- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 maanden, 3 weken geleden door Wim.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
26 september 2025 om 00:02 #830138
hee hallo,
kom er even niet meer uit, mijn citta is bijna af alleen heb nog moeite met de juiste hoofd/stationairsproeier te kiezen en welke boegie ik nodig heb.
mijn setup zover is: gilera citta met si achterbug, polini speed engine electronische onsteking (zonder membraam) en cdi met vliegwiel van 805 gram, athena 75cc, polini clilinderkop, uitlaat: gianelli orignal city power voor de si, en er komt malossi vario op , carburateur phbg 17,5mm (luchtfilter 1 van deze 2: Malossi E8 / E12). moet hem ook nog inrijden want alles is bijna nieuw waar moet ik beginnen?- Dit onderwerp is gewijzigd 6 maanden geleden door gabbercitta.
26 september 2025 om 11:01 #830140Gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens. Hierover is, dan overdrijf ik niet, al duizenden keren geschreven. Altijd prijs. Zo vind je vanzelf ook de sproeierdatabase.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.26 september 2025 om 11:24 #830141hoi wim, dank voor de reactie…
maar had de sproeierdatabase al gevonden en alles staat er in maar geen 75cc te bekennen. vandaar mijn vraag hier. 65cc,70cc staan er al allemaal in maar van 70cc gaat het opeens naar 80cc.. ook zie ik nergens mijn carb staan: 17,5mm.
- Deze reactie is gewijzigd 6 maanden geleden door gabbercitta.
26 september 2025 om 16:55 #830150Die 75cc van jou is een 46mm cilinder, die staan er wel.
En 16mm carburateurs staan er en 19mm ook.
Misschien dat je daar tussen moet zoeken?
Het is ook maar een indicatie, je zal zelf echt de juiste setup moeten zoeken.26 september 2025 om 20:59 #830151Oké dan

Monteer bougie B6HS of een gelijke. Meng gewoon 98 E5 met 2taktolie van een bekend merk 1:50.
Steeds een grotere sproeier monteren tot hij stottert, dan één stapje terug qua sproeier, daarmee inrijden.
Dat is dan de grootst(rijk mengsel) mogelijke sproeier die nog rijdbaar is. Belangrijk voor inrijden. En vermijd hoge toerental en langdurig op één toerental.
Na zo’n 600 – 800km monteer je bougie B7HS of een gelijke en ga je een lang stuk vol gas, stop direct, demonteer de bougie, bekijk van de middenelektrode het porselein.
Dat moet bruin zijn(koffie met melk). Te donker is één maatje kleinere sproeier. Te licht is één maatje grotere sproeier monteren. Zo doorgaan tot ie koffiemetmelk bruin is. Dat is de juiste sproeier.
Steeds testrijden met volledig gemonteerd luchtfilter en de juiste uitlaat.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.4 oktober 2025 om 09:57 #830244dank voor je bericht. denk alleen zelf niet dat b6hs de juiste is. ook omdat ik electronische onsteking nou heb. en dan heb je volgendsmij de br6hs nodig. zonder die ”r” is het voor contact punten blok had ik gelezen. ook denk ik dat de 6 te laag is? had namelijk voordat ik mijn citta helemaal ging upgraden er een b7hs in (had toen wel contact punten blok) 😐
4 oktober 2025 om 10:41 #830245Hallo,
B6HS of een gelijke zei ik.
Voor jou een R dan.Een 6 te laag?
Nee. Je gaat inrijden, dus er wordt nooit top gereden en/of hoog toeren. Je rijdt in met de grootst mogelijke nog rijdbare sproeier vandaar de 6 bougie. De bougie moet niet kunnen vet slaan. De 6 blijft veel heter waardoor die zichzelf schoonbrandt, dat is de opzet. Daarna een 7. Je moet nooit een te koude bougie gebruiken, er wordt daardoor ook vaak met een te kleine sproeier gereden.
Maar aan het eind van je inrijden is bougiekleur de doorslag voor combi met de juiste sproeier. Eigenlijk een herhaling van wat ik boven al schreef maar uitgebreider 😉
Succes verder, hoe is het tot nu toe verlopen.
We zien wel graag wat respons etc.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.