Vespa-Ciao.NL
:: How to: Poorthoogte opmeten

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Poorthoogte opmeten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 73)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ArvidW
    Topic starter

Ingrediënten:

– Cilinder
      – Zuiger
      – Zuigerveer
      – Schuifmaat

Kijk je in de cilinder dan zie je poorten zitten. Meestal is er 1 uitlaatpoort en meerdere spoelpoorten. De uitlaatpoort zit altijd hoger dan de spoelpoorten. Vandaar dat we ze ook allbei op moeten meten.
      Home Tuned 50cc Std Snor 38.2 cilinder

Pak een schuifmaat en leg hem zo in de cilinder

Dan schuif je het pinnetje aan de onderkant zodanig naar beneden dat de onderkant van het pinnetje precies op dezelfde plek ligt als de bovenkant van de poort die je op gaat meten.

Dan haal je de schuifmaat voorzichtig uit de cilinder, nergens tegen aan stoten want dan mag je weer opnieuw gaan meten;)

Nu zie je op de foto zoiezo al dat hij 36 en een beetje mm is (rode pijl). Nu kun je met zo’n schuifmaat nog naukeuriger meten:

Je gokt ongeveer hoeveel dat beetje is, mijn schating was dat het net iets meer moest zijn dan 0.5

Er staat een 2de schaalverdeling op de schuifmaat (in het gele vak) en daar ga je kijken welk streepje PRECIES met een streepje op de andere schaalverdeling overeen komt. Mijn schatting was iets meer dan 0.5, dus ik begin met kijken in de buurt van cyfer 5.

Nu blijkt dat het streepje van 6 precies overeenkomt met een streepje uit de andere schaalverdeling. De poort zit dus precies op 36.6mm hoogte ! 🙂 (groene pijl)

Nu is dit niet het hele verhaal. Je meet vanaf het deck (bovenkant van cilinder, dus deel waar koppakking op komt) Maar de zuiger komt nooit tot helemaal bovenaan. Om poorthoogte te meten moet je vanaf TopDeadCenter tot de bovenkant van de poort meten.

Er moet dus nog iets opgemeten worden:

Dit is bijvoorbeeld het hoogste punt waarop de zuiger komt. Dit zou je moeten bekijken als de cilinder nog in je carter zit (met krukas enz enz)

Omdat het vorige foto’tje niet duidengelijk was om in te tekenen heb ik deze gemaakt. Stel je voor (ja het is onzin) dat de zuiger niet hoger komt dan dit.

Nu wordt de afstand tussen het deel van de zuiger dat de poorten opent tot het deck (rand van cilinder) Deckheight genoemd. Dus de blauwe pijl is de deckheigt.

Terug naar de realiteit, voor cilinders met een L vormige zuigerveer (dus 50cc standaard) is de deckheigt heel makkenlijk te bepalen. Gewoon het bruinige randje opmeten (in roze circel)

Dit moet je dus met andere cilinder zonder L vormige zuigerveren NIET doen, de zuigerveren openen de poorten dan niet, dat doet het randje van de zuiger zelf.

Dus we hebben nu:
      – Deckheight = 2.2mm
      – Spoelpoort zit op 37.2mm
      – Uitlaatpoort zit op 32.8mm
      – Slag = 43mm (bij normale krukas)
      – Drijfstang = 87mm (bij normale krukas)

Dan ga je naar [url]www.jaapspuch.tk[/url] en download je de puch calculator. Vul je de hele shit in en kom je op het volgende uit:

– Spoelpoorttiming = 112.27graden
      – Uitlaatpoorttiming = 143.63graden

Blowdown = (uitlaatpoort/2) – (spoelpoort/2)

Blowdown = (143.63 / 2 ) – (112.27 / 2) = 15.7

Hoe hoger de timingen, hoe hoogtoeriger. (kort door de bocht)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
      Home made engine dyno

Tonni
      Moderator

Je kan ook een poortmap maken, is mooier en vollediger (mits alle maten goed zijn ingevuld). Je kan daar dan ook meteen eventuele tuning op berekenen om eerst je cilinder te optimaliseren. Dit is vooral voor de vario rijders interessant, omdat de meeste stock cilinders toch meer een brede, relatief brave koppel curve3 hebben. Wat weer zo is omdat fabrikanten bij productie niet uitgaan van vario op Vespa. Er is dus voor de vario rijders nog wel het één en ander te verbeteren aan de meeste snelle cilinders.

Blowdown is trouwens ook niet alleszeggend. Het zegt wel iets over de toerentallen die de cilinder kan halen, maar het is goed mogelijk dat er bij deze toerentallen vrijwel geen koppel/pk’s beschikbaar zijn, zodat de toerentallen alleen onbelast gehaald worden.

Er hangt ook ontzettend veel af van de flow, het aantal en de vorm van de spoelers, en ook wat voor vormen en maten je uitlaatpoort op zichzelf heeft.

