Vespa-Ciao.NL
:: Howto: Krukas tuning berekenen

Home Forums Algemeen Oude topics Howto: Krukas tuning berekenen

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 163)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ArvidW
    Topic starter

Heb er 2 bekeken, waren allebei combi tussen brom en snorkrukas.

123-51 in jouw geval dus zo ongeveer. Owja, pinasco heb ik ook nog bekeken maar dat is maar een vaag geval:lol

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
      Home made engine dyno

Lowie
      Bijdrager

Een mooie how-to.

Maar als ik het goed begrijp is het berekenen en tunen van je std. krukas op deze manier dus eigenlijk beter als op bijvoorbeeld de polini of malossie manier of als het kopen van een racekrukas? omdat dit op je eigen blok is afgestemd!

benieuwd naar de reacties.

MVG Lowie

ArvidW
        Topic starter

Ja, imo wel:) Al is nooit echt met testbankresultaten aangetoond dat mijn manier beter is dan die van Polini. Wel blijkt in de praktijk dat blokjes met een berekende kruk goed kopen, goeie trekkracht en hoge top.

Home made engine dyno

qbics
          Bijdrager

ik lees veel dat je beter met een bromkruk aan de gang kunt gaan maar volgens mij kan je ook heel goed een snorkruk gebruiken om te tunen. het open gedeeldte is namelijk al wat vervroegd en bij het sluiten moet er alleen wat meer weggehaald worden.
            is dit het enige verschil of zit er ook nog een verschil in het balanswiel van de krukas?

hieronder heb ik de foto’s van de brom-en snorkruk in het begin van deze topic over elkaar gephotoshopt waardoor je het verschil kan zien.

gr qbics.

ArvidW
            Topic starter

Snorkruk geeft in een speedengine al een te vroege inlaatopening, aangezien je niets bij kunt fresen is een bromkruk de juiste keuze.

Voor een gevijld carter kom je wel vaak uit met een snorkruk, maar niet altijd.

Home made engine dyno

qbics
              Bijdrager

ik heb hier nog een 70cc malossi liggen of een 65cc polini. dit komt dan met een 13/13 carb, een malossi luchtfilter, leovinci uitlaat en een 70 milimeter poelie. dan moet ik met een snorkruk en een gevijlde carter toch wel uitkomen?

gr qbics.

ArvidW
                Topic starter

Kan je niets beloven, alleen als je het berekent weet je het zeker… (maar ik verwacht dat het wel lukt)

Home made engine dyno

qbics
                  Bijdrager

ik zal van de week eens gaan meten en reken. kijken of het luk met de snorkruk. wat me wel opvalt is dat er voor de inlaatopening niets berekend hoefd te worden. maar wanneer je hieraan gaat vijlen dan verander je toch ook de timing?

gr qbics.

ArvidW
                    Topic starter

Wat je eigenlijk doet is:
                      – Totale openingsduur bepalen aan hand van richtwaardes (voor cilinders kleiner dan 43mm neem ik andere waardes)
                      – Timing van inlaat openen bepalen aan hand van spoelpoorttiming
                      – Timing van inlaat sluiten bepalen aan hand van inlaat openen timing en totale openingsduur

De berekening is geen absoluut iets, dat is ook niet mogenlijk tenzij je heel je blok 3D cad gaat tekenen en heel de werking ervan gaat simuleren. Berekening geeft indicatie hoe krukas ongeveer getuned moet worden, en deze indicatie ligt in mijn ogen dichter bij het optimale dan de 15-5 die polini aanraad voor willekeurig welke cilinder en carter.

Home made engine dyno

Piet30
                      Donateur

wow, what a great how to do :thumb

I just skimmed everything and find out that I understand more and more your language.

