- Dit onderwerp bevat 39 reacties, 11 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar, 10 maanden geleden door Bolle.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
21 februari 2024 om 23:31 #823774

Jeetje het kwartje valt…. Het is een elektrische fiets, Dus je hebt geen kenteken nodig..wowww
Geniaal…22 februari 2024 om 09:09 #823777Wow dit is echt gaaf! Mocht je overwegen om soort van plug en play kitjes te gaan verkopen heb je aan mij zeker een klant.
Ik zal eens kijken of het haalbaar is om een mooi plug & play setje te maken.
Het mooie is dat als je al een rijdend Citta frame hebt je deze eigenlijk alleen maar hoeft te ontdoen van de originele achterbrug.Kom ik dan op het forum nog op terug
22 februari 2024 om 09:12 #823779
Jeetje het kwartje valt…. Het is een elektrische fiets, Dus je hebt geen kenteken nodig..wowww Geniaal…Ja Inderdaad, hij voldoet aan de normen van een elektrische fiets waardoor zelfs mijn zoontje van 12 erop weg mag
22 februari 2024 om 12:10 #823781Wow dit is echt gaaf! Mocht je overwegen om soort van plug en play kitjes te gaan verkopen heb je aan mij zeker een klant. Als het betaalbaar blijft hier nog 1
Sluit ik mij bij aan, dit is veel gaver dan een standaard elec fiets
beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.22 februari 2024 om 14:32 #823782Ja, en toch denk ik dat als je bij derden een groot lichamelijk
en/of financieel ongemak veroorzaakt met dat dingetje er toch een
behoorlijk probleem is voor de verantwoordelijke.Waarom ik dat denk, je rijdt in feite met een voertuig die pas op de weg
mag met kenteken, verzekering en precies in de hoedanigheid zoals de
tno/rdw hem in de tijd heeft gekeurd en goed bevonden.
Je hebt onderdelen gewijzigd, dat mag niet.
Er wordt gereden met een brommer zonder kenteken en verzekering,
en bestuurd door een persoon die geen rijbewijs heeft en geen 16 jaar oud is.Als je flinke onkosten veroorzaakt bij een derde partij, die zet er een advocaat op,
plus hun, waarschijnlijk zorgverzekering, wil ook poen zien, die keren echt de
halve wereld binnenstebuiten om je alles te laten vergoeden en de tegenpartij
kostenloos te stellen, plus advocaat wil ook zijn loontje á 300 p.u.
In zo’n geval is een halve ton peanuts hoor, je kan gewoon je huis verkopen.Ik wil niet zeiken hoor, ( eigenlijk doe ik dat wel) want zelf deed ik niet beter,
ik reed op 14 jr met een RM250 naar school, en al op 12 met een CZ175.Ik denk dat het beste is dat je kan doen, dat er aan het voertuigje niets, maar
dan ook echt niets, te vinden is dat er op duidt dat het een Piaggio Gilera Citta is.
Dus niet terug te vinden wat het geweest is 😉Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.Super gaaf dit! Ook erg smaakvol gebouwd!
Ik ben stiekem wel benieuwd wat de politie er van gaat vinden…Maar als het mag… Waarom niet??
No replacement for displacementIk meen dat er op een elektrische fiets geen toelatingstest zit om op de weg te mogen.
Dus er zijn alleen regels van toepassing:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike22 februari 2024 om 18:35 #823785Nee geen toelating, dat weet ik natuurlijk.
Maar dit is eigenlijk een brommer hè, lees wat ik schreef 😉Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.22 februari 2024 om 20:16 #823788Hmmm het vergt misschien toch wat nader onderzoek:
22 februari 2024 om 20:45 #823789Er zit inderdaad wel een maar aan. Ik heb een oud niet meer geregistreerd frame gebruikt. Daar heb ik alles afgeslepen wat maar kan verwijzen naar zijn vorige functie. Ook het oude nummer heb ik eruit geslepen en het is nu dus geen citta frame meer. Hij lijkt nog op een citta frame maar is het niet meer en zolang ik volhoud dat het een frame is dat lijkt op een Citta frame maar het niet is maar is nagebouwd moet het volgens mij goed gaan. Ben je van plan om een geregistreerd frame te gaan gebruiken kan dit misschien wel een probleem worden.
Wil je het veilig volgens de regels doen dan kun je hier misschien iets mee:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/brommer/uw-persoons–en-voertuiggegevens/uw-voertuiggegevens-bij-de-rdw/kentekenregistratie-stopzetten
Daarna kun je volgens mij zonder schuldgevoel het nummer eruit slijpen.
