Home › Forums › Algemeen › Oude topics › Howto: Krukas tuning berekenen
- Dit onderwerp bevat 162 reacties, 50 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 16 jaren, 2 maanden geleden door Javad.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
29 april 2009 om 17:02 #130791
Ik zou alles van de openingskant afhalen, tot 190* inlaattiming. Maar dat ben ik 😛 Met vario heb je toch geen tot weinig low-end power nodig..
edit: k** wat zeg ik nou, alles van de sluitingskant… sjurrie
29 april 2009 om 19:55 #130792jha klopt wel.. Maar dan staan de spoelers en de inlaat langer samen open, of maakt dit niks uit…?
29 april 2009 om 22:40 #130793Als je aan de sluitkant affreest staan ze niet langer gelijk open. Als je naar die afbeelding kijkt wat op pagina 1 gepost staat zie je dat membraaninlaten bij hogere toeren niet (in dit geval zo kort mogelijk) de spoelers en de inlaat gelijk open hebben staan. En de inlaat sluit later dan op lage toeren. Dit zou je moeten namaken met je krukasgestuurd inlaatje.
Ik zou nog 3 graden van je openingskant afhalen (inlaat staat dan 5,35* gelijk met je spoelpoorten open), en de rest van je sluitingskant affresen totdat hij ca. 195* openstaat, niet meer in ieder geval. Zoiets heb ik ook op mijn blokje (staat 8* gelijk open met spoelpoorten en 188* in totaal) en werkt redelijk goed, hij geeft op hoge toeren nog een goede hoeveelheid power af dus dat is niet mis. Hou er wel rekening mee dat ik in eerste instantie een ‘poeliekrukas’ gemaakt heb, maar op vario doet hij het ook goed.
30 april 2009 om 18:08 #130794ik heb vandaag mijn carter uitgeboord, is het ook nodig om precies het krukas aan te passen op de inlaat en de cilinder, de cilinder is nog standaard
30 april 2009 om 19:34 #130795TimoO_ :
Als je aan de sluitkant affreest staan ze niet langer gelijk open. Als je naar die afbeelding kijkt wat op pagina 1 gepost staat zie je dat membraaninlaten bij hogere toeren niet (in dit geval zo kort mogelijk) de spoelers en de inlaat gelijk open hebben staan. En de inlaat sluit later dan op lage toeren. Dit zou je moeten namaken met je krukasgestuurd inlaatje.Ik zou nog 3 graden van je openingskant afhalen (inlaat staat dan 5,35* gelijk met je spoelpoorten open), en de rest van je sluitingskant affresen totdat hij ca. 195* openstaat, niet meer in ieder geval. Zoiets heb ik ook op mijn blokje (staat 8* gelijk open met spoelpoorten en 188* in totaal) en werkt redelijk goed, hij geeft op hoge toeren nog een goede hoeveelheid power af dus dat is niet mis. Hou er wel rekening mee dat ik in eerste instantie een ‘poeliekrukas’ gemaakt heb, maar op vario doet hij het ook goed.
Bedankt Timo!
Jullie horen het wel hoe hij loopt;)
@ brightsight, nee, op je standaard 50cc zou ik helemaal niks aan je krukas doen, ook zou ik je inlaat niet té groot maken.
succes en veel plezier;)
Edit: Damn, ik had berekend voor een snorkruk, en ik heb een bromkruk, daarbij kom ik het volgende uit:
Inlaat mag ten vroegste 130.65° voor TDC openen.
Inlaatperiode v/d carters (tonni’s carter)
– Inlaat staat 163° open
– Inlaat opent 112° voor TDC
– Inlaat sluit 51° na TDCDus=> Van de openen kant haal ik 18° af, wat me brengt tot 130° open voor TDC.
En van de sluiten kant haal ik 12° af, wat me brengt tot 63° sluiten na TDCDit samen geeft dus een Inlaatperiode van 193° na het tunen van de kruk. Waarbij inlaat en spoelers 9.4° samen open staan.
Wat is jullie advies aan mij?
Redeneer ik goed of doe ik iets helemaal fout?
Is het nuttiger om tot 195° te gaan of maakt dat niets uit.Bvd!
2 mei 2009 om 22:01 #130801hansieb :
Ik rijd nu met een arvidw berekende krukas en ik moet zeggen JEZUS wat een snelheid =)

– 43mm DR evo nieuw met 42mm Pinasco kop
– Mix carters geveild met 13mm inlaat
– ArvidW berekende krukas ( brom kickstart krukas )
– Pully 70 met 1:6,5 vertanding
– Proma circuitHij loopt dik 80+ echt bruut hard! Onderin is er ook nog zat, boven in bergen met toeren.