One thing is not clear for me. Could you tell me what a Brom Krukas and what a Snor Krukas is?
                        In what engines could I find this Kurbelwellen?

cu,Ralf

TimoO_
                        Donateur

a “brom krukas” is a crankshaft thats mounted in an vespa engine thats mounted on a ciao 45km/h. ciao’s which go 45km/h we call “brom-fiets” in Holland.

a “snor krukas” is a cranckshaft in an vespa engine mounted on a ciao 25km/h (snor-fiets), the timing on this crankshaft is different from a “brom krukas”. these crankshafts have more power on low rev’s becouse of the difference in timing.

I hope you understand.

Bartusman
                          Bijdrager

Als ik naar de berekening van Quest kijk zijn mij een paar dingen onduidelijk:
                            -Waarom is het op de berekening van Quest nodig om de timing van de cilinder te berekenen, deze zie ik voor de rest nergens terugkomen.
                            – Als je uitgaat van 1 van de 3 berekende carters, heb je dan dat berekenprogrammatje nog nodig? Als ik het goed begrijp niet.
                            – Welke getal van inlaat sluiten is het verstandigst op een bromkrukas? Het lijkt me dat je met die in het midden wel redelijk save zit als je niet te veel kracht onderin wil verliezen.
                            – Hoeveel km dat dit schelen op een snelle 43mm dr setup, km of 5 + beter optrekken?
                            Kan iemand mij dit ff uitleggen:)

In ieder geval thanks Arvid voor de Howto!

TimoO_
                            Donateur

Het is verstandig om de timingen van je cilinder eerst uit te rekenen omdat je daar dan rekening mee kan houden met je inlaattiming. bv. als je een inlaatpoorttiming van 120 graden hebt sluit je inlaat op 180 – (120/2) = 120 graden voor TDC. je kan je krukas zo afstellen dat hij bv op 130 graden voor TDC opent en 175 graden later weer sluit, zo zal je redelijk veel koppel hebben. of je stelt hem af dat hij 122 graden voor TDC sluit, en 185 graden later weer sluit. zo zal je blok hogere toeren gaan maken.
                              het is vooral dat als je je krukas tuned, dat je blokje dan heel mooi gaat lopen. er gaat een mooier evenwicht ontstaan tussen optrekken en top toerental, die je zelf een beetje kan bepalen. afhankelijk van jou berekeningen kan hij of veel koppel krijgen, of een hogere top krijgen. hoeveel dit precies is kan ik je niet zeggen.

op je andere vragen wil ik ook graag antwoord geven maar wat bedoel je met 1 van de 3 berekende carters? welke zijn dat. en je derde vraag, welke “in het midden”?

Bartusman
                              Bijdrager

Thanks man!;)
                                Met de carters bedoel ik die van Tonni Arvid en de speedengine.
                                Met in het midden bedoel ik de 55 van dit stukje:
                                Naar mijn idee sluit je inlaat:
                                – vroeg als hij 45graden na TDC al dicht zit
                                – op gemiddeld tijdstip als hij 55graden na TDC dicht zit
                                – laat als hij 65graden na TDC pas dicht zit.

ArvidW
                                Topic starter

Timing van een kruk in een carter bepaal ik door van het carter een foto recht van boven te nemen, deze in Autodesk inventor te laden en aan de hand van te foto wat hoeken te meten, wanneer je die hoeken hebt en de timingen op van de krukas kun je de inlaattiming bepalen.

Aangezien dit mij een beetje te ver gaat om in de howto uitgebeid uit te gaan leggen heb ik dit weggelaten en 3 voorbeeld carters uitgerekend.

Dat inlaat sluiten is meer als controle op de berekening, je inlaat vroeg openen geeft wat meer vermogen midden in je powerband, je inlaat laat sluiten geeft meer vermogen aan het einde van de powerband maar dan verlies je door de grote blowback op lage toerentallen wel veel vermogen. Vandaar dat je de inlaat dus niet te laat moet sluiten, maar met de meeste cilinders kom je met de berekening ruim binnen de grenzen uit.

Home made engine dyno
                                15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 163)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.