Daarna is het niets meer dan een frame waar je een fiets mee kunt maken.22 februari 2024 om 20:56 #823790Dit zou m zijn.

Maar indd, als niets verwijst naar wat het was.
Dan was het ook niets, en is het alleen wat het nu is.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.23 februari 2024 om 00:58 #823793Heb mij er nogmaals in verdiept en corrigeer mij als ik iets verkeerd heb opgeschreven.
Feiten
- Als je op een oude mountainbike of gewone fiets een ombouwset met Bafang middenmotor met max vermogen van 250 watt zou monteren zonder handgas en met trapondersteuning tot max snelheid van 25 km/h dan ben je daar geheel vrij in. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike
- Dan heb je geen rijbewijs nodig
- Geen kenteken
- Geen helmplicht
- Geen WA verzekering nodig
- Er geldt geen minimum leeftijd voor het rijden op een elektrische fiets.
Grijs gebied maar volgens mij wel legaal
- Stap 1. Als je een Citta Frame hebt liggen
- Zonder kenteken (check altijd eerst bij RDW) slijp alles eraf en las alles dicht wat met brandstof te maken heeft en slijp het oude functieloze nummer van het frame. Je kunt nu zeggen dat je het frame als het ware zelf hebt gebouwd. Het aangepaste frame in combinatie met de originele achterbrug zou op dat moment al dienst kunnen doen als een “gewone fiets”.
- Met kenteken Beeindig dan de kentekenregistratie bij de RDW omdat deze nooit meer als snorfiets (geregistreerd voertuig) op de openbare weg komt.
Slijp daarna alles eraf en las alles dicht wat met brandstof te maken heeft en slijp het oude functieloze nummer van het frame. Je kunt nu zeggen dat je het frame als het ware zelf hebt gebouwd. Het aangepaste frame in combinatie met de originele achterbrug zou op dat moment al dienst kunnen doen als een “gewone fiets”.
- Stap 2. Voer modificaties door ter voorbereiding voor de ombouwset.
- Stap 3. Koop een ombouwset met middenmotor met max vermogen 250 watt. Sluit de vaak bijgeleverde handgas niet aan (is illegaal) en stel de set zo in dat de trapondersteuning ondersteunt tot max 25 km p/u.
Volgens mij volkomen legaal als je de regels zo leest en je aan de stappen volgorde houd, als je maar een kentekenloos “eigen gemaakt” frame gebruikt.
23 februari 2024 om 10:11 #823800Ik kan je redenering volgen en het is heel aannemelijk dat dat zal werken.
Maar het blijft een ter dele zelf verzonnen constructie die tegen de belangen van de wetgever en de RDW in zouden kunnen gaan.Een uitgeslepen framenummer is niet verstandig, want dan kan je niet aantonen, dat dit het frame is dat je van het kenteken hebt laten halen.
Ik had ooit 5 brommers die verloren waren gegaan in een brand van de fietsenstaling in het gebouw waar ik woon. De woningbouw had de resten van de brommers weglaten gooien door het bedrijf dat het gebouw schoongemaakt heeft.
Maar ik had dus 5 kentekens op mijn naam en het had best nog wel voeten in de aarde om die van mijn naam af te krijgen. Ik moest foto,s van de verbrande brommers (gelukkig had ik die) en een verslag van de politie erbij opsturen naar de RDW. Ik deed er ook een kranten knipsel bij.Heb je dat niet dan kan je ook zeggen dat je je brommer gesloopt hebt voor onderdelen maar dat is geen garantie dat ze dan het kenteken van je naam willen halen,maar het is mij wel eens op die manier gelukt.
Ze willen het liefst dat je het frame en kentekenplaat inlevert bij een RDW erkent sloopbedrijf en met die papieren kan het kenteken gegarandeerd van je naam.
Maar dan ben je ook het frame kwijt.Dus ik zou uiterst voorzichtig zijn met het uitslijpen van je framenummers want de politie zal het hoogst waarschijnlijk niet accepteren, want zeker als het frame op kenteken staat, is dat een overtreding van de wet.
De kans dat ze dan je geëlektrificeerde brommer in beslag nemen is dan heel aannemelijk.En bij in beslagname mag je dan voor de Officier Van Justitie uitleggen hoe je maatschappelijk afgegleden bent en hij zal dat belonen met een straf en een strafblad. Want hij kijkt gewoon naar de wet en jurisprudentie.
