Vespa-Ciao.NL
:: How to: Poorthoogte opmeten

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Poorthoogte opmeten

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 73)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ArvidW
    Topic starter

Ja, bovenkant zuigerveer tot bovenkant zuigerrandje meten, en dan randje in cilinder opmeten. Dit is alleen super onnaukeurig en ik zou het dus ook niet zo meten.

Ik zou vanaf het deck tot de onderkant van een spoelpoort meten (bijvoorbeeld 44.3 van Edjuh) daar 43mm vanaf trekken (slag van krukas) en dat als deckheigt nemen.

Dan moet je natuurlijk wel je cilinder met zodanig veel voetpakkingen monteren dat de zuiger op ODP ook de poorten geheel 100% opent ! (dus de zuiger dan op 44.3mm vanaf deck zit)

Dan is je Squish wel weer geheel verkeerd en moet je je cilinderkop flink vlakken, dit ga ik allemaal met mijn DR62 membraam doen om hem optimaal te laten presteren.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
      Home made engine dyno

tvmierlo
      Donateur

polini 43,2mm (gehoond):

28mm uitlaattiming
        36mm inlaattiming
        38mm boosters

met gradenschijf op papier kom ik uit op:
        158 graden uitlaattiming
        110 graden inlaattiming
        90 graden boostertiming

79-55= 24

dus BD= 24

klopt dit?

ArvidW
        Topic starter

In Thomas zijn poortmap (van 43 polini) heeft hij precies dezelfde maten.

Als je geen deckheigt hebt:
          159gr uitlaat
          107gr spoelpoort
          26gr blowdown

Als je een deckheigt van 1mm hebt:
          165gr uitlaat
          115gr spoelpoort
          25gr blowdown

Dus je maten kloppen voor een deckheigt van 0 prima :thumb

Home made engine dyno

JayL
          Bijdrager

hey k was ff nieuwsgierig.. k had toch al een poortmap van me std 50cc scooter cilindertje gemaakt…
            dit is wat k heb

Deckheight = 0.5 mm misschien minder, tis een schatting
            Spoelpoort zit op 30.15mm
            Uitlaatpoort zit op 22.76mm

slag en drijfstang van een scooter :S da weet k niet… maar als k gwn jullie cijfers overneem, kom k op een uitlaatpoorttiming van 1950 graden en een blowdown van 34.5 :S kan da kloppen? :lol

oh btw, k heb 6 spoelpoorten, kweenie of dat iets uitmaakt….
            en de “zuigerlengte” is toch dat hapje in je zuiger?… nou die is 16.76 in lengte en 30.08 in breedte.. boring is 40mm (std scooter 50cc)

Fredzzz
            Moderator

Dit ga ik met me Parmakit 50mm voor je proberen Arvid, kijken wat er gebeurt.
              Met digitale schuifmaat nog simpeler.

ArvidW
              Topic starter

JayL

Met een boring van 40mm kom ik bij 50cc uit op een slag van 39.5mm

Met jouw gemeten poorthoogtes kom ik uit op:
                178.2 graden Uitlaatpoortopening
                131.7 graden Spoelpoortopening
                23.25 graden Blowdown

Al redenlijke timingen, niet zo gek dat scootertjes met een snelle pijl al 80-90 willen rijden 🙂 (uitlaatpoortje zou je naar 191graden kunnen fresen voor optimaal gebruik te maken van je expansieuitlaat (komt een goedde puls dan) maar dan wordt je cilinder wel erg hoogtoerig, maby niet leuk meer:P)

Home made engine dyno

JayL
                Bijdrager

ArvidW :
                  JayL

Met een boring van 40mm kom ik bij 50cc uit op een slag van 39.5mm

Met jouw gemeten poorthoogtes kom ik uit op:
                  178.2 graden Uitlaatpoortopening
                  131.7 graden Spoelpoortopening
                  23.25 graden Blowdown

