Vespa-Ciao.NL
:: How to: Tomos A35 voorvork aanpassen

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Tomos A35 voorvork aanpassen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

AA-T
    Topic starter

Ik heb deze informatie van Ties gekregen (daarom komen de fotos ook misschien bekend voor), dus wat dat betreft alle eer naar hem, ik heb der alleen ff een how-to voor de site van gemaakt.

Dit leek me wel een handige how to, aangezien ik merk dat de laatste tijd meerdere mensen bezig zijn met andere voorvorkjes in hun ciao..
      Het gaat hier om het aanpassen van een Tomos A35 voorvork, er is vrij weinig wat je moet aanpassen, maar het moet wel gebeuren, anders zit remmen er niet meer echt in.

Zoals je op de foto ziet, valt het rem-anker van een Tomos A35 niet in de remplaat van een ciao, wat uiteraard wel moet, wil je dat je voorrem werkt.

Je moet er nou dus voor zorgen dat je een nieuw, lager geplaatst rem-anker erop last.
      Het beste kan je hiervoor een buisje gebruiken.
      Als je je wiel in het voorvork plaatst, kan je makkelijk aftekenen waar het nieuwe rem-anker moet komen.

Nadat je het buisje erop gelast hebt, kan je de voorvork gewoon zonder verdere aanpassingen monteren.
      Het lijkt me niet verstandig het originele rem-anker eraf te slijpen, misschien zorgt dit voor een lek in de voorvork en dat zou zonde zijn.

Dit kan dan het resultaat worden als het allemaal een beetje goed gaat.
      Ik hoor van veel mensen die deze voorvork hebben geplaatst, dat ze de speling er nooit uit hebben gekregen.

voor de rest nog maar even hetzelfde verhaaltje, ik ben niet verantwoordelijk voor schade en bla bla bla.. alle aanpassingen zijn gewoon op je eigen verantwoordelijkheid

Herr Flick
      Sleutelbeheerder

Uhmm dit is een how to Ciaoracer 😐 , graag (bedoelt naar alle mensen) alleen reageren als je vragen hier over hebt

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
        Gele Racefrikandel

Colin
        Bijdrager

Dit is een van de weinige manieren om een voorrem te laten werken op dit soort voorvorken.
          Ik zal wel eens een foto maken van hoe het niet moet! Toen ik mijn tomos vork nog had, had ik het zelfde probleem alleen me vader en ik hadden iets anders bedacht. Dit zal ik deze week nog wel eens posten met foto’s. We hadden bedacht om een plaatje eraan vast te maken met ijzeren clipjes, het plaatje zet je aan de binnenkant erop met een gat erin voor het orginele rem-anker. Aan dit plaatje zat een buisje opgelast. Dus dan hoef je niet aan de vork te gaan lassen. Dit plaatje was van het sterkste ijzer wat me vader op zijn werk had gemaakt. En perfect stevig gelast. Dit plaatje was nog door de kracht van het remme gebogen en bijna van het orginele rem-anker afgeschoten. Als dit was gebeurt was mijn remschijf doorgedraait met kabel en al en zo had ik over de kop kunnen gaan. Gelukkig is dit niet gebeurt maar mensen kijk ermee uit! Kijk uit met allerlei oplossingen voor dit soort problemen en denk er eerst goed over na. Dus het lassen is de beste manier om dit probleem op te lossen.

Ties
          Bijdrager

overigens voor de mensen die zich afvragen hoe ik aan dat pennetje kom dat erop gelast is…
            das was zon voor in de boormachine, waardoor je snel en makelijk een bitje kon vervangen

duidelijk?? anders zorg ik voor een iets duidelijkere uitleg

pier
            Bijdrager

dus je boort eigenlijk gwoon een gaatje in de voorvork alleen lager?
              en daar zeg je die pin en en las je vast?

AA-T
              Topic starter

pier :
                dus je boort eigenlijk gwoon een gaatje in de voorvork alleen lager?
                en daar zeg je die pin en en las je vast?

nee, wat je op de foto ziet, gelijk ff voor de duidelijkheid, is afgetekend
                niet geboort!!

boor je erin, is je poot lek (weet eigenlijk niet of er olie inzit bij de a35 :p)
                maar je zal in ieder geval je veerweg beinvloeden als je er een pinnetje inzet..

dus er gewoon OP lassen..

jordy
                Bijdrager

ik heb een tomos voorvork onder mijn ciao zitten
                  en hij past goed ik heb aleen de stuurpen iets langer moeten maken.
                  maar dat is geen probleem
                  in mijn album staan vast wel fotos met mijn voorvork

masters
                  Bijdrager

je kan ook zo een stuk ijzer pakken met aan de ene kant een gaatje in en deze om de remkanker van je voorvork plaatsen, en dan de andere kant in je rem deksel schroeven(zorg dan wel dat het sterke schroeven en sterk ijzer is wat je gebruikt

ciaomotherfokker
                    Bijdrager

Ik heb die oude er voorzichtig afgeslepen met zon extra dunne slijpschijf.
                      Heel voorzichtig die lasnaad steeds dunner gemaakt en toen beetje wrikken.
                      En dan scheurt de resterende las verder wel.

En dat nieuwe rem anker van een stuk bout gemaakt. M10 of M12? Was even dik!
                      Dat stuk zonder draad dus, bij de wat langere bouten.

En deze Co2 24mm boven de as laten lassen.

Groeten!

Rebel

Oude kun je er indd gewoon vanaf slijpen is bij mijne ook gedaan.
                        Ging goed alleen niet te ver willen gaan.

ciaoracer
                        Bijdrager

Nu had ik eens een vraagje. Heeft er iemand een idee hoe ik die tomos a35 voorvork kan verlagen? Ik wil dat eens gaan proberen. Als ik geen antwoord op mijn vraag zou krijgen ga ik zelf eens proberen uit te vogelen hoe het zou kunnen. Maar zou gewoon eens willen weten of iemand een idee heeft hoe het moet of al gedaan heeft.

JayL
                          Bijdrager

ik heb dus deze voorvork op mijn Ciao, maar er zit wat speling tussen… iemand ook problemen mee gehad? of hoe je dat eruit hebt gekregen?

diac
                            Bijdrager

ik heb geen speling, alleen maar in het remanker systeem, maar niet met de vork zelf.
                              heb je het goed stevig aangedraaid?

JayL
                              Bijdrager

als t goed is ja. zal maar nog een keer moeten controleren. er zit nl 2 a 3mm speling op

wheelieking

2 of 3 meter speling is veel te veel, daar moet je mee oppassen in de bochten Jayl!!!!!!!!

Probeer de boel anders met tape vast te zetten, zo zit dat vaker bij tomos

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.