23 februari 2024 om 12:04 #823806Ik kan je redenering volgen en het is heel aannemelijk dat dat zal werken. Maar het blijft een ter dele zelf verzonnen constructie die tegen de belangen van de wetgever en de RDW in zouden kunnen gaan. Een uitgeslepen framenummer is niet verstandig, want dan kan je niet aantonen, dat dit het frame is dat je van het kenteken hebt laten halen. Ik had ooit 5 brommers die verloren waren gegaan in een brand van de fietsenstaling in het gebouw waar ik woon. De woningbouw had de resten van de brommers weglaten gooien door het bedrijf dat het gebouw schoongemaakt heeft. Maar ik had dus 5 kentekens op mijn naam en het had best nog wel voeten in de aarde om die van mijn naam af te krijgen. Ik moest foto,s van de verbrande brommers (gelukkig had ik die) en een verslag van de politie erbij opsturen naar de RDW. Ik deed er ook een kranten knipsel bij. Heb je dat niet dan kan je ook zeggen dat je je brommer gesloopt hebt voor onderdelen maar dat is geen garantie dat ze dan het kenteken van je naam willen halen,maar het is mij wel eens op die manier gelukt. Ze willen het liefst dat je het frame en kentekenplaat inlevert bij een RDW erkent sloopbedrijf en met die papieren kan het kenteken gegarandeerd van je naam. Maar dan ben je ook het frame kwijt. Dus ik zou uiterst voorzichtig zijn met het uitslijpen van je framenummers want de politie zal het hoogst waarschijnlijk niet accepteren, want zeker als het frame op kenteken staat, is dat een overtreding van de wet. De kans dat ze dan je geëlektrificeerde brommer in beslag nemen is dan heel aannemelijk. En bij in beslagname mag je dan voor de Officier Van Justitie uitleggen hoe je maatschappelijk afgegleden bent en hij zal dat belonen met een straf en een strafblad. Want hij kijkt gewoon naar de wet en jurisprudentie.
Nou ik durf het wel aan:
Als je netjes de kentekenregistratie stopzet bij de RDW en je bouwt zelf een fietsframe die gelijkend is aan een Citta frame doe je niks anders dan een fiets bouwen die lijkt op een Citta. Dat je daar vanuit nostalgie oogpunt dan echte kappen tegenaan schroeft om hem nog meer te laten lijken op een Citta (waar ik overigens ook alle gaten van heb gedicht die refereren naar hun vorige functie) krijg ik wel uitgelegd. Er zijn zoveel voorbeelden te vinden van mensen die hun eigen fietsframe hebben gemaakt. Kijk bijvoorbeeld naar Beachcruisers.
Ik heb in dit geval mijn eigen frame gemaakt die als 2 druppels water lijkt op die van een Citta.Ik ben overigens al een keer staande gehouden door de politie tijdens een testritje omdat ze dachten dat ik een helm op moest. Ik heb ze laten zien dat het geen snorfiets is maar een fiets met trapondersteuning en ze vonden hem helemaal geweldig. Daarbij heb ik wel benadrukt en laten zien dat ik een eigen frame gemaakt heb dus dat hij lijkt op een citta frame maar het niet is. Ik heb ze ook laten zien dat er een compleet nieuwe achterbrug onderzit waar geen verbrandingsmotor meer in kan. Verder heb ik ze laten zien dat het vermogen van de motor max 250 watt is en dat er alleen trapondersteuning op zit en geen handgas. We hebben het vanuit hun interesse nog even in detail over alle wijzigingen gehad die ik had gedaan en zij hebben mij daarna veel rijplezier toegewenst. Een van hen zei dat ik alleen nog een bel mis maar ik had gezegd dat ik die er nog op moest schroeven en dat was geen probleem voor ze.
23 februari 2024 om 12:29 #823810Dit zou m zijn.
Maar indd, als niets verwijst naar wat het was. Dan was het ook niets, en is het alleen wat het nu is. Gr. Wim.Zoals ik het lees betreft het door jouw omcircelde een voertuig dat je al hebt omgebouwd naar een fiets, waar je vooraf niet eerst de kentekenregistratie van hebt stopgezet. Daarom moet je deze eerst stopzetten voordat je verder gaat.
- Als je op een oude mountainbike of gewone fiets een ombouwset met Bafang middenmotor met max vermogen van 250 watt zou monteren zonder handgas en met trapondersteuning tot max snelheid van 25 km/h dan ben je daar geheel vrij in. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.