even breed gemaakt ?

Crullie
                      Donateur

Meten is Weten. :con

@ Arvid: Echt één van je beste werken tot nu toe :thumb ook al zeg ik dat als polini liefhebber.:lol

..

TICKLING BARN

Michel
                        Bijdrager

Ben het met Crullie eens 😀 Nu de prestaties nog testen 😉
                          Krukas is binnekort klaar en dan kan ik de prestaties gaan melden!

Nog even over je sproeiervraag. Ik rijd met een 19mm met een 82 sproeier, heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat op een 13/13 zit maar zal wel iets in die richting zitten 😉 Let op dat je geen te grote pakt, want dan rijd die cilinder echt voor geen meter.

ChrisNL
                          Bijdrager

Ben zeer benieuwd wat dat gaat doen iig 😀

Svennoow
                            Bijdrager

74 is wel groot voor een 46polini met een 13/13 eerder 70

Boelie
                              Topic starter

Crullie :
                                Meten is Weten. :con

@ Arvid: Echt één van je beste werken tot nu toe :thumb ook al zeg ik dat als polini liefhebber.:lol

..

Ik smap dat je moet meten om te weten wat je weg kan frezen

maar ik bedoel meer Waarmee hij het heeft gedaan en hoe te werk is gegaan

heb je eerst de boosterpoortjes bovenaan nog wat groter gemaakt en toen pas in cilinder?

anders wordt het toch al lastig met de dremel of vijltjes of hoe dan ook ofniet?

Crullie
                                Donateur

Sorry Boelie maar dat is niet zomaar uit te leggen, je hebt een schuifmaat, dremel, freesjes, vijlen, schuurpapier en een vaste hand nodig. Je moet het toerental en aanzet van de dremel eerst goed doorgronden. Als je het ook echt allemaal wilt begrijpen dan is een goed boek over 2-takt motoren een goede start en natuurlijk lef en ballen want één verkeerde berekening of een te los handje en je kunt een cilinder vreselijk naar de schroothoop helpen.

Probeer het uit op een oude Ori cilinder ofzo om ervaring op te doen want daar is het eigelijk allemaal om te doen, uitproberen en testen of het nut heeft gehad of niet en met een beetje natuur talent word het net zo strak als de kunst stukken van Arvid.

O ja, je bent wel ff een jaartje bezig om alle Tune bewerkingen goed onder de knie te krijgen. :lol

Nogmaals dat leg je niet zo maar ff uit, dat zou een HOW-TO worden van een paar pagina,s.

TICKLING BARN
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.