- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 maanden, 1 week geleden door ciaolover.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
13 december 2025 om 00:42 #831346
Hallo ik heb wat hulp nodig. Ik heb laatst en vario aangeschaft en de rest eromheen. Alleen loop ik een beetje vast de vragen zijn:
1. Heb je alleen een andere as nodig waar je de achter koppeling overheen schuift of moet je en hele nieuwe vertanding aanschaffen ( zou jammer wezen )2. Hoe zet je in de voor vario op de krukas en dan heb ik het vooral over de afstand bussen/ringen3. Wat zijn goede onderdelen om op de vario set te doen voor onwijs goeie optrek cillinder is 65cc dr. En laag toerig uitlaat ( gianelli City/ori power ) en ik zat ook te denken om hem te begrenzen tot 55/54km want ik heb geen zin in de wok pan misschien mogelijk met een vario ring??
En ik had zelf al gekeken op het forum van de vario. Maar daar is het mij nog net ff wat te onduidelijk.
13 december 2025 om 11:51 #8313481. Om een achterkoppeling te monteren heb je een vario-as nodig, die komt over het algemeen in een varionaaf. Deze is anders dan een mono snor/brom naaf. Er bestaan as’jes die je in zo in een snornaaf kan monteren, waarmee je dus een snornaaf ombouwd naar varionaaf.
2. Je hebt een afstandsbus nodig achter je halfpouli. De ring met opstaande rand die laat je achterwege (de ring die normaliter achter de mono koppeling zit). Bij Malossi is ie los van de halfpouli, bij Polini zit ie vast aan de halfpouli, bij een originele zit ie volgens mij ook los (?) en voor Pinasco weet ik het eerlijk gezegd niet.
3. Standaard vario zou het eerste zijn wat ik zou vervangen, samen met trekveren en drukveer. Afhankelijk van je model heb je andere veren nodig. Ook heb je verschillende overbrengingsverhoudingen in de naaf. Als je snel wilt optrekken dan kan je kiezen voor een lichtere vertanding (1:13). Deze wordt echter minder te koop aangeboden, 1:11,5 komt vaker voor.
Welke onderdelen heb je nu aangeschaft? Want je geeft aan dat je alles eromheen ook hebt, maar vervolgens is je eerste vraag of je een andere as nodig hebt.
Maak anders wat foto’s.
13 december 2025 om 12:33 #831350@niek1992 ik heb deze onderdelen aangeschaft:
Transmissieolie Kroon Scoogear 75W-90 100 ml
V-Snaar Malossi Special Belt Variomatic Vespa Ciao 978mmIngaande as Vespa Ciao, Citta, Si (Variomatic)Transmissiedekselpakking Vespa Bravo / Ciao / Citta / SiKoppelingshuis Cif Vespa Ciao, Citta, Si (Variomatic)Mezoly achterkoppeling voor Vespa Ciao, Citta, Si(variomatic)Variateurset Malossi Multivar Vespa Ciao, Citta, Si (voor Overrange kit)
13 december 2025 om 14:11 #831351Als je alleen de ingaande as hebt gekocht, dan mis je (afhankelijk of het 11-tands of 10-tands, beide schuin) alleen nog een varionaafdeksel. Die zijn lastig los te vinden.
Anders zou je Zoiets moeten hebben.
14 december 2025 om 00:45 #831372@niek1992 leuk nogmeer geld uitgeven maar goed. wat bedoel je precies met wat ik nodig heb zoals en varionaafdeksel. of bedoel je de vertanding deksel en ook die link van die naaf is net zo duur als en volledig nieuwe vertanding dus dat wordt hem denk niet
14 december 2025 om 08:02 #831383
Anoniemgenaaid denk ik door de verkoper zoals altijd, voor 300 euro heb je alles nieuw van malossi en dan alleen je vario/snaar enz die niet lastig te vinden zijn en niet erg duur……
14 december 2025 om 09:54 #831389Hoezo genaaid door de verkoper..? Een webshop/winkel levert gewoon wat je bestelt.
Jammer dat je een losse ingaande as gekocht hebt, daarmee ben je er nog niet. Je hebt een complete naaf met vertanding nodig.
De how-to’s op dit forum zijn er niet voor niets. Daarin staat duidelijk wat je nodig hebt en hoe je het monteert.
