Vespa-Ciao.NL
:: Howto: Krukas tuning berekenen

Home Forums Algemeen Oude topics Howto: Krukas tuning berekenen

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 163)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ArvidW
    Topic starter

Idd, verschil zit eerder in formaat van inlaat.

Voor topspeed op iets van 132-63 gaan zitten.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
      Home made engine dyno

Daan777
      Moderator

is die 132-63 omdat 130-65 echt te laat is?

500
        Donateur

Is het zo dat als de krukas eerder opent je in het begin beter wegtrekt (met een duidelijk verschil?), dus dat het voor de trekkracht onderin een positief effect geeft door een snorkruk te monteren?

Lars

ArvidW
          Topic starter

@Daan, Omdat ik dit keer gerekend heb met de waardes van mijn DR70evo en niet degene van Hans. Tussen mijn meting en die van Hans zit 1.2graden verschil. (Dit is geen ramp, slijpen op de 10de milimeter lukt je toch niet, ook formaat van de inlaat is voor vele setups maar een gok vanaf een plaatje. Berekening geeft gewoon een indicatie hoeveel er ongeveer van de kruk af moet)

@Lvcp, verwacht geen bergen van verschil.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
            Home made engine dyno

twanvz
            Bijdrager

.
              wat is her de deckheight ongeveer? als ik kijk naar de bolle kant van de zuiger dan staat ie gelijk met de rand van de cilinder of misschien iets er overheen zelfs. maar als ik kijk naar het buitenste rondom van de zuiger dan valt ie er net onder. dus wat is nou ongeveer de deckheight hier?

ohja en nog 1 vraag, ik heb een 65 dr en een 70 dr liggen he, maar die zijn toch identiek toch? dus die hoogste spoelpoort ook toch?

TimoO_
              Donateur

twanvz :
                maar als ik kijk naar het buitenste rondom van de zuiger dan valt ie er net onder.

dat is je deckheight, moet je effe opmeten met je schuifmaat.

RiPe
                Bijdrager

de buitenste rand sluit/opent je poorten dus die moet je opmeten

twanvz
                  Bijdrager

maar hoe ga ik dat precies doen dan met deze schuifmaat?
                    ik kan nergens iets tussen “klemmen” en als ik die binnenste ding er uit trek en dan er op leg dan weet ik nog niks want je kan geen lengte opmeten vanaf het begin want daar staan geen streepjes.

en als ik de hoogste spoelpoort moet pakken moet ik de schuifmaat er dan op deze manier in doen?
                    en dan moet ik de spoelpoort pakken waarbij de afstand het grootst is?

Tonni
                    Moderator

Als je m helemaal dichtschuift dan staat het eerste onderste streepje toch gewoon bij het eerste streepje erboven (die met de nul)

Die eerste onderste streep geeft de millimeters aan, de streepjes die er nog naast staan geven tienden van millimeters aan.
                      Ik kan op de foto niet helemaal zien maar dat als voorbeeld nemende staat de schuifmaat dus op 4,7 millimeter.

Oftewel het eerste onderste streepje staat net niet precies op de 5 mm, vandaar de 4 mm. Dan kijk je welke van die onderste streepjes precies uitkomt op een van de bovenste streepjes. Dat is in dit geval het zevende streepje, vandaar de ,7 mm.

Ik hoop dat je het nu begrijpt.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

twanvz
                      Bijdrager

ja dat snap ik allemaal wel. het enigste wat ik niet wist was dat van die 10e milimeters, maar das nu ook dus bekend.

maar hoe kan ik met dit ding de deckheight opmeten? dat gaat niet want ik kan er nix in leggen. en ik weet nog niet hoe ik nou precies spoelpoort op moet meten. deed ik het goed zo?

erwinko
                        Bijdrager

ik doe het meestal met een voelermaatje 🙂

Dries
                          Bijdrager

Hoi,

Ik heb een “Belgische” inlaat, dus die is standaard al redelijk breed, is het dan nog nodig om deze verder te veilen?

Wordt er eigenlijk ook rekening gehouden met de breedte van je inlaat zelf, of zijn de berekeningen allemaal vanaf het center van het inlaatgat?

Nog een klein vraagje, Is het nodig om ervoor te zorgen dat de vlakken die je gefreesd hebt op je krukas een soort van naar boven waartse vorm behouden, of mag deze ook heel vlak zijn? Het “naar boven waartse” geval is mooi te zien op de post van VespaRoel, iets verder naar boven op deze pagina.

Bvd

Daan777
                            Moderator

Inlaat nog groter maken!
                              Hoe groter je inlaat -> hoe minder er van je krukas af hoeft -> hoe minder onbalans in je krukas -> hoe minder toeren je daardoor verliest.

Natuurlijk wordt er rekening gehouden met de breedte van je inlaat, we hebben het over het vergroten van de openingsduur, eerder openen, later sluiten..

De waartse vorm behoud ik wel bij het bewerken ookal ben ik er nog niet uit waarom dat beter is, maar als het geen bal uitmaakt zou een piaggiokruk het std ook niet hebben.

Dries
                              Bijdrager

Maar als ik mijn inlaat nu nog groter maak wordt het dan niet overkill voor mijn 43mm malossi’tje?

Of is het hele gedoe anders als bij een normaal nederlands inlaatje?

Daan777
                                Moderator

Nee geen overkill.

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 163)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.