Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Hulp nodig krukas kiezen
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 maanden, 3 weken geleden door Smallride.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
2 december 2025 om 22:17 #830852
Hallo, ik ben nu een polini speed engine aan het bouwen met een 80cc polini cilinderkit.
Maar nu zit ik te kijken wat voor krukas ik wil. Ik zat zelf te kijken naar een Mazzucchelli Nuova AMT004 Race. maar nu lees ik dat de timing bijvoorbeeld anders is en dat je wel of geen shim ringen nodig heb. dus heeft iemand hier antwoord op?3 december 2025 om 06:46 #830853Je kiest een race krukas dus krijg je race timing, die is idd anders. Ik weet je timing zo niet in te schatten, maar waarschijnlijk zit je goed. Je wilt niet dat de grote ring van je lagers de kruk wang raken dus als er niet al een verhoging op de krukas zit dan monteer je de ring om die verhoging te realiseren.
3 december 2025 om 09:21 #830855Dankjewel! als iemand wel iets weet over die timing hoor ik het graag. is het dat je dan je onsteking anders timed of stel je hem anders af?
Die combinatie gaat prima, is gewoon plug en play. Ik denk dat je wel shims moet monteren, maar zoals smallride al schreef moet je even kijken of een randje op de wang zit. Zo op de foto te zien van de AMT004 zit er geen randje op, dus wel shims gebruiken, maar wie weet heb je net een andere batch of zo waarbij dat anders is. Als je een originele elektronische ontsteking hebt, dan valt er weinig af te stellen of je moet zoiets monteren. Bij puntjes heb je een klein beetje controle over het ontstekingstijdstip, maar als je alles gewoon netjes monteert en ga je sowieso als een speer met die setup 🙂
3 december 2025 om 16:16 #830861Top dank jullie wel ik rij gewoon een originele contactpunt ontsteking.
4 december 2025 om 01:21 #830869Dankjewel! als iemand wel iets weet over die timing hoor ik het graag. is het dat je dan je onsteking anders timed of stel je hem anders af?
Het gaat bij een krukas keuze in combinatie met een speedengine niet over de de timing van de ontsteking maar over die inlaat timing. Want die wordt bepaalt door de krukwang en het gat in Het inlaatvlak van het carter. Bij een speedengine is de timing al aanzienlijk heet en plaats je daar een race krukas is dan kan het ook misgaan, omdat de inlaat (te) lang open staat.
@shark en @Smallride hebben jullie goede ervaring met een Mazzucchelli Nuova AMT004 Race krukas in een Speed Engine dat jullie dit aanbevelen?4 december 2025 om 06:41 #830938@ zevenenergyGeen persoonlijke ervaring. Wel lang geleden.
Als iemand advies vraagt maar geen kaders schetst hoe presies verwacht die dan een antwoord?Als ik 100 rijdt krijg ik dan een bekeuring?
Die krukas in een speed engine start en loopt leuk voor de meeste set ups prima. Als er een deps en een 16mm opgaat met een expansie uitlaat zal het heel fijn zijn. Als het een 42 polini met een 13mm word en een city power word dan was dit niet m’n eerste keus.
Maar goed, als je voor een race Carter en een race kruk kiest, neem ik aan dat je snel wilt, en dan kan je met dit Carter en krukje alle kanten op. Je doet geen miskoop, als je SNEL wilt komt die uitlaat en 43 of 46mm wel.
4 december 2025 om 06:51 #830939Dankjewel! als iemand wel iets weet over die timing hoor ik het graag. is het dat je dan je onsteking anders timed of stel je hem anders af?
W weten hier heel veel, maar niet wat jij wilt… Een formule 1 auto om op en neer naar je school of werk te gaan elke dag omdat je vorige week je rijbewijs gehaald hebt?
EenStandaard bewerkt Carter met een Dr of polini en een 13mm met een expansie uitlaat, klinkt handiger om te beginnen. En dat je een beginner bent vermoed ik uit je vragen. Lees eventueel de how to enz hier. Dan heb je meer basis. Een standaard krukas in je speed engine is mischien handiger, dan alimineer je veel handvaardigheid, en de inlaat is snel maar niet race. Maar goed als je 60 kg bent of de 100 van mij, of je 80km wilt halen of zoals ik lekker op zondag middag een rondje door het dorp knettert en een ijsje gaat halen met je dochter. Dat geeft meer kader om jou te adviseren.
Wat heb je, wat wil je nog kopen eventueel, en wat is je doel?
Dan krijg je meer gerichte antwoorden.
Maar goed, een speed engine met die krukas is naar mijn idee een goede basis, werkt als je snel wilt, en je hebt over als je veel harder wilt daarna. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.