Ik gok dat die 85km/h vol gas gaat. Ik rijd met gemak naast een 80km/h weg.
Thx arvidje dit loopt echt super rap!
ArvidW: Dit was wat ik Hans aan heb geraden:
ArvidW :
Hierbij de maten voor je BROMkrukas:Lijkt je inlaat op die van Tonni (uit de howto)
– 11.5mm van open kant
– 5.0mm van sluit kantLijkt je inlaat op die van mij (uit de howto)
– 9.0mm van de open kant
– 2.0mm van de sluit kantheb je nou eigenlijk nog veel last van onbalans als je je kruk ga veilen?
meningen zijn nogal verdeeld hoorde ik 😕
2 mei 2009 om 22:09 #130802Daar heb je echt niet veel last van bij een vespa hoor, in iedergeval niet qua prestatie’s wel qua slijtage. (ik weet niet in welke mate)
Lars
2 mei 2009 om 22:35 #130803Dries :
Dit samen geeft dus een Inlaatperiode van 193° na het tunen van de kruk. Waarbij inlaat en spoelers 9.4° samen open staan.Wat is jullie advies aan mij?
Redeneer ik goed of doe ik iets helemaal fout?
Is het nuttiger om tot 195° te gaan of maakt dat niets uit.Bvd!
Nou, het zou een optie kunnen zijn bv 3 graden minder gelijktijdige opening (6,4*) en 5 graden later laten sluiten. Ik moet eerlijk zijn dat ik niet helemaal weet wat hij doet als de inlaat zo laat sluit (of een vespacilinder wel gemaakt is voor dit soort timingen) maar misschien weet iemand anders hier wat over?
3 mei 2009 om 09:02 #130804Ik denk dat je dan veel blowback gaat krijgen, want de zuiger gaat alweer een heel stuk omlaag voordat de inlaat sluit. Misschien wordt een powerbox dan interessant 🙂
3 mei 2009 om 11:30 #130805RiPe :
Ik denk dat je dan veel blowback gaat krijgen, want de zuiger gaat alweer een heel stuk omlaag voordat de inlaat sluit. Misschien wordt een powerbox dan interessant 🙂Dat bevorderd mijn prestaties dus niet echt. Zal ik het dan maar houden op een 130 – 63?
Ben geen fan van powerboxen:) dus dat gaat er niet aankomen denk ik.
3 mei 2009 om 13:55 #130806131 64 kan ook wel, als je aan die 195 wilt komen. Dan zit je met openen iets boven de 10 gelijke opening van spoelpoorten en inlaat maar dat is geen ramp, het Bell tuningsboek is al vrij oud.
3 mei 2009 om 14:43 #130807Dat gaat het worden dan denk ik.
Bedankt voor het mee redeneren!;)
Edit:
Volgens mij heb ik een kruising tussen een snor en bromkruk. Zou dit kunnen?
Ik heb nog steeds niks gefreest om de volgende redenen:
Als ik zoals berekent van de openen kant 11mm afhaal, dan kom ik in de uitsparing in de krukaswang en dat lijkt me toch niet echt de bedoeling…
Misschien kunnen julie zien op een foto wat voor krukas het is?
Bvd,
Dries25 mei 2009 om 21:03 #130815ChrisNL :
hansieb :

– 43mm DR evo nieuw met 42mm Pinasco kop
– Mix carters geveild met 13mm inlaat
– ArvidW berekende krukas ( brom kickstart krukas )
– Pully 70 met 1:6,5 vertanding
– Proma circuitHij loopt dik 80+ echt bruut hard! Onderin is er ook nog zat, boven in bergen met toeren.
Ik gok dat die 85km/h vol gas gaat. Ik rijd met gemak naast een 80km/h weg.
Thx arvidje dit loopt echt super rap!
ArvidW: Dit was wat ik Hans aan heb geraden:
ArvidW :
Hierbij de maten voor je BROMkrukas:Lijkt je inlaat op die van Tonni (uit de howto)
– 11.5mm van open kant
– 5.0mm van sluit kantLijkt je inlaat op die van mij (uit de howto)
– 9.0mm van de open kant
– 2.0mm van de sluit kantik heb een inlaat zoals die van jou arvid, maar die maten hierboven zijn voor een bromkruk, heb je ze ook voor een snorkruk evt?
26 mei 2009 om 05:22 #143307Dat zou je best zelf om kunnen rekenen…
2.3openkant
8.7sluitkantAW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno26 mei 2009 om 08:10 #143308@Dries: Maak er even een foto’tje van.
Weet iemand de exacte timing van een belgische inlaat met bromkruk?
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.