Vespa-Ciao.NL
:: How to: Wat nodig voor vario

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Wat nodig voor vario

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

hansieb
    Topic starter

:bier Bedankt steyn voor je howto, ik rip hem daarom ook maar even vanaf CF :bier

Ik zie steeds vaker vario gerelateerde vragen, dus ik heb even snel een how-to met foto’s gemaakt zodat je kan zien wat je nodig hebt om met vario te gaan rijden

Weet je absoluut nog niks af van vario lees dit AUB DOOR http://www.revolution70.nl/xtc/shop_content.php/coID/22/product/2T–Vario-FAQ

Spiebaan verhaal vergeten, deze is er niet bij vario’s voor vespa :!

Vario ten opzichte van Poelie
      + Trekt VEEL harder
      + Boost VEEL harder
      + Vario is beter af te stellen

– Poelie is goedkoop, Vario is duur
      – Vario is soms lastig te krijgen
      – Poelie gaat gewoon wat harder meestal

In het kort wat je precies nodig zal hebben:

– Vario achterkoppeling
      – (snelle) Voorvario
      – Naaf met lange as
      – Variosnaar

En wat klein spul: Betere trekveren, sterkere drukveer, spietje, rollen, naafolie.

[center]1. Een Varionaaf met lange as[/center]

Varionaaf:

Zoals je ziet moet er ook een spie in, om de koppeling tegen te houden. Hier past een gewone krukas spie in.

Er zijn verschillende soorten Varionaafen. Een varionaaf mét loopstand heeft meestal 1:13 vertanding; Dit is hele lichte vertanding, niet echt geschikt voor dikke 80cc cilinders. Je haalt hier de 70 km/h wel mee maar dat is zo’n beetje de max. Je trekt wel ontzettend hard op, leuk voor vooral 50/60cc dus.
      Daarnaast heb je ook 1 : 10,5 vertanding , dit is meestal een varionaaf zónder loopstand. Hier kan je alweer een stuk harder mee!
      Verder is er ook speciale Malossi Variovertanding te koop ( op JMPB ), dit is 1 : 9 vertanding. Vrij duur, maar je kan er ontzettend hard mee.

NB: Een varionaaf is niet meer nieuw te koop, die moetje 2e hands zoeken!

NB2: Je MOET een varionaaf kopen als je met vario wilt gaan rijden.
      (Zelfs al koop je malossi vertanding los; deze vertanding past alleen in een varionaaf!!!)

[center]2. Varioachterkoppeling[/center]

Achterkoppeling:

Op de plek waar nu je poelie zit, komt de Varioachterkoppeling. Deze schuif je zo over de lange as heen met de schijven aan de kant van de achterbrug. Spietje in de as, koppelingsschaal erover duwen en klaar.

Je hebt ook weer 2 soorten achterkoppelingen, eigenlijk 3.
      1) Achterkoppeling waar je wél de trekveren en drukveer kan vervangen
      2) Achterkoppeling met centrale veer (kan niks vervangen)
      3) Imitatie Achterkoppeling op JMPB (“Goedkope namaak”)

Je hebt ook weer 2 soorten schijven: 100mm schijven en 90mm schijven. Met 90 schijven ga je harder en met 100 schijven trek je harder, vrij logisch.

Maar wat voor drukveer en trekveren heb je nou ongeveer nodig? Ik geef eerst even de verschillende drukveren weer van zwak naar sterkst:

Std drukveer, Polini zilver +, Polini Goud ++, Malossi Geel +++, Malossi rood ++++.

50cc – +10% veren en Std drukveer (Of zilver Polini)
      60 cc – +10% of groene trekveren en Std drkveer (Of zilver/goud Polini)
      70 cc – Groene trekveren en vaak Gele drukveer (of Goud Polini)
      80 cc – Blauwe of Grijze(=sterkste polini veren) met gele drukveer
      NB: De rode drukveer is alleen voor EXTREEM snelle setups, bijv. Simonini blok.

Je hebt natuurlijk ook nog Malossi trekveren maar deze gebruik ik zelf eigenlijk nooit, ik werk liever met de Polini veren. Je kan dan gemakkelijk het 3×3 Polini setje kopen zodat je zeker weten goede veren ertussen hebt zitten!

Achterkoppeling op Varionaaf resultaat:

[center]3. De voorvario[/center]

Dan komen we aan bij de voorvario. Deze schuif je gewoon over de krukas en vervangt dus in weze de gewone Koppeling. De standaard voorvario is goed genoeg voor 50cc, maar met een snelle voorvario van Malossi of Polini beperk je het snelheidsverlies t.o.v. poelie en trek je een stuk harder.

Malossi voorvario

http://www.jmpb.nl/shop/view_product.php?product=VE3246

Wat zit er precies bij? Ik geef het meteen in de volgorde van monteren:
      – Afstandsring – De grote zwarte ring op de foto
      – Afstandsbus (Staat niet op de foto)
      – Variateur huis – Hier horen 6 rollen met een bepaald gewicht in
      – Varioplaat – Deze schuif je zo in het variateur huis
      – 3 rode veertjes – Deze duw je in de gleuven van de Varioplaat.
      – Krukasmoer / Variomoer ( apart te koop op JMPB )

Je hebt dus ook een Polini Voorvario. Deze is ook op JMPB te koop, maar iets duurder. Naar mijn ervaring zit er vrij weinig verschil tussen de vario’s.

