Vespa-Ciao.NL
:: Hoe zit dat nou met die carburateurs….?

Home Forums Techniek Opvoeren Hoe zit dat nou met die carburateurs….?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Duckman
    Topic starter

Ik lees hier veel over een een grotere carburateur op je ciao zetten. Nou heb ik een tijdje zitten zoeken maar kan eigenlijk geen duidelijk antwoord vinden hoe het nou zit..

Ik heb nu een standaard 12/7 carb en wil er een grotere opzetten. Nu weet ik dat een grotere dan 12/10 eigenlijk geen zin heeft (hoeft alleen maar wat lekkerder op te trekken).

Kan ik er wel gewoon een 12/12 opzetten en loopt ie dan ook wat lekkerder en doet ie dus gewoon niets met het verschil tussen /10 en /12?
      Ik neem ook aan dat een andere carburateur gewoon altijd past, ondanks het verschil tussen /7, /10 en /12?

En als je zo’n ding koopt, moet je dan ook nog klooien met alle stelschroeven die erop zitten of alleen kijken welke sproeier het beste is?

Wie kan me een duidelijke uitleg geven hoe het zit….?

Baz
      Bijdrager

Als je je carter uitgeveild hebt kan je een 13/13 nemen ,bij jou NVT.
        Zo te zien heb je een snor die heeft een inlaat(buis waar carb. overheen gaat) op de carter van 7mm en zou een 12/10 ,12/12 weinig tot geen nut hebben.
        Op een brommer heb je een 10mm inlaat en daar zou die 12/10 veel beter op rijden dan een 12/7.
        En als je een nieuwe carburateur koopt moet je wel een andere sproeier erin doen en thats it. Elke carb past 12/7,12/10,12/12 of 13/13.
        Je kan dus je inlaat uitveilen of een brommerblok kopen en dan heeft het pas nut.

Herr Flick
        Sleutelbeheerder

http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=30

hier kun je er wat over lezen 🙂 de how to die edjuh heeft gemaakt.

Het verschil met carburateurs heeft eigenlijkl alleen nut hoe groot je spruitstukje is.

als je een bromblokje hebt is eigenlijk een 12/10 het grootste wat nut heeft, aangezien dat 10mm is.
          13/13 erop zetten heeft vrij weinig nut dus.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
          Gele Racefrikandel

bobbie88
          Bijdrager

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Ik had toen ik me ciao net kocht een snor blok erop, en hij was helemaal standaart met een 12/7 carbje. Toen heb ik er een 13/13 carb opgezet en ik reed in een keer een heel stuk harder (rond de 40) en trok beter,, Dus 13/13 heeft wel enigzins nut. Maar inderdaad, 13/13 is misschien iets overbodig, maar van een 12/7 naar 12/10 gaan is denk ik wel de moeite waard! Ik heb trouwens nog een 12/10 carbje over Duckman, Een echte Dell Orto, intresse? Is wel zonder gasschuif maar die zit toch al op je brommer!

Duckman
            Topic starter

Ik ben dus aan het kijken naar een andere carb en kan voor 15 euro een 12/12 krijgen.

Wat moet jouw carb kosten Bobbie?

Ik heb hier op het forum ook ergens gelezen dat mijn een snor mix ciao wel gewoon een 10 inlaat zou hebben…

En wat voor maat sproeier zou ik ongeveer moeten hebben dan? Heb nu originele carb, met een citypower en sproeier 40 of 42 (moet ik ff nakijken). Loopt nu 35 en trekt redelijk op.

Baz
              Bijdrager

Denk mssn 4maten groter ,maar als je een snorbrommer hebt heb je een koper buisje in je inlaat en maakt het gat maar 7mm.

ArvidW
                Donateur

Duckman :
                  Ik ben dus aan het kijken naar een andere carb en kan voor 15 euro een 12/12 krijgen.

Ik heb hier op het forum ook ergens gelezen dat mijn een snor mix ciao wel gewoon een 10 inlaat zou hebben…

En wat voor maat sproeier zou ik ongeveer moeten hebben dan? Heb nu originele carb, met een citypower en sproeier 40 of 42 (moet ik ff nakijken). Loopt nu 35 en trekt redelijk op.

Je inlaatje is geen 7mm en ook geen 10mm, iets ertussenin, de inlaat van een MIX SNOR carter is iets groter dan van een std SNOR carter. Dit scheelt niet veel.

Theoretisch gezien heeft een grotere carburateur dan inlaat geen zin, er is blijkbaar wel iets verschil te merken in praktijk, maar in verbruik is het dan ook te merken ! 😉

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                  Home made engine dyno

ArvidW
                  Donateur

Baz :
                    Denk mssn 4maten groter ,maar als je een snorbrommer hebt heb je een koper buisje in je inlaat en maakt het gat maar 7mm.

Neehoor, alleen als je zo’n anti opvoer blok hebt, ik heb Mix Snor blok die gewoon is;)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                    Home made engine dyno

bobbie88
                    Bijdrager

Duckman :

10euro is hij voor jou. Ik weet alleen niet of hij opgestuurd moet worden? Zo ja valt er nog over de prijs te praten

Duckman
                      Topic starter

Geen idee wat voor blokje ik heb, m’n vespa komt uit 1998, heb hier ooit ’s iets gelezen over een U in je framenummer ofzo en dat heeft ie volgen mij ook….

Verbruik maakt me niet zo heel veel uit, hij loopt nu 1 op 25.

In theorie maakt het dan dus inderdaad niet uit hoeveel groter je erop zet, er kan nooit meer door heen als je inlaat toelaat natuurlijk…
                        Ligt er dus voor mij even aan welke ik voor een mooi prijsje kan krijgen.

Baz
                        Bijdrager

ArvidW :
                          Neehoor, alleen als je zo’n anti opvoer blok hebt, ik heb Mix Snor blok die gewoon is;)

ow Herstel! :p sorry ja Mix snor heeft geen koper buisje

Duckman
                          Topic starter

Nog even een andere vraag…

Kan dus van Bobbie88 een Dell Orto 12/10 zonder gasschuit kopen en via iemand in de buurt een originele vespa 12/12 in goede staat… wat is nu wijsheid?

Maakt het nog iets uit of ik een 12/12 of een 12/10 erop zet?

Mike
                            Bijdrager

12 12 den ik dan is tog groter .. en completer denk ik en heft niet verstuurd te worden

Mike

Baz
                              Bijdrager

Zal op jou blok geen zak schelen of iedergeval HEEEEL minimaal ,dus ik zou voor de goedkoopste gaan. Maaaaar bobbie verkoopt zeker geen rotzooi! ik kan het weten 😉

Duckman
                                Topic starter

Prijs is hetzelfde :o)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.