14 december 2025 om 12:03 #831402@FonS ik had zoizo al gekeken naar de how to’s. Maar die waren voor mij niet duidelijk genoeg. Maar dat zat zal dan wel aan mij liggen. Kan jij mij uitleggen waarom ik niet alleen die as erin kan doen. En zou jij misschien voor mij een vertanding kunnen uitkiezen dat ik niet nog meer het verkeerde spul koop ik wil graag vertanding die het snelste optrek en het goedkoopste mogelijk. En hoe weet ik of het eigenlijk in mijn achter wiel kan?
14 december 2025 om 13:50 #831407Oké, de naaf bestaat kortgezegd uit drie onderdelen: huis, deksel, vertanding. Jij wilt vario. En dan ga ik even uit van een conventionele vario setup, niet met zo’n speciale as voor in een brom naaf.
Het huis kan van de snor of vario variant zijn, niet brom. De deksel kan alleen vario zijn, niet snor of brom. De vertanding kan vario zijn, of snor waarvan de ingaande as vervangen wordt voor een lange ingaande as. Dan heb je hetzelfde als een vario vertanding.
Waarom kan de lange ingaande as niet in een brom of snor deksel? Een ingaande as voor mono overbrenging is dikker. De deksel is anders van vorm en de diameter van het naaldlager is anders.Als ik de voorgaande berichten doorleest, maak ik hieruit op dat je een relatief eenvoudige overbrenging wilt die betaalbaar is.
De kortste weg is een tweedehands vario naaf kopen. Andere optie is een Pinasco naaf met een CIF vertanding.
Ik zie dat je de verkeerde Malossi vario besteld hebt, namelijk de versie voor de overrange kit. Die kan dus retour, bestel de gewone multivar.
De imitatie koppeling die je noemt is kwalitatief niet best, maar wel gunstig geprijsd. Een originele zou beter zijn, maar weinig meer te vinden. Een Malossi koppeling is helaas stevig aan de prijs.Als je mijn mening wilt: stuur de ingaande as en multivar terug. Bestel de juiste multivar, een Pinasco naaf en een CIF vertanding. Dan ben je klaar.
Weet wel: goedkoop is duurkoop.
Of ga op zoek naar een tweedehands originele set.
Over je achterwiel hoef je je geen zorgen te maken, daar past het gewoon in.
14 december 2025 om 14:42 #831413@FonS helaas zijn de as en de vario al uit de verpakking dus die kunnen niet meer terug. maar is het niet gewoon dezelfde vario maar dan gewoon met zwaarder veer en rolletjes? Kan ik niet een van deze aanschaffen om in de naaf te doen?:
14 december 2025 om 14:47 #831414De bus van de vario is anders ivm bredere snaar, gaat niet werken met een normale koppeling.
De sets die jij aangeeft kunnen in een vario naaf ja. Die zul je dus wel moeten kopen. Past niet in een brom naaf, zoals de verkoper aangeeft. Dat klopt gewoon niet.
14 december 2025 om 15:09 #831415@FonS zucht lekker dan dan moet ik hem maar op Marktplaats gooien. Maar het beste is dus de goeie vario en en ene complete vario naaf van marktplaats afhalen.
14 december 2025 om 15:29 #831416Waar je ook nog rekening mee dient te houden is de reductiefactor van je overbrenging. De 2e mp link je hier plaatst is een vertanding welke uit komt op 1:9,5 rf. Deze is aan de zware kant en zal je minder mee optrekken en heb je al snel een krachtige setup nodig. Je wilt hard optrekken en kan je beter opzoek naar een vertanding welke wat lichter is. Zoals Niek1992 al eerder beschrijft. Idd een complete varionaaf met lichte vertanding/rf zal voor jou uitkomst bieden.
Wellicht lees ik er overheen, maar ook de keuze van de poelies/schijven van je koppeling maken uit in het verhaal van optrekken of topsnelheid. Ik gok dat jou Mezoly/imitatie koppeling 100mm schijven heeft en dan zit je qua beter optrekken goed.
14 december 2025 om 17:00 #831420Nou dat zijn tips van twee kanonnen of goat,s. (Geatest Of All Times) Daar mag je je rijk mee rekenen.

Ik weet niet hoe je vario as er uitziet, is hij orgineel en hoeveel tanden hij heeft? want er is nog een mogelijkheid.
Je kan namelijk ook een snorklok aanpassen zodat er een standaard vario as in past.
Een snorklok en klein beetje draai en freeswerk en dan heb je een vario klok.Het is niet zo moeilijk om iemand hier op het forum te vinden die weet hoe dat moet en dat kan.
14 december 2025 om 17:54 #831430 -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.