Home › Forums › Techniek › Elektrisch › Ideen over electrische snufjes op de vespa
- Dit onderwerp bevat 43 reacties, 22 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 18 jaren, 2 maanden geleden door sieger.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
15 februari 2007 om 16:34 #159685
moi johnsel..
ik heb denk ik wel een goed idee, het is in ieder geval een idee dat ik wil toepassen op mn ciao, heb het verder alleen nog helemaal niet uitgewerkt..
op mn ciao wou ik een kleine accu plaatsen van een 3,0 ampère en 12 volt..
op deze accu wou ik gewoon mijn verlichting en eventuele snufjes plaatsen..
omdat deze accu dan wel de hele tijd leegloopt, maar ik geen zin heb deze eraf te halen en op te laden, dacht ik, kan deze niet opgeladen worden tijdens het rijden..aangezien ik mijn verlichting e.d. op de accu wil aansluiten, hou ik de draadjes voor de verlichting en toeter over, als ik het goed heb een 12, en een 6 volt aansluiting (elektronische blokjes)..
met een brug-gelijkrichter kan je er gelijkstroom van maken, nou leek het mij ook wel mogelijk om met de juiste weerstanden en condensatoren je accu te kunnen opladen..
alleen heb ik er geen flauw idee van hoe dit zit met het opladen van de accu en het tegelijk gebruiken van stroom voor verlichting e.d.?
zou dit mogelijk zijn, het lijkt mij in ieder geval een super-idee!! 😀
zown how-to lijkt me ook wel wat..
en het was toch ook zo dat je een accu maar een bepaald percentage mocht opladen van het ampèrage van de accu??Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.16 februari 2007 om 23:48 #159686klopt, k zal wel ff de theorie doorlezen en aangezien bij wss ook een accutje komt vind k dit idd een goed idee!
17 februari 2007 om 11:18 #159687een sleuteltje met een tjieptjiep geluid :pimp en dat ie dan contact af- en aansluit.
17 februari 2007 om 12:00 #159688Johnsel :
klopt, k zal wel ff de theorie doorlezen en aangezien bij wss ook een accutje komt vind k dit idd een goed idee!of ist misschien zo dat ze stroom van het blok pakken voor de verlichting e.d. als het blok genoeg levert hiervoor (en tegelijkertijd de accu op laadt)..
en dat als het blok tekort schiet of uitstaat, de accu stroom levert..?
ik weet t ook allemaal niet :conWelkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.14 maart 2007 om 19:15 #159713een leuk idee. gewoon 6 volt kan de vespa wel aan ja :P. en dan speakertjes (als die er voor 6V zijn?) onder je kappen pleuren!
Kwafo :
dat je er iets opzet waardoor je niet over de 6v kan (want dat is niet goed voor je accu 😛 )
heet dat niet een weerstand?maar ik vroeg me af als je bijv led lichtjes doet voor je koplamp, is dat wel sterk genoeg?
ik denk het wel he..22 mei 2007 om 10:17 #159789zou wel tof zijn als je van die flitslichtjes in je koplamp hebt
heeft een kameraad van me ook op zn runner dat lijkt echt vet:)2 januari 2008 om 22:43 #158365Om dit topic nog eens nieuw leven in te blazen:
sieger :
zou wel tof zijn als je van die flitslichtjes in je koplamp hebt
heeft een kameraad van me ook op zn runner dat lijkt echt vet:)vrij makkelijk te maken, moet je wel led koplamp gebruiken want normale gloeilampjes houden dat niet bij en levensduur word ook minimaal. circuitje te vinden op bijv http://www.circuitsonline.net/circuits/view/12
TimoO_ :
een leuk idee. gewoon 6 volt kan de vespa wel aan ja :P. en dan speakertjes (als die er voor 6V zijn?) onder je kappen pleuren!Kwafo :
dat je er iets opzet waardoor je niet over de 6v kan (want dat is niet goed voor je accu 😛 )
heet dat niet een weerstand?maar ik vroeg me af als je bijv led lichtjes doet voor je koplamp, is dat wel sterk genoeg?
ik denk het wel he..Nee dat is geen weerstand wat je daarvoor nodig hebt, alhoewel ik het idee niet helemaal snap (wil je nu je accu opladen met je vespa stroompjes?) een weerstand beperkt de spanning wat ergens doorheen gaat (dit wil je ook) maar is afhankelijk van hoeveel je trekt van je voeding. (dit wil je niet)
Conclusie:
Je moet een spanningsregelaartje hebbben voor 6 volt
een pagina wat dit imo vrij goed uitlegt (het principe van een accu opladen met een spanningsregelaar is deze:
De spanningsregelaar in een eendEdit:
Over de lichtsterkte nog eventjes.
Je zal wel meer ledjes moeten gebruiken dan ééntje maar op een fiets geeft t ook genoeg licht op een accutje dus de sterkte van t licht zal t probleem niet wordenIk ben sterk aant denken om zelf ook weer een vespa aan te gaan kopen (ja timo schiet me maar af, na al mn commentaar op die van jou xD) en ik ga hier zelf ook nog wat leuke dingetjes mee doen.
2 januari 2008 om 23:05 #158366ideeen over technichse elektrische snufjes?! check mn special:p 😉 daar staan genoeg technische hoogstandjes in..
link staat in mn signature3 januari 2008 om 02:47 #158367Johnsel :
Om dit topic nog eens nieuw leven in te blazen:sieger :
zou wel tof zijn als je van die flitslichtjes in je koplamp hebt
heeft een kameraad van me ook op zn runner dat lijkt echt vet:)vrij makkelijk te maken, moet je wel led koplamp gebruiken want normale gloeilampjes houden dat niet bij en levensduur word ook minimaal. circuitje te vinden op bijv http://www.circuitsonline.net/circuits/view/12
————————————————
Ik ben sterk aant denken om zelf ook weer een vespa aan te gaan kopen (ja timo schiet me maar af, na al mn commentaar op die van jou xD) en ik ga hier zelf ook nog wat leuke dingetjes mee doen.aan een knipperlicht zat ik zelf ook nog te denken ja, is in sommige verkeerssituaties wel eens handig. ik steek bijna nooit m’n hand uit maar soms als er een vrachtwagen aan komt stormen ofzo is het soms wel handig voor hem (en misschien ook voor mij) zodat hij weet welke kant ik uit wil gaan.
jij koopt je maar een vespa John, zolang ik hem mag keuren.
5 januari 2008 om 20:59 #158369=)ik heb speakers op mn ciao, lekker reggaeton party op straat(H) hoe?? ik heb een 12 volt accu met 4,5 ampere uur er op gebouw. je neemt een set speakers waar een 12 volt adapter bij zit, je knipt het draatje voor de adapter af en die draatje
6 januari 2008 om 00:21 #158370foto?
8 januari 2008 om 17:33 #158374navigatie kan wel hendig zijn.
8 januari 2008 om 17:36 #158375Ik volg mn pikkie altijd, betere navigatie bestaat niet.
8 januari 2008 om 18:27 #158376staat jou broek dan altijd open edjuh en draag je geen onderbroek?:pest:pest:pest
8 januari 2008 om 18:48 #158377zou die Ed-Ed wel een bontmutsje geven in deze tijd van het jaar.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.