Vespa-Ciao.NL
:: How to: Andere cilinder/zuiger plaatsen

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Andere cilinder/zuiger plaatsen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Jacky
    Topic starter

We gaan de cilinder er eerst afhalen:

Ik raad je aan eerst aan je blok onder de brommer uit te halen, scheelt echt een heel gepiel.
      Je neemt een pijpsleutel maat 11 en draait de bouten bij de kop los. Dan kan je de kop er zo afpakken en vervolgens de cilinder.

Nu de zuiger:(Over het aanpassen van de slotspeling is ook een how-to dus die kan je ook gebruiken!)

Je pakt een tangetje (het handigst is met krokodillenbek), pakt het uiteinde van het pistonclipje en drukt het naar binnen(zoals op de foto in de richting van de rode pijl, let niet op het clipje die heb ik nagemaakt als voorbeeld) en tilt het tegelijkertijd op.

Die is eruit dit doe je ook met de andere kant!

Nu moet de pistonpen eruit, meestal duw je hem zo eruit maar als dit niet lukt pak je gewoon een schroevendraaier(beter nog een drijver zoals op de foto hierboven, de zuiger is er daar al af maar is BV)die net niet door het gat gaat en tikt daar even (rustig) op met een lichte hamer. Nu kan je de zuiger erafpakken.

Nieuwe zuiger/ cilinder weer erop zetten:

Je pakt je blokje weer en kijkt eerst hoe de zuiger moet komen zodat de uitlaatpoort ook bij de uitlaatpoort komt enz. Bij cilinder met veel poorten let je erop dat de punten waar de zuigerveren sluiten niet door een spoelpoort lopen.

De uiteindes van de zuigerveren moet lopen waar de groene lijnen staan en niet zoals de rode waarbij een door een poort loopt!
      Als je hebt gezien hoe-om de zuiger moet komen duw je het lager in de krukas en dan de zuiger erover. Dan duw je de pistonpen weer door de zuiger, lager en krukas heen. Als dit nou niet lukt neem je een dun schroevendraaiertje en steekt dit door zuiger lagers en krukas zo zit alles goed op zen plaats en kan je makkelijk de pistonpen over de schroevendraaier(als die dun genoeg is) schuiven. Nu moet de pistonpen zo zitten dat aan beide kanten de inkeping voor je pistonclipje zichtbaar is.

Je neemt nu weer een de pistonclipjes en neemt hem weer beet met de tang bij het uiteinde, je drukt het andere uiteinde in de inkeping in de zuiger.(zoals op de foto) Nu druk je het clipje in (in de richting vd rode pijl op de foto) en tegelijkertijd omlaag de inkeping in. Je laat het veertje los en hij klemt. (tegenovergestelde van eruit halen) Dit doe je ook weer met de andere kant. De zuiger zit vast!

Nu moet de cilinder weer over de zuiger heen:

Allereerst komt je NIEUWE pakking. Voordat je de cilinder gaat bevestigen smeer je nog een dun laagje olie over zuiger en cilinder.( neem aan dat geen harde deeltjes in je cilinder zitten)

Hierboven op de foto zie je in het bovenste groene kringetje een punt, daar moeten de zuigerveren bij elkaar komen(wat je in het onderste kringetje ziet). Je houdt ze met je vingers bij elkaar zoals op de foto ook zichtbaar is. Het is handig je vingers zo te houden dat ze uitkomen in een inkeping in de cilinder. Zo kan je de veren nog even vast houden en de cilinder al een stukje over de zuiger schuiven. ( je vingers hebben nog ruimte in de inkeping/poort) Ik zat laats een beetje ertussen maar ach,, als je zuigerveren dan goed zitte.;) Nu schuif je de cilinder helemaal over de zuiger tot tegen het blok! Nu komt weer een NIEUWE pakking, daarna volgt de kop! Je draait eerst de bovenste 2 bouten vast daarna volgt de onderste met het decompressie ‘hendeltje’. Als je eerst de onderste vastdraait zit het ‘hendeltje’ in de weg en krijg je de rechter bovenste bouten nietmeer vast dus vandaar! Dat was het zon beetje dacht ik, je blok kan er weer onder! Good luck with it!

Jacky
      Topic starter

mensen ik kan makkelijk iets vergeten zijn.. zeg het dan even aub of als iets duidelijker kan!

Jelle89

je hoeft helemaal niet allebei de circlipjes eruit te halen, 1 is ook genoeg, dan kan je je pistonpen er ook zo uithalen..

Edjuh
          Bijdrager

Misschien nog een verwijzing maken naar de slotspeling how-to.
            Ik heb hem nog niet grondig gelezen maar het ziet er goed uit!

Jacky
            Topic starter

Jelle89 :
              je hoeft helemaal niet allebei de circlipjes eruit te halen, 1 is ook genoeg, dan kan je je pistonpen er ook zo uithalen..

das waar, maar ik vind toch ahndiger als je ze beiden eruit haalt.. mja das ieder voor zich:P

barry
              Donateur

Heel goed uitgelegd kameraad.Hopelijk leest DICE dit ook,zo kan hij iets bijleren.Mooie & duidelijke foto’s ook.
                Doe zo voort zou ik zeggen.

Dice
                Bijdrager

Jep morgenochtend hoe dan ook mijn andere cilinder eens opensmijten!

Jacky
                  Topic starter

benieuwd of je er wat aan hebt:D

Joost
                    Bijdrager

Ik heb gehoord dat vespa`s orgineel uit de fabriek geen koppakking hebben, Ikzelf smeer altijd alleen een beetje vloeibare erop en het rijd altijd gewoon goed. Hoe denken jullie hier over ? wel of geen koppakking ?

Pjear
                      Bijdrager

Zeker vloeibare pakking lijkt me altijd beter orgineel zit er zoon eizere of niet ?

Joost
                        Bijdrager

Ja die krijg je altijd als je ze koopt. Maar Helemaal orgineel uit de fabriek zit er helemaal geen pakking in

Jacky
                          Topic starter

kan kloppen, je kan er ook vaseline tussen doen werkt ook.

Marcc
                            Bijdrager

of gewoon n koppakking kopen…..

Jacky
                              Topic starter

das is idd het meest voor de handliggende;)

Joost
                                Bijdrager

Oke mensen bedankt

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.