Home › Forums › Algemeen › Oude topics › How to: Ontsteking vervroegen
- Dit onderwerp bevat 68 reacties, 29 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 16 jaren, 7 maanden geleden door arjan-dj.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
22 februari 2008 om 21:38 #126767
Vooral niet overdrijven. En een CDI ontsteking (Vespa ciao/Si/Bravo etc) kan al makkelijk 10.000rpm aan zonder dat je er aan moet zitten. Mijn blokje liep ook dik 10.000rpm zonder dat ik iets aan de electronische onsteking had gedaan. Maar dan moet je hem niet te rijk zetten bovenin.
12 juni 2008 om 12:47 #129277arvidW- Puchjes houden ze altijd 1.5mm voorontsteking aan ( dus als zuiger nog 1.5mm mm moet afleggen naar Top Dead Center) Ofwel 1.5mm voor TDC, maar hoe je op kunt meten met electronische ontsteking wanneer hij ontsteekt weet ik niet… Cp is niet zo moeilijk
—————————————————————————————————————————
dit is ook niet waar ligt eraan hoeveel cc je hebt oftewel ze houden rekening met een hoger of lagger toerental bij een puch is de vooronsteking zo
Cilinder ,Milimeters voorontsteking
Standaard 50cc ,0,8-1,0
Snelle 50cc ,1,0-1,2
Standaard 70cc ,1,2-1,4
Snelle 70cc of hoger ,1,4-maximaal12 juni 2008 om 15:09 #129278
.-{2F4OV}-.Bert :
Vooral niet overdrijven. En een CDI ontsteking (Vespa ciao/Si/Bravo etc) kan al makkelijk 10.000rpm aan zonder dat je er aan moet zitten. Mijn blokje liep ook dik 10.000rpm zonder dat ik iets aan de electronische onsteking had gedaan. Maar dan moet je hem niet te rijk zetten bovenin.10.000 rpm met een vespa blokje? Lijkt me sterk… wat had je erop liggen dan? Oude simo blok is het enige blokje dat naar mijn weten die toeren ongeveer kon maken;)
7 juli 2008 om 10:01 #129775Neutron :
Ja die spietjes bestaan er inderdaad.Het zijn de zogenaamde rocketkeys.
Alleen bij een minibike is het verschil niet tot weinig.
De rocketkeys willen ook nog wel eens afbreken.lol, mijn minibike blies zo’n 7km/h harder met sick harder optrekken hoor!
9 juli 2008 om 16:59 #129825Werkt wel hoor omdat vespa veel meer compressie maakt dan minibike maakt het dus wel verschil met vespa en minibike teoretisch
15 oktober 2008 om 21:11 #130132Even mijn ervaring met het elektronisch vervroegen: ik heb dit ook eindelijk op me ciao geprobeert. De gaatjes waren bij mij 5,5mm en ik heb ze naar 6mm opgeboord. De spoelenblok heeft in het midden een gat, die in het carter valt zodat de spoelen altijd mooi gecentreerd zitten. (daar hoef je je dus geen zorgen over te maken)
Bij mij werkt het wel! De topsnelheid is ongeveer 7-8km hoger geworden(in combinatie met mijn setup). Onderin lijkt ie iets trager te zijn geworden maar ik vernam er eigenlijk weinig van.11 november 2008 om 14:46 #130203volgens mij heeft voorontsteking alleen effect als je meer dan 50cc hebt.
want bij een puch heb je standaard een verdraaibare ontstekings plaat, toen ik daar een “70“ op zette liep die heel slecht maar toen ik hem een tikje voorontsteking gaf ging hij best hard. dus ik denk dat het toch cc gebonden is maar ik weet nie zekers.De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.19 maart 2009 om 18:24 #130619wat wij op autotechniek (HTS arnhem) leerde was dat een normale verbranding 8 gr voor tdc (bovenste dode punt) moet ontsteken
indien je meer toeren wilt gaan maken zou hij eerder moeten ontsteken omdat de verbranding sneller zal verlopen en minder tijd krijgt zich te verspreiden.wij deden dit trouwens via de computer met een honde 4 takt blok en konden de onsteking elektronisch verstellen.
het gevaar van vervroegen is dat je motor zal gaan pingelen.
de truc is dan ook om hem steeds verder te vervroegen en als hij gaat pingelen net weer iets terug zetten.
gewoon veel proberen dus!ik ga komende week ook even met mijn si aan de gang zal daarna mijn vindingen even posten;)
19 maart 2009 om 18:32 #130620Bij 4-takt gelden niet dezelfde voorontstekingsregels als bij 2-takt, en je zou eigenlijk met een stroboscoop moeten kijken op welk tijdstip je onsteking echt vonkt (CDI onsteking), dat zou ik wel eens willen weten.
19 maart 2009 om 22:57 #130621zou wel even kunnen kijken zaterdag we hebben een strobo liggen
20 maart 2009 om 07:33 #130622ok 🙂
Dan kun je ook meteen zien of het een vast tijdstip is of curve20 maart 2009 om 09:09 #130623nee zal niet lukken heb alleen een strobo die je kan laten flitsen op punt dat hij ontsteekt
dus streepje op vliegwiel zetten en kijken of ie steeds daar weer op komt of dat ie uit zichzelf al gaat vervroegen als je meer toeren gaat maken.
dan kan je dus zien of het een streep of curve is;)
20 maart 2009 om 16:14 #130624nou ik vond het eergister ook weleens tijd worden om dit uit te proberen,,
maar merk nu niet veel verschil voor mij gevoel maakt hij alleen maar minder toptoeren :S maar brom is ook nog niet goed afgesteld miss dat het dan wel beter wordt..20 maart 2009 om 16:53 #130625als hij minder toeren op zijn top gaat maken zou ik hem juist een tikkie terug zetten;)
20 maart 2009 om 17:01 #130626De CDI van mijn P200e vervroegd automatisch tot wel 6 graden. Is er voor een kickblok niet zoiets te verzinnen? Ik heb ooit melk horen klotsen over een malossi programmeerbare CDI. Heeft iemand daar al een tepel voor gevonden?
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.