Home › Forums › Algemeen › Oude topics › How to: vastgeroeste stepjes demonteren.
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 11 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 16 jaren, 2 maanden geleden door NinoPk50Xl.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
13 juni 2009 om 13:23 #124192
hallo toen ik mijn standaard binnen had wou ik die natuurlijk gelijk gaan monteren!
dus ik leuk kappen eraf en dat stukje imbusschroef eruit gehaald.
toen dacht ik ik trek hem er zo af.
helaas dit was niet het geval, vastgeroest WAT NU?nou dit nu volg de stappen en je krijgt zonder krassen lakschade of lichamelijke klachten je stepjes eraf.
de benodigd heden : een hamer.
een flesje olie.
een verleng stuk van een ratel.
een setje imbus sleutels.
een vast geroest voetstepje die op je trapas zit.

stap 1 :
je begint natuurlijk eerst met je kappen eraf te halen want stel je doet iets fout dan gaat het kapot!.
en natuurlijk het sier rubbertje
bij deze stap komt ook te kijk dat je even probeert met de imbus sleutel het schroefje van de trapas verwijderd.

stap 2 :
doe een beetje olie in waar het schroefje net uit gekomen was. ( waarom weet ik ook niet maar het werkte 🙂 )
en steek je verleng stuk van de ratel in het holle uiteinde van je voetstepje.

stap 3 :
pak je hamer op en sla op het uiteinde van je verlengstuk van de ratel.
dit doe je totdat je ziet dat de andere kant van je trapas verder gaat en je voetstepje niet.

stap 4 :
probeer hem nu even eraf te trekken, lukt dit niet sla nog zachtjes even met de hamer de as er iets verder uit.
probeer er niet te ver mee te slaan want dan zit je met de halve trapas erit.
sla ook de trapas even terug als je hiermee klaar bent.

dan houd je dit over : ( even de zijstandaard wegdenken )

stap 5 :
is je voetstepje eraf? mooi he! nou dan gaan we eens kijken voor die leuke zij standaard want hoe zat dat ook alweer?
precies ik kreeg het pas na een tijdje door. als je hem geleverd krijgt staat hij uit maar je moet hem even inklappen. dan zet je dat grote rondje om je trapas en dat staafje doe je in dat gaat je van je bokstandaard.
dit sla je er even in met geoliede trapas en staafje. LET OP SLA MET RUBBERE HAMER anders krassen op je zijstandaard en dat is zonde.

erop geschoven ?
dan heb je nu dit :

stap 6 :
zet je voetstepje er weer op olie je voetstepje even aan de binnen kant.
doe weer beetje olie in het imbus gaatje en draai de imbus erin.
zet het rubbere uit einde er weer op en je hoort een lief sisje uit het imbusgaatje komen.eindresultaat :

dit was al weer de how-to
het kan in makkelijkere stappen maar wou het even duidelijk hebben.
17 juli 2009 om 05:53 #143450WD 40 doet natuurlijk ook wonderen.
En je kan voorkomen dat ze vast roesten door wat kopervet op je as te smeren.
kopervet kan je natuurlijk ook gebruiken, op anderedelen
23 september 2009 om 00:05 #143566zeg bromfreak jij hebt ook wel op iedere topic commentaar of niet maar goed dat jij zo goed bent he !!!!!
23 september 2009 om 07:39 #143567zal wel iets met het einde van zijn naam te maken hebben.
<3 Thunderstone
Check mijn perso!23 september 2009 om 07:40 #143568Leuke how-to hoor:)
En het maakt niet uit dat iedereen dit kan verzinnen een how-to is voor sommige mensen juist heel nuttig :!
23 september 2009 om 10:07 #143569ik wou net zeggen..
laat hem toch die how to maken, het staat niemand in de weg en zal alleen maar mensen helpen.23 september 2009 om 21:55 #143577leuke how to , er zijn vast en zeker mensen die dit gaan gebruiken.
24 september 2009 om 05:40 #143580niet zo gaan kibbelle joh.
ieder zijn eigen mening maar ach,gewoon weer ontopic voor de rest :)?
24 september 2009 om 12:51 #143581Ik was zo weer zo nooit op het idee gekomen om de zijstandaard daar tussen te proppen dus komt best uit…
30 september 2009 om 12:26 #143619
Spiendaah@BromFreak666: Ik heb wel degelijk iets aan deze topic gehad!
leuke how to, thanks
5 januari 2010 om 21:28 #143862leuke how-to maar mijn ciaotje heeft ook van die stepjes alleen zit dat klijne inbus schroefje vast gerrot 🙁 weet jij misschien hoe ik die eruit moet krijgen?
laters gr Nino.
Fear the rollerbank5 januari 2010 om 21:45 #143863uitboren is de beste optie
6 januari 2010 om 06:24 #143501of je kijkt of je met een priem een puntlasje kan geven.
en dan de priem kan gebruiken als verleng stuk om hem eruit te draaien ?6 januari 2010 om 09:52 #143864Een holle buis pakken (met een binnendiameter die om het uiteinde van de imbussleutel past). Je zet de imbussleutel in het imbus schroefje en schuift de holle buis (Staal) om die imbussleutel heen. Zo heb je een hefboom waarmee je veel meer kracht kan zetten. Zo heb ik ze tot nog toe altijd losgekregen. Eerst ff wat WD 40 ertussen dan lukt het altijd.
Uitboren lijkt me geen goede oplossing omdat je dan ook het schroefdraad in je stepje verneukt. Dan kan je dus nieuwe stepjes kopen.
Als je schroefje lam is kan je er een sleufje in proberen te slijpen zodat je er een schroefbitje in kan doen. Deze kan je dan icm met een ratel gebruiken zodat je ook meer kracht kan zetten.
6 januari 2010 om 15:05 #143865ten eerste bobbie zou ik niet een pijp gebruiken maar gewoon een rinsleutel 13/14/15 erop zetten die imbussleutel er tussen schuiven en dan los draaien, wel goed blijven drukken op de 90graden hoek van de imbussleutel zodat ie er niet zo makkelijk uitschiet.
Uitboren kan prima nieuw draad tappen is zo gebeurd door jezelf of je buurman of je lokale brumboer doet het ook voor je..
en ik zou als laatste niet een sleuf erin slijpen, zonde van je stepje, gewoon een kleinere torxdopje inslaan en vervolgens een ratel erop zetten.
sorry voor zoveel commentaar maar deze opties lijken mij een beter alternatief.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.