Al redenlijke timingen, niet zo gek dat scootertjes met een snelle pijl al 80-90 willen rijden 🙂 (uitlaatpoortje zou je naar 191graden kunnen fresen voor optimaal gebruik te maken van je expansieuitlaat (komt een goedde puls dan) maar dan wordt je cilinder wel erg hoogtoerig, maby niet leuk meer:P)

idd, lijkt me ook… dan ga k de uitlaat poort 1 mm omhoogfrezen 😛 dan komt t neer op een blowdown van 26 graden

trouwens, mijn uitlaatpoort had k zonder eerst een poortmap te maken eraan zitten vijlen (weet k, niet slim).. en heb nu een uitlaatpoort van 32.44mm op een 40mm boring :S dat is 81.1% van de boring 😮 of is dit verkeerd berekend?
                  k weet dat je tot max 70% van de boring (bij 50cc) mag frezen, dan lig je echt aan de grens
                  zou k hiermee nog kunnen experimenteren (rijden :D)?

ArvidW
                  Topic starter

Ik neem aan dat 32.44mm poortmapbreedte is?

Omrekenen met de Puchcalculator naar werkenlijke breedte, kan nog meevalen de breedte van de poort 🙂 Met goede zuigerveren is 75% van de boring nog redenlijk prima te doen, zelf zou ik 70% idd aanhouden

Home made engine dyno

JayL
                    Bijdrager

ahh.. dus tis niet zo van 70% van 40mm = 28mm :lol handig, misschien kan k dan nog iets breder gaan 😀 ff rekenen……………

edit:
                      na de rekening blijkt k toch al 72.5% van de boring te zitten, dus breder ga k liever niet meer…

JayL
                      Bijdrager

hey arvid
                        k heb hier een poortmapje van een Autisa 43mm….. kun je wat (tuning) tips/commentaar geven over deze cilinder?…
                        plan is om uitlaatpoort iets breder en hoger te gaan… en de spoelpoorten aanpassen voor een DR zuiger (had m zonder zuiger gekregen)

edit: oops… hier de scan…

Edjuh
                        Bijdrager

O, das leuk, ik heb toevallig een getjoende autisa, ik zal hem binnenkort ook eens overtrekken of iig een plaatje schieten.

JayL
                          Bijdrager

eejj das ook mooi! ben benieuwd hoeveel je deraan hebt gedaan 😀

heb je der al mee gereden..? is t een beetje goeie/snelle cilinder? in de mening/ervaring gedeelte zijn de meningen verdeeld… meeste “ervaren” mannen spreken der negatief over… :con

Edjuh
                            Bijdrager

Ze weten niks:D

Tis best een leuke cilinder, maar die boosterpoorten doorprikken moet je wel doen, anders blijft hij wat tam.

Ik vond hem wat te sloom, vandaar dat ik hem tjoende, maar ik kan niet zeggen dat ik er veel moeite voor heb gedaan, beetje beunhaas style want hij was al niet al te mooi meer.

Ik moet hem dus nog uittesten(helaas zeg ik dat veel te vaak).

JayL
                              Bijdrager

jaah als je een simo hebt loopt een autisa als een snorblok 😀

boosterpoorten zijn idd al doorgeprikt door Timo geloof k…. alleen kan k nergens een nieuwe zuiger voor vinden.. vandaar dat k hem moet aanpassen voor de DR zuiger :@ omdat k al bezig ben kan k zo goed wat aan de poorten doen 😀

trouwens met Puch calculator kom ik uit op uitlaatpoortopening 152.01 en inlaatpoortopening 161.39… volgens mij klopt der niks van :@ wat moet je invullen bij “inlaathoogte”?

Edjuh
                                Bijdrager

Imi zuiger van jmpb! Heb ik ook er in.

Net een poortmap gemaakt en foto’s geschoten:

Jay-L’s autisa poortmap:

Je ziet dat mijn uitlaatpoort eerder opengaat en breder is en dat mijn boosterpoorten naar achter zijn doorgetrokken

Waarschuwquote:

Edjuh :

Ik vond hem wat te sloom, vandaar dat ik hem tjoende, maar ik kan niet zeggen dat ik er veel moeite voor heb gedaan, beetje beunhaas style want hij was al niet al te mooi meer.

De timingen moet ik nog berekenen, of als iemand anders zin heeft;)

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 73)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.