Vespa-Ciao.NL
:: Howto: Krukas tuning berekenen

Home Forums Algemeen Oude topics Howto: Krukas tuning berekenen

15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 163)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

TimoO_
    Donateur

Ik zou alles van de openingskant afhalen, tot 190* inlaattiming. Maar dat ben ik 😛 Met vario heb je toch geen tot weinig low-end power nodig..

edit: k** wat zeg ik nou, alles van de sluitingskant… sjurrie

Dries
      Bijdrager

jha klopt wel.. Maar dan staan de spoelers en de inlaat langer samen open, of maakt dit niks uit…?

TimoO_
        Donateur

Als je aan de sluitkant affreest staan ze niet langer gelijk open. Als je naar die afbeelding kijkt wat op pagina 1 gepost staat zie je dat membraaninlaten bij hogere toeren niet (in dit geval zo kort mogelijk) de spoelers en de inlaat gelijk open hebben staan. En de inlaat sluit later dan op lage toeren. Dit zou je moeten namaken met je krukasgestuurd inlaatje.

Ik zou nog 3 graden van je openingskant afhalen (inlaat staat dan 5,35* gelijk met je spoelpoorten open), en de rest van je sluitingskant affresen totdat hij ca. 195* openstaat, niet meer in ieder geval. Zoiets heb ik ook op mijn blokje (staat 8* gelijk open met spoelpoorten en 188* in totaal) en werkt redelijk goed, hij geeft op hoge toeren nog een goede hoeveelheid power af dus dat is niet mis. Hou er wel rekening mee dat ik in eerste instantie een ‘poeliekrukas’ gemaakt heb, maar op vario doet hij het ook goed.

BrightSight
          Bijdrager

ik heb vandaag mijn carter uitgeboord, is het ook nodig om precies het krukas aan te passen op de inlaat en de cilinder, de cilinder is nog standaard

Dries
            Bijdrager

TimoO_ :
              Als je aan de sluitkant affreest staan ze niet langer gelijk open. Als je naar die afbeelding kijkt wat op pagina 1 gepost staat zie je dat membraaninlaten bij hogere toeren niet (in dit geval zo kort mogelijk) de spoelers en de inlaat gelijk open hebben staan. En de inlaat sluit later dan op lage toeren. Dit zou je moeten namaken met je krukasgestuurd inlaatje.

Ik zou nog 3 graden van je openingskant afhalen (inlaat staat dan 5,35* gelijk met je spoelpoorten open), en de rest van je sluitingskant affresen totdat hij ca. 195* openstaat, niet meer in ieder geval. Zoiets heb ik ook op mijn blokje (staat 8* gelijk open met spoelpoorten en 188* in totaal) en werkt redelijk goed, hij geeft op hoge toeren nog een goede hoeveelheid power af dus dat is niet mis. Hou er wel rekening mee dat ik in eerste instantie een ‘poeliekrukas’ gemaakt heb, maar op vario doet hij het ook goed.

Bedankt Timo!

Jullie horen het wel hoe hij loopt;)

@ brightsight, nee, op je standaard 50cc zou ik helemaal niks aan je krukas doen, ook zou ik je inlaat niet té groot maken.

succes en veel plezier;)

Edit: Damn, ik had berekend voor een snorkruk, en ik heb een bromkruk, daarbij kom ik het volgende uit:

Inlaat mag ten vroegste 130.65° voor TDC openen.

Inlaatperiode v/d carters (tonni’s carter)
              – Inlaat staat 163° open
              – Inlaat opent 112° voor TDC
              – Inlaat sluit 51° na TDC

Dus=> Van de openen kant haal ik 18° af, wat me brengt tot 130° open voor TDC.
              En van de sluiten kant haal ik 12° af, wat me brengt tot 63° sluiten na TDC

Dit samen geeft dus een Inlaatperiode van 193° na het tunen van de kruk. Waarbij inlaat en spoelers 9.4° samen open staan.

Wat is jullie advies aan mij?
              Redeneer ik goed of doe ik iets helemaal fout?
              Is het nuttiger om tot 195° te gaan of maakt dat niets uit.

Bvd!

ChrisNL
              Bijdrager

hansieb :
                Ik rijd nu met een arvidw berekende krukas en ik moet zeggen JEZUS wat een snelheid =)

– 43mm DR evo nieuw met 42mm Pinasco kop
                – Mix carters geveild met 13mm inlaat
                – ArvidW berekende krukas ( brom kickstart krukas )
                – Pully 70 met 1:6,5 vertanding
                – Proma circuit

Hij loopt dik 80+ echt bruut hard! Onderin is er ook nog zat, boven in bergen met toeren.

