Vespa-Ciao.NL
:: Howto: Krukas tuning berekenen

Home Forums Algemeen Oude topics Howto: Krukas tuning berekenen

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 163)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wausie
    Bijdrager

Op zich nog best een ingewikkeld verhaal zo’n krukas tunen, heb even een tekening gemaakt van de cilinder en snorkruk waar ik nu mee bezig ben.

De spoelpoorten staan dus 109,11 graden open in deze cilinder (Olynpia 43 mm).
      Ze sluiten en openen 125.45 graden voor en na TDC.
      Als uitgangspunt heb ik Arvid’s carter genomen. Inlaat opend dus 127 graden voor TDC en sluit 45 graden na TDC

Als ik aanhoud dat de spoelpoorten en inlaat tegelijkertijd maximaal 10 graden open mogen staan dan zou ik de inlaat moeten laten openen op 135.45 graden voor TDC en weer laten sluiten op 135.45 na TDC. Alleen dan is de totale inlaat periode bij elkaar 135.45*2 = 270.90 graden. Minstens 80.90 graden teveel want het gaat hier om een pully blok.

De krukas moet vooral getuned worden voor de hogere toerentallen. Ik heb 190-172 = 18 graden te verdelen. Dacht dat dit het beste was:

Inlaat opend 130 graden voor TDC
      Inlaat sluit 60 na TDC
      Inlaat staat dus 190 graden open

Oja let niet op de verhoudingen in de tekening want die kloppen niet helemaal, datgene wat in rood is aangegeven zijn de timingen als de krukas bewerkt is. Kan Arvid of iemand anders die er veel verstand van heeft even kijken of dit ongeveer klopt wat ik uitgerekend heb?

ArvidW
      Topic starter

Prima :thumb (Aangezien berekening deels op inschatting en gevoel berust is berekening voor dezelfde cilinder bij iedereen iets anders, ik zou vanwege laagtoerigheid van olympia voor 133-55 zijn gegaan maar jouw timingen zijn ook prima)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
        Home made engine dyno

Wausie
        Bijdrager

Okeej dan ga ik vandaag nog de krukas bewerken. Egt een super How-to dit.

Miss dat de timingen 55-133 idd nog iets beter zijn. Jongen waar ik dit voor doe heeft er een citypower onder, dus de hoge toeren kan die zoiezo al niet zo goed kwijt. Daarnaast wil die niet te hard gaan. 55-133 word het dus.

Iemand een idee waarmee je die krukas het beste kunt berwerken? Ben net langs een bedrijf geweest, en die vroegen er 50 voor. Mooi niet dus.

TimoO_
          Donateur

dremeltje en een goede slijptol :thumb

noellke
            Bijdrager

ff vraagje he, met een dr evo met 130-60 en je krukas gefreesd op 11-6 bereken je dat dan op ori carter of gevijld?

Lowie
              Bijdrager

kan iemand mij de deckheight vertellen van een standaard 50? kan even niet opmeten want heb mijn krukas al uit mijn carter gehaald. dus als iemand het mij zo kan vertellen dan kan ik morgen meteen aan de slag 😀

de poorthoogte is 37mm toch?

bij voorbaat dank

ArvidW
                Topic starter

Deckheight is niet bij elke cilinder hetzelfde, bij mijne was het 1.4mm

Snor:
                  -37,4 spoel
                  -32,5 uitlaat

Brom:
                  -37,2 spoel
                  -32,8 uitlaat

(maar zijn ook veel verschillen tussen ori cilinders onderling)

Home made engine dyno

vespa liessel
                  Bijdrager

bij mij kom ik uit op 126.5 nou wil ik hem alleen eerder laten openen voor 135gr gegaan
                    ik heb tonni’s carter als vb. gepakt mijn inlaat is ietsjes kleiner
                    112-51 dus is het nou 135-112=23
                    23/1.64= 14mm eraf?? < zoveel??

als ik dat doe kom ik op 186 gr totaal open is wel voor nieuwe blokje pully

ArvidW
                    Topic starter

Bij een geheel originele 50cc zou ik de krukas niet tunen.

Home made engine dyno

Bartusman
                      Bijdrager

Het is zover: ik wil me krukas bewerken.
                        Het is voor een 70cc dr cilinder op poelie blok.

Mijn carter zit tussen dat van Arvid en Tonni in en ik heb een bromkrukas. Daardoor heb ik gemiddeldes genomen:
                        Inlaat openen: 114
                        Inlaat sluiten 54
                        Totale openingsduur: 168

Wat ik wil is vooral een winst op hogen toerentallen zodat me top gaat stijgen. Lage toeren wil ik het liefst zo veel mogelijk behouden. Ik wil tot 188-190 graden in totaal gaan dus ik heb 20-22 graden te verdelen.

Zou Arvid of wie dan ook alsjeblieft een goede verdeling voor me willen maken die aan mijn wensen hierboven voldoet?

BVD:)

ArvidW
                        Topic starter

ArvidW :
                          Hierbij de maten voor je BROMkrukas:

Lijkt je inlaat op die van Tonni (uit de howto)
                          – 11.5mm van open kant
                          – 5.0mm van sluit kant

Lijkt je inlaat op die van mij (uit de howto)
                          – 9.0mm van de open kant
                          – 2.0mm van de sluit kant

Dit is wat ik Hans heb aangeraden, komt dus uit op gemiddeld 10.3 aan “open kant”, 3.5 aan “sluit kant” voor jouw inlaat.

Home made engine dyno

Bartusman
                          Bijdrager

Oke dankje. Zelf kwam ik op:
                            8. 7mm van de open kant
                            4.5 mm van de sluit kant.

Welke van onze berekeningen word hoogtoeriger? De mijne toch aangezien ik hem laat sluit?
                            Is dit het verstandigst voor mijn doel?

ArvidW
                            Topic starter

Ja, je inlaat sluit later maar de inlaat staat ook een fractie korter open, zal niet veel schelen dus.

Ik zou de 10.3 – 3.5 nemen aangezien dit bij Hans prima loopt met veel trekkracht en alsnog een hoge top.

Home made engine dyno

Bartusman
                              Bijdrager

Oke Arvid, bedankt:thumb. Ik laat tegen die tijd wel even weten hoe het loopt!

Daan777
                                Moderator

arvid stel dat je wel wat trekkracht wilt inlevern voor topsnelheid kan ik dan ipv 10.3 – 3.5 niet beter 8.3 – 5.5 nemen? Of sluit hij dan te laat?

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 163)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.