Vespa-Ciao.NL
:: How to: Poorthoogte opmeten

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Poorthoogte opmeten

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 73)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

TimoO_
    Donateur

is drijfstang niet 87mm? wel vrij nette timingen, de uitlaatpoort zou misschien nog wat omhoog mogen maar voor dagelijks vervoer ofzo is het wel netjes.

ik weet wel niet wat je bedoelt met je spoelinlaattiming en uitlaatspoeltiming? hoeveel graden je inlaat- en uitlaatpoort(en) open staan ofwat? ik denk het niet, want als je spoelpoorten 128 dg open stonden moest je wel mega spoelers hebben :con. wil je eens uitleggen?

ArvidW
      Topic starter

Drijfstanglengte is idd 87mm, ik heb speciaal drijfstang uitgeperst om dit op te meten;)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
        Home made engine dyno

peter139
        Bijdrager

heb het een en ander op papier gezet
          timingen
          http://i26.tinypic.com/2cyfwow.jpg

poortmap
          http://i25.tinypic.com/ezoppd.jpg
          graag commentaar, want de ciao loopt niet stationair meer.

TimoO_
          Donateur

aan je poortmap is niets mis. poorterij is gewoon goed alleen snap ik niet hoezo je je uitlaatpoort zoveel richting het cilinderhemd toe gefreest heb (het kan ook zo zijndat dit niet het geval is omdat dit natuurlijk geen “echte” poortmap is).

ik denk dat het geen goede zaak is dat je inlaat zo lang open blijft staan, je inlaat staat zelfs nog een paar graden open wanneer je spoelpoorten ook open staan (uitlaatpoort maakt niets uit denk ik). je blok moet ook de kans krijgen om enigzins druk op te bouwen. heb je niet vrij veel benzine aan de binnenkant van je filter zitten? er moet naar mijn weten een moment zijn waarop alle in- en uitlaten in je carter gesloten zijn (inlaat en spoelpoorten dus). dit is er volgens mij niet bij jou carter.

ik denk dat hier de oorzaak zit.

peter139
            Bijdrager

Klopt timo0. Ik heb me blok een paar x uit elkaar gehad omdat ik de oorzaak niet kon vinden. Ik dacht telkens aan valse lucht. Uit de poortmap is dus te lezen dat de krukasinlaat te lang open staat om een goede onderdruk bij het omhoog gaan van de zuiger te creeren. Ook bouwt het blok ‘maar’65gr overdruk op. En idd hij perst de bezine er een klein beetje via het filter uit.

Deze how to is mooi om je deckheight op te meten. Dit is een mooie indikatie van wat de cilinder in ‘huis’ heeft. Vermogens zijn echter van meer factoren afhankelijk.

Ik kon eigenlijk geen goed topic vinden waar daar op in gegaan wordt. Is het ook de bedoeling dat we een stapje verder gaan, en gaan discuseren over inlaattimingen van de krukas, invloeden van lange en korte inlaat(spoel)-timingen, uitlaat-timingen, etc?
              zijn er ook richtwaardes waar een setup aan moet voldoen?
              vb
              Optimaal toerental- Uitlaattiming- spoel timing- inlaat- timing
              7.000- 170°- 120°- 150°
              8.000- 180°- 124°- 160°
              9.000- 190°- 128°- 170°
              11.000- 200°- 132°- 190°

G-no
              Donateur

inlaat open samen met spoelers in combinatie met een goede expansie uitlaat werkt zeer voordelig. de uitlaat zuigt dan mengsel door de spoelpoorten heen en in dit geval ook nog vers uit de inlaat. of dit werkt met een simpel promaatje is maar de vraag, ik denk dat je het beter op safe kunt spelen.

TimoO_
                Donateur

dat we er verder op ingaan lijkt mij wel de bedoeling ja. we kunnen het nivo van deze site niet voor altijd hetzelfde laten. alles 100 keer herhalen etc (dat doen we namelijk wel al vaak genoeg hier, te vaak). eigelijk moet alles eens in een paar FAQ’s gezet worden.

en ik zie daar in jou post Peter, al een paar hele mooie titels voor nieuwe topics in het Pro Acces gedeelte. PM anders even een mod/admin om te vragen of ze je Pro Acces kunenn geven, want je verdient het namelijk wel.

als we alles in een paar topics uitvogelen zal ik wel zorgen dat alles mooi op een rijtje komt te staan in een FAQ. het begint daar namelijk wel tijd voor te worden, komt steeds meer vraag naar denk ik. ook een paar FAQ’s/How To’s op gevorderd nivo. krukastimingen berekenen etc is wel te doen stap voor stap, maar heel veel mensen zullen het ook niet echt begrijpen. met een paar FAQ’s op dat nivo zal dat wel in orde komen.

Edjuh
                  Bijdrager

Ik kwam deze nog tegen dus ik dacht zet hem neer:

48mm boring/ 46 slag/ 83cc Simonini oud model.

Volgende keer uitlaatpoort in het midden 🙂

ArvidW
                    Topic starter

Met een gegokt deck van 1mm
                      185gr. Uitlaat
                      124gr. Spoel
                      30gr. Blowdown

Niet zo gek dat hij op lage toerentallen wat slecht trekt…. 😛 Helaas voor Edjuh nog net niet genoeg voor een staande golf in de uitlaat.

Home made engine dyno

Herr Flick
                      Sleutelbeheerder

Oh mijn god wat een timingen =)

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                        Gele Racefrikandel

Daan777
                        Moderator

Arvid, heb jij nog een poortmak van je Super 50cc die je onder je citta had met de zzt?
                          Die zou ik heel graag willen bekijken.

ArvidW
                          Topic starter

Tuurlijk !

Deckheight 3.9mm (door ophoogplaat van totaal 2.3mm)
                            Uitlaat = 171.4gr.
                            Spoel = 126.5gr.
                            Bd = 22.5gr.

Hij is dus echt gewoon nog vrij tam, hij wil ook alleen maar met leo krul mooi lopen, SP en Techno CC zuigen echt hard.

(op pully vind ik hem ook niet echt lekker rijden, eigenlijk rijdt hij alleen lekker op precies de setup die ik op zzt had)

Home made engine dyno

Daan777
                            Moderator

en die tamheid is te veranderen door de uitlaat hoger te maken, in de richting van 27mm? En de boring iets dichter tegen de 70procent?

Ik heb je ooit gevraagd of je mijn 50cc std wilde tunen, nu ga ik het zelf doen. Vandaar dat ik zoveel vraag:P
                              En arvid.. hoe kom je aan 62procent boring? Ik weet niet hoe ik dat het makkelijkst uit kan rekenen.
                              Maar als ik jouw uitplaatpoort /62 x100 doe kom ik in de 41 uit, en het was toch een 38,2mm cilinder?

ArvidW
                              Topic starter

Cilinder is 38.8

Breedtematen in de poortmap zijn boogmaten, deze moet je omrekenen naar overhoekse maten. (kan heel simpel met http://www.jaapspuch.tk puchcalculator)

Home made engine dyno

roberto
                                Bijdrager

heeft iemand hier een poortmap van een getjoende 38.2 cilinder ?
                                  de cilinder word toch niet meer gebruikt een maal als ik een dr heb dus wil ik wel eens kijken wat ik er mee kan doen 🙂
                                  ik ga morgen mijn pootmapje maken dat snap ik nog maar de rest vind ik eigenlijk maar best moeilijk :lol
                                  greets roberto

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 73)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.