Vespa-Ciao.NL
:: How to: Cilinderkop afvlakken

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Cilinderkop afvlakken

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Ami
    Topic starter

In deze how t staat beschreven hoe je de cilinderkop moet afvlakken.

Een ruimte van 1 mm tot 1,2 tussen de zuiger en cilinderkop is goed.
      Meet de orginele cilinderkop.
      Die afstand is ongeveer 1.65

Om het eraf te schuren heb je schuurpapier korrel 60 nodig en een glasplaat waar je het schuurpapier op vast taped

Je moet in rechte lijnen schuren.
      Als je even hebt geschuurd moet je de afstand weer nameten.
      Daarna moet je er nog even met wat gladder schuurpapier overheen gaan.
      Als je het kruislings schuurt krijg je een leuk motiefje
      Leg nu 2 stukjes tin van ongeveer 1 mm dik op de zuiger.
      Doe de cilinderkop er weer op en draai het vliegwiel 1 keer rond.
      Je moet ongeveer een dikte van 1 tot 1.2 mm in het geperste deel hebben

Ik heb de plaatjes en info van piet30

SpeedDemon
      Bijdrager

Hoe kom je aan 1-1,2mm, is dat per cilinderinhoud het zelfde en is het gevaarlijk om dicht bij de 1mm (of eronder) te zitten?

Ami
        Topic starter

Ik heb al die info van piet30, ik denk dat als je onder de 1 mm zit dat de zuiger dan niet ver genoeg komt door de druk.

tvmierlo
          Donateur

uit het boek van Alexander Graham Bell:

TABLE 2.1 Minimum squish clearances
            Cylinder size (cc) Clearance (mm)
            50-80 0.6-0.8
            100-125 0.7-0.9
            175-250 1.0-1.4
            300-500 1.1-1.5

Ami
            Topic starter

dus voor de meeste ciao’s is t dus 0.6-0.8?
              Dan zal ik het even veranderen

Spiendaah

ik heb die van mij tot 0,96 afgevlakt, durfde niet et verder te aan omdat ik bang ben dat mijn zuier me kop gaat raken.

Of is dit onmogelijk?

Ami
                Topic starter

Je moet altijd even met 2 stukjes tin op de zuiger je vliegwiel 1 keertje rond draaien.
                  Dan moet je het geperste deel opmeten en als dit tussen de 0.6 en 0.8 is is het goed.

Vespa Ciao!

Sorry, misschien een domme vraag maar wat is hier het voordeel van?

TimoO_
                    Donateur

Ami :
                      dus voor de meeste ciao’s is t dus 0.6-0.8?
                      Dan zal ik het even veranderen

Zou ik niet doen. Die waardes zijn voor ‘high performance two-stroke engines’. Ik weet niet of een vespablokje daar ook onder valt 😛

Lager dan 0,8 zou ik met een vespablokje niet gaan, rond de 1 – 1,2 is goed genoeg :thumb of je moet veel van plan zijn..

SpeedDemon
                      Bijdrager

Kijk, met verkrachte eenden komen we er wel. Er zijn een heleboel voorwaarden waaraan een cilinderkop moet voldoen. Niet alleen de squish ook de hoek van de squish de breedte van de squish rand maar zeker ook het totale volume van de gehele verbrandingsruimte zijn van belang hoe de verbranding verloopt.

Veelal betekent meer compressie meer power bij lage toeren, jammer hiervan is dat als je teveel compressie hebt bij hoge toeren de compressie de zuiger afremt bij het comprimeren. Ook word bij meer compressie meer warmte ontwikkeld. Met een watergekoelde kop kan je theoretisch een hogere compressie aan wat makkelijk is voor crossers.

Ik heb tot nu toe bij mijn Vespa’s 20% van het slagvolume aangehouden als totale verbrandingsruimte inhoud. En de squish volgens mr. Graham. Het liefst zou ik wisselbare verbrandingsruimten willen hebben, een 3Dfreesmachine en de jackpot….

Martijnvanheerde
                        Donateur

Monteer dan eens een scoetoe cilinder op je vespa, dan kan je alles;)

tvmierlo
                          Donateur

ik zou ook 1mm aanhouden, maar houdt wel rekening met je koppakking. met deze ertussen is de ruimte natuurlijk groter. Als je geen koppakking gebruikt zou ik gewoon 1mm aanhouden, net zoals andere forumleden hier aangeven.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.