Vespa-Ciao.NL
:: How to: Choke begrenzer (deel 2)

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Choke begrenzer (deel 2)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 78)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
  • 1

ArvidW
    Topic starter

Mijn howto ff gecopiert van cittaforum.nl, ik heb zelf howto gemaakt, dus cittaforum mag niet zeuren dat ik hem heb “gejat” Doen ze dat wel, delete ik hem direct op citta forum.nl.;)

Soww, aangezien ik eers op rollerbank moest, en dus 35 euries kwijt was, leek het mij een goed idee om een begrenzer te maken.

let op: Begrenzers zijn VERBODEN, en als een snor hem vind kan je dat wat geld gaan kosten (115 euro toch?!?!)

Maaarrr…… een choke begrenzer is officiel geen begrenzer: het is een mankement aan je brommer die ervoor zorgt dat je choke niet automatisch terugschiet bij vol gas geven. Dus ze zouden je er niet voor mogen bekeuren
      (Voor deze uitspraak neem ik GEEN verantwoordelijkheid, ben dus ook niet aansprakelijk mochten ze je er toch voor beboeten)

Wat doet een choke begrenzer:
      – Begrenzen duhh
      – Zorgt ervoor dat je choke niet automatisch terugschiet bij gas geven.
      – Zorgt ervoor dat je blokje slechter gaat lopen, en dat je geen boete krijgt.
      – Zorgt ervoor dat je inlaatgat veel kleiner wordt en dus ook minder lucht naar je cilinder kan gaan
      – Zorgt ervoor dat je bommer veel te rijk gat lopen, en dus ook minder gaat presteren.

Haal je carburateur van je bommer af:

Dan schroef je de schroef waarmee choke vastzit los:
      – Groene rechthoekje is de schroef
      – Rode rechthoekje is de choke
      – Blauwe 4kantje is het veertje

Dan pak je de choke, en boor je het gaatje groter:

Hoegroot, geen idee, probeer het uit, elke setup is anders. Ik heb 9.5mm en dat is 35km uur. Dus gewoon lekker met 4 beginnen ofzo

Dan moet je nog zorgen dat de choke niet terugschiet:
      -In het gaatje in het rode rondje zit een pinnetje
      -Dit pinnetje (groene rondje) trek je er met een tang uit
      -Vergeet ook het veertje er niet uit te halen (ook in het groene rondje)

Dan zet je alles weer netjes in elkaar, en flikker je het op je brommer.

Wat doe je bij rollerbank: Gewoon choke induwen (voet ofzo, verzin maar iets) en lekker lachen de meeste agenten weten NIETS van brommers, en als ze vragen waarom hij zo rookt: Tjah, inrijperiode, dus ook ff wat extra olie erbij gemengt;)

Succes

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
      Home made engine dyno

Ties
      Bijdrager

voor mensen die het proberen…
        zou het wel maar van te voren even proberen..een enkele (slecht afgegestelde!!!) brommer,,,rijdt beter met de choke erop:D

hij moet dus wel zonder choke goed afgesteld zijn..

VespaCiaoPaul
        Bijdrager

maar hoe valt de begrenzer dan weer AF te zetten?

ArvidW
          Topic starter

Beetje aan het choke knopje morrelen, en meestal schiet hij dan terug. Of klepje open, en aan dat metalen ding wat uit je carburateur komt een beetje morrelen. Gewoon even naar het blok toe trekken, en hij schiet los:)

Home made engine dyno

R.oel !

:bier:bier

nu kan ik eindelijk eens een begrenzer gaan maken, want ik wist nooit hoe dit precies gedaan moest worden met de carb. !!

net als de andere how-to’s duidelijk uitgewerkt dit.. :thumb

Jacky
              Bijdrager

leuk gedaan, maar is de carb dan ook nog gewoon werkend te maken?

KennyVespa
                Bijdrager

jah zeker is aleen maar je choke die begrenst, het is eigenlijk gewoon het gaatje waar de lucht doorheen komt iets groter maken en je veer eruit halen meer is het niet 😉

Jelle89

zeer goede how to’s..;)..

Kay
                    Bijdrager

Lijkt me een vrij goede begrenzer!Maar toch ga ik liever voor een echte,maar dan is electronisch weer een must!

iaccaloco
                      Bijdrager

Ik heb m’n choke op m’n stuur gemonteerd, met een versnellingsversteller van een ouwe mountainbike….

Die kun je dus vanaf je stuur bedienen, en dan loopt ie ook meteen voor geen meter meer……

En zoals Arv. al aangaf, de meeste blauwe losers weten toch niets van brmmrs, dus vragen ze ook niet waar dat handletje voor is…..!

Worx nice……;)

Gelukkig is m'n piemel in 't Engels wél dick!

HELLRAISER
                        Bijdrager

Vraagje zou k hem hier 40/50 mee kunne late lopen?

mman
                          Bijdrager

testen je moet gewoon stukje boren (niet veel)

dan rijden met choke natuurlijk en dan kijke hoe hard je ga en dan miss wat groter als je nog te langzaam gaat gewoon teste boren rijden.

Dountill
                            Bijdrager

zag geen gat in mijn choke ?

FonS
                              Bijdrager

inderdaad, een 13/13 heeft geen gat erin, maar eens soort van uitsparing aan de zijkant zegmaar.

je kunt er natuurlijk wel gewoon een gaatje in boren in het midden 😉 of die uitsparing groter vijlen

ArvidW
                                Topic starter

Sommige 13.13 hebben niet zo’n gaatje, mijn Spaco 13.13 heeft er wel eentje (of de vorige eigenaar heeft choke overgezet, maar daar geloof ik niet in, want hij was niet zo handig;))

Home made engine dyno
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 78)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.