Vespa-Ciao.NL
:: How to: Cilinder inrijden

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Cilinder inrijden

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 65)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Daan777
    Moderator

Bougie is nog iets te donker, maar ik merk het vooral aan het rijden op lage snelheid (licht gestotter)
      Heb nu 64, morgen gaat 63 er in.
      Warm draaien doe ik, heb nog nooit langer dan 10 sec volgas gelopen.
      Maar hoe lang moet ik dat nog volhouden?

diac
      Bijdrager

Ik heb mijn nieuwe Malossi cilinder toen iets van 100km ingereden en daarna gewoon volgas zitten vlammen.
        ging altijd goed, als je hem iets rijker smeert dan normaal en goed warmrijd is het geen probleem.
        (1 op 35-40 mengen)
        ik vind dat 250-500km inrijden altijd maar onzin..

http://www.youtube.com/watch?v=tnNOk5vtBxE&feature=channel_page

dit was zelfs nog in de inrij-periode;)

Bo3T
        Bijdrager

jup ben ik het eens met diac :p
          de eerste 100 km doe ik ook wel wat rustiger aan..minder vaak vol gas dan anders.
          beetje meer olie dan normaal erbij dat wel.
          maar daarna knal ik hem lekker door hoor!.

Bjorn
          Bijdrager

ik rij um de eerste 200 km goed in afen toe beetje gassen ook iets meer olie,
            daarna kan je best gassen 😉

KdeH
            Bijdrager

wat voor poelie moet je nemen als je een nieuwe (65dr) cilinder en zuiger wilt inrijden
              of maakt dat geen f#ck uit
              mijn setup wordt

65dr cil – carter uitgevijld
              13/13@62 – malossi filter
              poelie 60 – city power

gido-vespa

gelt dat bij alu ook voor een brommer omdat er steets scooter bij staat..
                alvast bedankt

Martijnvanheerde
                Donateur

Nee daar hoef je maar ong 80 km rustig aan te doen. Ging bij mijn Eurocilindro ook gewoon goed;)

twanvz
                  Bijdrager

kan ik inrijden met vario? als ik er gewoon wat zwaardere rollen in stop?
                    ik heb wel polini blauwe trekveertjes er in, dit maakt best wel wat toeren. dat is zeker niet de bedoeling? (het gaat trouwens om het inrijden van een speed engine + polini 80 cc)

of is het beste met poulie?

peter139
                    Bijdrager

Mooie how to, maar mijn ervaring is helaas toch anders. Gietijzeren cilinders moet je meer inrijden dan 100km

Ik heb al heel wat cilindertjes ingereden maar 100km is gewoon te weinig. De kans op een warmloper of vastloper is dan behoorlijk groot(eigen ervaring)

Om het goed te doen moet je juist niet te veel bijsmeren waneer je een nieuwe cilinder monteerd. gewoon 1:50 met goede olie zoals castrol tts. Ik leg ook uit waarom: Doordat een cilinder en zuiger nog nieuw zijn hebben ze nog geen goed en glad oppervlak. Waneer je dit onder een microscoop zou bekijken van zie je allemaal bergen en onregelmatigheden. Waneer je een cilinder inrijdt doe je niks anders dan deze bergen en onregelmatigheden wegslijten. Als je een te dikke oliefilm zou hebben zouden die bergen en onregelmatigheden minder snel wegslijten waardoor inrijden langer duurt.
                      Het beste is hem starter en ongeveer 5 minuten stationair laten lopen. Dan af laten koelen(want het blokje wordt heet door de grote wrijving van de nieuwe cilinder). Waneer afgekoeld gaan rijden en dan voorzichtig en vooral niet te gek doen met je gas.

Bij auto’s is het gebruikelijk om de motor tussen de 1000 en 1500km in te rijden. Bij brommers hoeft dit niet zoveel.
                      Toch adviseer ik voor de gietijzeren cilindertjes 500km. Op die manier zou je cilindertje mooi inslijten en heb je er nog jaren plezier van.

gr peter

vicious
                      Bijdrager

Voor een racer geldt dit dus niet. Die rijd je effe een paar kilometer in en dan meteen vlammen. Dan elke 500-1000 km zuigerveren vervangen.

Daan777
                        Moderator

@peter:
                          Maar met te weinig olie kan er te veel wegslijten, waardoor je cilinder misschien zelfs spiegelglad wordt.
                          Van de ‘kruisjes’ die met het honen worden aangebracht, moet een deel achterblijven na het inrijden. Hierin blijft olie zitten wat zorgt voor een betere smering.

De verhouding 1:50 vind ik echt wat weinig voor een snel blokje, ik denk dat je dan veel grenssmering hebt ipv. volledige smering, maar misschien is het zoals je zegt wel goed om tijdens het inrijden niet te veel te smeren. Maar 1:50… 😕

ritze
                          Bijdrager

wha ik heb mijn “70 dr“ ongeveer 400 ingereden met kleine poelie en met gewone 1:50 smering wat je uit de pomp krijgt
                            ik zit nu op de 3500km met die cillinder en rijd nog steeds goed.
                            ben wel van 66 sproei naar 72 sproei gegaan omdat ik een top one erop heb gezet in plaats van de leo krul.
                            zou toch goed meote zijn en oja ik rij zonder dat schuimpje in de lucht filter maar dat is denkelijk niet zo goed ik ga em ook weer snel erin pleure.

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                            Link naar Mijn collectie / Projecten.

ii ax ii
                            Bijdrager

Moet je nieuwe zuigerveren inrijden?

peter139
                              Bijdrager

ja nieuwe zuigerveren moeten ingereden worden.

@daan je kunt het inlopen op 2 manieren zien

*niet teveel olie waardoor je cilinder mooi glad word maar daarmee ook iets ruimer. Bij nieuwe cilinders kun je goed zien dat je passing echt supernauw is.

*Wel lekker veel olie 1:33 of 1:40 waardoor je theoretisch minder kans maakt op een vastloper. Aleen duurt het langer voor je cilinder is ingelopen. uiteindelijk is de bedoeling bij het inlopen toch dat de cilinder en de zuiger/zuigerveren de onregelmatigheden verliezen.

Dus ik denk dat je het beste de eerste kilometers (inrijperiode) gewoon 1/50 kan rijden en daarna 1:40. Teminste dat lijkt mij

andere mensen nog theorien over dit verhaal?

500
                                Donateur

niet andersom? Eerst het dikste weg halen met een vette smering en daarna met een schraler smering de kleine oneffenheden weghalen..

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 65)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.