Home › Forums › Techniek › Elektrisch › Hoeveel volt met 2 spoelen?
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 14 jaren geleden door Brio777.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
15 februari 2012 om 12:36 #158180
Hallo,
Ik heb 2 draden lopen uit een elek blokje (dus ik neem aan dat dit de 2 spoelen zijn),
Ik kan de rode draad (cp draadboom) aansluiten op 1 zo;n draad en daarmee voor en achterlicht krijgen.
Nu is me achterlampje door gebrand dus vraag ik me af hoe die volts werken.Ook vroeg ik me af hoeveel volt er per draad te halen is, ik heb 2 neonlampjes van 12v en dacht deze op de ene draad te zetten.
Ik heb ook gelezen over accu’s ertussen , zet je deze op een draad van het blok en dan lampen op de accu?
En bij het blokje zelf maakt welke draad je neemt van de 2 ook een verschil?alvast bedankt!
mvg Brio15 februari 2012 om 19:26 #160694
paulhermenshoeveel volt jou blok geeft weet ik niet, waarschijnlijk ergens tussen de 6 en 30 volt.
en ergens tussen de 20 en 30 watt.en een accu zo aan je draden hangen gaat niet lukken,
1: brommer is wissel stroom, accu gelijk stroom2: een 12 volt accu laden met 6 volt gaat niet
een 12 volt accu laden met 30 volt ook niet
3: lees even led lampen en zo staat er nog veel meer op vc en nog meer over welke problemen er eerst opgelost moeten worden om het werkend te krijgen.
ik ben er zelf ook al even over aan het denken en ben er nog steeds niet uit hoe het allemaal goed werkend moet worden aangesloten.
15 februari 2012 om 20:41 #160727heb je cp of elec ontsteking?
accu laden kan wel degelijk met een accu lader ertussen, dat is in principe een spanningsregelaar van 13,8 volt.
om van wissel stroom naar gelijkstroom te gaan moet je een gelijkrichter hebben, die kosten in de electroshop een paar euro
ik heb op mijn cp ontsteking ene keer 20volt gehaald en toen ging ik 35 ofzo.
dus kwa voltage kan je wel een accu opladen.15 februari 2012 om 20:49 #160619
paulhermensik weet dat het kan, wil alleen even zeggen dat er heel wat meer bij komt kijken dan twee draden aan een accu knopen
5 maart 2012 om 20:04 #160768oke zoiezo bedankt allemaal:)
ik hoor heel veel over een gelijkrichter ? is dit dat een soort blokje waarop ik de elek blok draden aan sluit en vanuit daar led aan sluit?
en ik heb 2 draden uit me elek blok lopen , van allebei de spoelen , allebei hebben deze een volt percentage tog?
als ik die 2 draden dan op een gelijkrichter zet , kan iemand me een foto of leuk webwinkeltje sturen waar ik deze kan halen?
dan kan ik die gelijkrichter dan naar achterlicht laten lopen en voor licht?ben nog helemaal niet thuis met elektro dus alle hulp is mooi mee genomen:)
wat ik helemaal mooi zou vinden is hoe ik vanaf het blok , een schema kan krijgen naar achterled lampjes , met gelijkrichter er tussen en alles 🙂
ps ik dacht aan led lampjes rechtstreeks aan een draad uit blok te connecten , nu is me vraag als blok altijd plus is , waar moet ik de min van een led lampje doen? de vraag is voor bijv een fietslampje te proberen.
alvast bedankt!
gr Brio
6 maart 2012 om 06:25 #160679je hebt nodig, een gelijk richter en een 2200 microfahrad condensator, en uitraard een spanning stabilisator.
dit om een constante spanning te bekomen, als jij een ledje van 3 volt aan sluit dan kan je geen 5 volt er op zetten want dan zijn de kapot, bij een gloeilampje is dat nog niet zoon probleem,
naar mate jouw blok meer toeren draait gaat de spanning ook omhoog.ik kan bijvoorbeeld niet met licht aan en laden tegelijk, want zodra ik de schakelaar om zet krijg ik met 6000 toeren bijna 16 volt.
terlwijl mijn led maximaal 13.8 volt mag hebben.
oftwel het is even uit zoekenDe budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.