Doe dus liever een poortmap, dan heb je alle gegevens van de cilinder bij elkaar…

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

G-no
        Donateur

Ik ga vanmiddag DENK IK samen met timo ook wel van een paar cilindertjes poorthoogtes/ bd berekenen. cilinders:

47mm deps
          46mm polini(un petite peu tuned)
          43mm polini
          60cc imi

vespa-joey
          Bijdrager

hier de maten van 46.5mm malossi
            uitlaatpoort 27.6 mm
            spoelpoort 34.5 mm

ArvidW
            Topic starter

50cc Std

Boring = 38.2mm
              Inhoud= 49.3cc

– Deckheight = 2.2mm
              – Spoelpoort zit op 37.2mm
              – Uitlaatpoort zit op 32.8mm
              – Effective Stroke = 30.6mm
              – Swept volume = 35.1cc

Dus
              – Inlaatpoorttiming = 112.27graden
              – Uitlaatpoorttiming = 143.63graden

Blowdown = (143.63 / 2 ) – (112.27 / 2) = 15.7

DR70evo

Boring = 43mm
              Inhoud = 62.4cc

– Deckheight = 1mm
              – Spoelpoort zit op 36.0mm
              – Uitlaatpoort zit op 28.2mm
              – Effective stroke = 27.2mm
              – Swept volume = 41.0cc

Dus
              – Inlaatpoorttiming = 114.41graden
              – Uitlaatpoorttiming = 163.31graden

Blowdown = (163.31 / 2 ) – (114.41 / 2) = 24.5

Home made engine dyno

Herr Flick
              Sleutelbeheerder

vespa-joey :
                hier de maten van 46.5mm malossi
                uitlaatpoort 27.6 mm
                spoelpoort 34.5 mm

Wat ik haal uit die berekeningen is dat het maar een blowdown heeft van 19, dit is niet zo heel hoog. wel vreemd eigenlijk.
                dacht wel iets meer te hebben

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                Gele Racefrikandel

TJOEP
                Donateur

Mijn eerste keer!
                  Wat ik uitgerekend heb. De metingen kunnen ietsje afwijken. Ik heb namelijk beveltjes aan de poortranden gemaakt. Dat maakt het lastiger meten

Polini80

Deckheight = 0,5
                  Spoelpoort zit op 35,5 timing 114,48
                  Uitlaatpoort op 27,5 timin 164,51
                  Blowdown= 25,015

70DEPS (poortjes zitten niet allemaal op precies dezelfde hoogte, kan dat?)

Deckheight = 0,5
                  Spoelpoort zit op 35 timing 100,13
                  Uitlaatpoort op 25,1 timing 177,6
                  Blowdown= 38,375

Kan dit een beetje kloppen? Het verschil in blowdown tussen de polini en deps is best groot, of niet?
                  Ja ’t is de 1e keer dat ik reken aan m’n cilinders….

pleasure
                  Bijdrager

Die malossi waarden kloppen sowieso niet, ben je wel van de hoogste poort uitgegaan?

Herr Flick
                    Sleutelbeheerder

de bd klopt idd niet, ik had m ook een keer berekent en toen kwam die op 23 uit.

de maten wijken ook iets af TJOEP, maar niet ver ik zal even verbeteren aangezien ik hier de 70deps ook nog nieuw heb liggen (prijsvraag hé 😛 )

uitlaatpoort zit op 24mm
                      spoelpoort zit op op 35mm

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                      Gele Racefrikandel

TimoO_
                      Donateur

hoe moet je nu die BD berekenen want die site doet het toch niet meer? van jaapspuch.tk

G-no
                        Donateur

hij doet het niet, maar erboven staat wel nog een link naar de puch calculator:)

Edjuh
                          Bijdrager

46mm Pinasco Alu zwart:

Uitlaat open: 27,8. Helemaal open op 44,3(???slecht gemeten?).
                            Spoelpoort: 34,9

De boosters zitten ongeveer 1,5mm onder de gewone poortopening.

diac
                            Bijdrager

:!je moet die link effe kopieren in je browserbalk.
                              anders doet ie het niet als je er gewoon op klikt;)

trouwens, in welk tabblad van die puch calculator moet je al die shit invullen?

ArvidW: Je bent met je spoelpoorten en uitlaatpoort bezig dus je zult het tabje “spoel-/uitlaattiming” wel moeten gebruiken:P

ArvidW
                              Topic starter

Edjuh :
                                46mm Pinasco Alu zwart:

Uitlaat open: 27,8. Helemaal open op 44,3(???slecht gemeten?).
                                Spoelpoort: 34,9

De boosters zitten ongeveer 1,5mm onder de gewone poortopening.

Kan best hoor, heb je gewoon (als je de cilinder goed monteerd) een deckheigt van 1.3mm.

Veel mensen letten er niet op, maar ik probeer er altijd voor te zorgen dat mijn spoelpoorten 100% geopend zijn @ BotomDeadCenter, scheelt kwa timingen ook vaak veel (worden ze hoger van)

Met deck van 0 krijg je:
                                160.3uitlaat, 115.5spoel, 22.4blowdown

Met deck van 1.3 krijg je:
                                167.5uitlaat, 124.6spoel, 21.6blowdown

Blowdown van de 2de is idd lager, maar timingen liggen hoger, poorten gaan volledig open en hij zal dus ook meer vermogen kunnen leveren.

Home made engine dyno

diac
                                Bijdrager

dus je kan van een gewone zuiger (niet de L vorm) alleen de deckheight meten als hij op het blok zit?
                                  is er geen andere manier om het te meten als ie van het blok af is?
                                  anders moet ik steeds me blok eronderuit halen:(

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 73)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.