Vespa-Ciao.NL
:: Ik krijg mijn klok niet uit mijn achterwiel?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Ik krijg mijn klok niet uit mijn achterwiel?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

JoeriH
    Topic starter

Beste forumleden,

Zoals de titel al zegt krijg ik mijn klok niet uit mijn achterwiel. Ik heb er 2 bussen olie ingespoten, in de cola gezet (om de roest op te lossen). Maar niks lijkt te helpen zelfs springen op het wiel of er op slaan met een grote hamer werkt niet ( hij was toch al kapot). Ik heb gekeken waar ik er de flex in kan zetten maar ik betwijfel dat dat lukt zonder mijn wiel te beschadigen. Ik hoop dat iemand nog ideeën heeft.

Gr,
      JoeriH

Ps. Het gaat om een 10 spaaks wiel van een si.

Docs
      Donateur

JoeriH
        Topic starter

Die how to heb ik gevolgd. Ik zit dus vast bij het gedeelte waar je licht met een hamer tikt om hem er uit te krijgen.
          Wat bij mij dus met geen mogelijkheid lukt.
          Wel bedankt voor de reactie.

Docs
          Donateur

Owww, dat is wel apart, normaal is dat het simpelste stuk… 😐

JoeriH
            Topic starter

Daarom verbaaste het mij ook al zo.
              Ik zou wel een foto kunnen maken maar het ziet er uit als normaal.
              Ik zou het bout gedeelte er af kunnen flexen en hem dan uitboren. Maar dat doe ik liever als laatste optie.

De rest van de procedure ging ook vrij makkelijk.
              Hoeveel kan zon wiel trouwens houden?
              Ik ben er zelf met 100 kg op gaan staan met de bout op de grond maar om er nou met 200 kg op te gaan staan?

niek1992
              Bijdrager

als je primaire as vastgeroest zit in je velg, heb je niks aan 100kg zonder momentum. dan kan je beter een flinke hamer pakken en hem eruit slaan.
                Ikzelf heb ook wel is gehad dat hij wat vaster zat als normaal, en dat kwam door roest. Sindsdien smeer ik altijd een beetje kopervet op de tandjes van de primaire as.

JoeriH
                Topic starter

Net bij de gamma een hamer van 8 kg gekocht.
                  Helaas begaven mijn steunen waar de band op stond het na 3 keer slaan.
                  En dit waren sterke steunen.
                  Bestaat er geen middel om roest op te lossen?

Rizla
                  Donateur

Je hebt van hg roestverwijderaar werkte prima voor mij

Niet te lang er in laten staan. af en toe ff kijken om het uur of zo

JoeriH
                    Topic starter

Ik lees net dat de olie die ik aldoor er op spuit ook roest oplost.
                      Ik probeer het nog even en anders loop ik wel naar de gamma toe.

Zou het helpen om de bout/ het wiel te verhitten? Of zet dat hem alleen maar vaster?

Rizla
                      Donateur

Als je het verwarmt zet het uit en daardoor komt die nog vaster te zitten

Docs
                        Donateur

je kunt verhitten wel proberen 😉 Je velgen zijn alu, de as heeld hard staal. Dit betekend dat je velg sneller uitzet dan de as. Als het heul erg dichtgeroest zit gaat dit alleen niet veel helpen. Maar niks doen lost helemaal niks op 😛 Wel op je velg mikken en niet op de as 😉

JoeriH
                          Topic starter

Net met de gasbrander geprobeerd. Dit helpt helaas niet.
                            Meerdere keren gedaan steeds langer achter elkaar zodat de as niet te warm werd. Dit mocht echter niet baten.
                            Ik ben nu hg roestoplosser aan het halen.

Rizla
                            Donateur

Is het nog gelukt?

JoeriH
                              Topic starter

Roestoplosser geprobeerd maar ook dat werkt niet.
                                Ben hem nu maar aan het uitboren en zo wat gaat dat langzaam. De dremel was redelijk snel door de bout heen maar het uitboren duurt uren. Moet ik kracht zetten tijdens het boren of niet?

Bedankt voor alle reacties

SuperSi
                                Bijdrager

kan je doen, maar je mag vooral je bout niet warm laten worden.
                                  hierdoor ggaat ie harden en word het alleen maar moeilijker

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.