Maar wat voor rollen heb je nodig? Dit is erg lastig te zeggen en verschilt per setup en per drukveer. Je hebt rollen van 2.7g t/m 10g met meestal stappen van 0.3g. Het komt er over het algemeen op neer dat je bij een zwaardere setup lichtere rollen kan gebruiken.
      Maar als je met een 43 DR + std drukveer rijd, kan je zo rollen van 4.6g gebruiken. Rijd je echter met een gele drukveer, dan kan je beter rollen van bijv. 6.6g gebruiken. Dit moet je gewoon echt even uitzoeken en misschien ook even rondkijken wat anderen gebruiken, dit is echt een nauwkeurige afstelling namelijk. Als je je uitlaat verandert, moet je ook vaak je rollen weer veranderen.

Malossi voorvario resultaat:

[center]4. De variosnaar[/center]

Malossi Variosnaar

Je hebt een speciale Variosnaar nodig om met vario te rijden, je kan dus NIET je poelie snaar gebruiken.
      JMPB verkoopt malossi snaren voor 3 Vespa’s:

– Vespa Si
      – Vespa Ciao
      – Vespa Bravo

vespa ciao 90 mm schijven: 13X950
      vespa ciao 100 mm schijven: 13X975
      vespa bravo/citta: 13X1050
      vespa si: 13X1150

Als Gilera Citta rijder moet je de Vespa Bravo snaar nemen, deze is precies de goede maat voor een Citta.
      NB: Als je een SI achterbrug hebt, moet je logischer wijze ook een SI variosnaar hebben.

De variosnaar komt niet zoals bij een poelie helemaal strak erin. De variosnaar moet wel goed op spanning staan, maar hij moet als het ware een beetje uit de schijven steken.

Het volledige resultaat:

(NB: De snaar zit hier iets te diep in de schijven, hij moet wat hoger liggen!)

Dit was het dan Je bent nu klaar om keihard te gaan scheuren met vario. Licht opgevoerde scooters eruit trekken? Geen probleem meer
      Veel succes en mocht je vragen hebben: Ik beantwoord ze allemaal!

Oh en Once you go vario, you never go back to poelie

~Steyn

von hirkebosj
      Bijdrager

dit is echt een zéér handige how to 😀 :thumb

Helios
        Bijdrager

Had deze How-to al eens bekeken op CF, hij is zeer handig voor mensen die vario willen gaan rijden.

Over de stelling : “Oh en Once you go vario, you never go back to poelie”
          Helemaal mee eens behalve als je klok niet lekker meer draait en noodgedwongen weer poelie moet rijden :'(

goedguus
          Bijdrager

leuke how to misschien handig om de maten erbij te zetten van de snaren

(correct me if im wrong)

vespa ciao 90 mm schijven: 13:950
            vespa ciao 100 mm schijven: 13:975
            vespa bravo/citta: 13:1050
            vespa si: 13:1150

ik weet niet of je bij citta/bravo/si ook nog verschillende lengtes kan hebben ivm 90 of 100 mm schijven..

niek1992
            Bijdrager

Die malossi snaar is voor 100MM schijven toch? niet voor 90?

+ ik krijg mijn snaar niet goed gespannen. 90mm snaar + blok op goede stand, zorgt ervoor dat mijn snaar te strak komt te staan, en zo mn koppeling kapot schuurd. blok naar voren idem dito.

Ik rij nu met 100MM snaar, en blok naar voren. als ik op top rij, dan voel ik hem wel al beginnen met het kapotschuren.

Iemand een idee?

Docs
              Donateur

de malossi is voor 100mm schijven ja. zijn niet toevallig je poulies krom?

niek1992
                Bijdrager

nee :pest

Heb het met mijn 100 mm schijven ook al gehad. Na een tijdje rijden. dat ik speling krijg op mijn schijven. oftewel… kan ze dan weggooien. en ik wil dat liever niet hebben met mijn 90MM schijven snappie?

zoef
                  Bijdrager

shit dan heb ik ook ene probleem:S ik heb ook 90mm schijven en malossi snaar gekocht kan je niet je ophangeing waar je blok inhangt zegmaar iets uitveilen naar voren zodat je hem meer kan spannen ???

anders moet ik alsnog naar de garage(lees:buurman:P)heen lopen :O

niek1992
                    Bijdrager

ja tuurlijk kan dat. maar ik heb liever een snaar die gewoon past als ik hem monteer 😛 en niet dat ik mijn frame moet gaan bijveilen om hem te laten passen.

Ik rij nu ook met een 100mm snaar op 90mm schijven. rijdt prima. alleen hij klapperd veel bij stationair. en hij trekt wat trager op. naja dat is natuurlijk niet de bedoeling :con

Geert (H) Ciao

Vanaf wat voor setup moet je gaan denken aan malossi vertanding?

AA-T
                        Sleutelbeheerder

42mm polini evo of 70cc’s..
                          Maar goed, blijven de meningen over verdeeld natuurlijk..

Geert (H) Ciao

Ik heb ergens het gevoel dat er meer snelheid uit dit cilindertje is te halen dan 65 en dan is me carter en krukas nog niet eens bewerkt…. rij nu met 10,5 vertanding

ritze
                            Bijdrager

vario is gewoon super chilll nog nooit zoon lol gehad

ook makkelijk afstelbaar

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                              Link naar Mijn collectie / Projecten.

Jeroen–R
                              Bijdrager

als je een vario goed afsteld op een dr 70cc hoeveel schilt het dan in het optrekken en in de snelheid?

RiPe
                                Bijdrager

Met malossi vario, 1:10.5 vertanding en 100mm schijven is de top, als je de snaar heel mooi hoog in de schijven hebt liggen bij stilstand, vergelijkbaar met pully 77 icm bromklok. (ongeveer)

Optrekken is gewoon goed, vergelijkbaar met pully 205 ofzo (bestaat niet eens zo groot)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.