Ik gok dat die 85km/h vol gas gaat. Ik rijd met gemak naast een 80km/h weg.

Thx arvidje dit loopt echt super rap!

ArvidW: Dit was wat ik Hans aan heb geraden:

ArvidW :
                Hierbij de maten voor je BROMkrukas:

Lijkt je inlaat op die van Tonni (uit de howto)
                – 11.5mm van open kant
                – 5.0mm van sluit kant

Lijkt je inlaat op die van mij (uit de howto)
                – 9.0mm van de open kant
                – 2.0mm van de sluit kant

heb je nou eigenlijk nog veel last van onbalans als je je kruk ga veilen?

meningen zijn nogal verdeeld hoorde ik 😕

500
                Donateur

Daar heb je echt niet veel last van bij een vespa hoor, in iedergeval niet qua prestatie’s wel qua slijtage. (ik weet niet in welke mate)

Lars

TimoO_
                  Donateur

Dries :
                    Dit samen geeft dus een Inlaatperiode van 193° na het tunen van de kruk. Waarbij inlaat en spoelers 9.4° samen open staan.

Wat is jullie advies aan mij?
                    Redeneer ik goed of doe ik iets helemaal fout?
                    Is het nuttiger om tot 195° te gaan of maakt dat niets uit.

Bvd!

Nou, het zou een optie kunnen zijn bv 3 graden minder gelijktijdige opening (6,4*) en 5 graden later laten sluiten. Ik moet eerlijk zijn dat ik niet helemaal weet wat hij doet als de inlaat zo laat sluit (of een vespacilinder wel gemaakt is voor dit soort timingen) maar misschien weet iemand anders hier wat over?

RiPe
                    Bijdrager

Ik denk dat je dan veel blowback gaat krijgen, want de zuiger gaat alweer een heel stuk omlaag voordat de inlaat sluit. Misschien wordt een powerbox dan interessant 🙂

Dries
                      Bijdrager

RiPe :
                        Ik denk dat je dan veel blowback gaat krijgen, want de zuiger gaat alweer een heel stuk omlaag voordat de inlaat sluit. Misschien wordt een powerbox dan interessant 🙂

Dat bevorderd mijn prestaties dus niet echt. Zal ik het dan maar houden op een 130 – 63?

Ben geen fan van powerboxen:) dus dat gaat er niet aankomen denk ik.

RiPe
                        Bijdrager

131 64 kan ook wel, als je aan die 195 wilt komen. Dan zit je met openen iets boven de 10 gelijke opening van spoelpoorten en inlaat maar dat is geen ramp, het Bell tuningsboek is al vrij oud.

Dries
                          Bijdrager

Dat gaat het worden dan denk ik.

Bedankt voor het mee redeneren!;)

Edit:

Volgens mij heb ik een kruising tussen een snor en bromkruk. Zou dit kunnen?

Ik heb nog steeds niks gefreest om de volgende redenen:

Als ik zoals berekent van de openen kant 11mm afhaal, dan kom ik in de uitsparing in de krukaswang en dat lijkt me toch niet echt de bedoeling…

Misschien kunnen julie zien op een foto wat voor krukas het is?

Bvd,
                            Dries

ChrisNL
                            Bijdrager

ChrisNL :

hansieb :

– 43mm DR evo nieuw met 42mm Pinasco kop
                              – Mix carters geveild met 13mm inlaat
                              – ArvidW berekende krukas ( brom kickstart krukas )
                              – Pully 70 met 1:6,5 vertanding
                              – Proma circuit

Hij loopt dik 80+ echt bruut hard! Onderin is er ook nog zat, boven in bergen met toeren.

Ik gok dat die 85km/h vol gas gaat. Ik rijd met gemak naast een 80km/h weg.

Thx arvidje dit loopt echt super rap!

ArvidW: Dit was wat ik Hans aan heb geraden:

ArvidW :
                              Hierbij de maten voor je BROMkrukas:

Lijkt je inlaat op die van Tonni (uit de howto)
                              – 11.5mm van open kant
                              – 5.0mm van sluit kant

Lijkt je inlaat op die van mij (uit de howto)
                              – 9.0mm van de open kant
                              – 2.0mm van de sluit kant

ik heb een inlaat zoals die van jou arvid, maar die maten hierboven zijn voor een bromkruk, heb je ze ook voor een snorkruk evt?

ArvidW
                              Topic starter

Dat zou je best zelf om kunnen rekenen…

2.3openkant
                                8.7sluitkant

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                                Home made engine dyno

Daan777
                                Moderator

@Dries: Maak er even een foto’tje van.

Weet iemand de exacte timing van een belgische inlaat met bromkruk?

15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 163)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.