Vespa-Ciao.NL
:: Hoe werkt het stuurslot?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Hoe werkt het stuurslot?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

TerrorTed
    Topic starter

Hallo,

Ik heb sinds 3 dagen mijn eerste Vespa Ciao. Ik kreeg van de verkoper de sleutels bij het stuurslot. Alleen weet ik nu niet hoe het stuurslot werkt. Als ik de sleutel er in doe, en ik draai hem naar links, gebeurt er niks. Naar rechts draaien kan niet (dit hoort waarschijnlijk zo?). Sowieso lijkt mijn stuur minder ver naar rechts te kunnen sturen dan naar links. Dit komt misschien omdat er anders de remkabel te ver uitrekt?

Zou iemand mij kunnen helpen?

Danku!
      Een beginnende rijder

Wilk1985
      Moderator

Hallo Ted. Ik weet niet uit mijn hoofd of het stuur nou naar links of naar rechts of naar allebei de kanten gedraait moet worden, maar ik weet wel dat het stuur helemaal 1 kant op gedraait moet worden om hem op stuurslot te kunnen zetten.

Dat van die remkabel zou ik wel even in orde maken als ik jou was, desnoods de kabel vervangen want het stuur hoort gewoon normaal te kunnen draaien.

Guido
        Donateur

Voor die kabel moet je gewoon terug naar die winkel, kunnen ze gelijk uitleggen hoe het zit met je stuurslot.
          Dat is bij bijna elk model anders. Sommige sloten gaan alleen dicht als het stuur uiterst links, rechts of juist precies in het midden staat.

TerrorTed
          Topic starter

Het maakt niet uit wat ik probeer, uiterst links of uiterst rechts of in het midden. Ik kan het slot alleen een kwartslag naar links draaien en terug, meer niet. Zonder resultaat dus.

En dat over die remkabel had ik een beetje fout in mijn eerste bericht gezet. Ik bedoelde daarmee of het stuur standaard minder naar rechts kan bewegen? De remkabel is lang genoeg. Tevens lijkt er nu niks aan het stuur te mankeren qua hoe ver hij kan draaien.

niemand
            Donateur

Je moet het stuur eerst maximaal links of rechts draaien.
              Dan moet je het stuurslot zelf induwen. Als het goed is gaat hij een halve cm naar binnen.

niek1992
              Bijdrager

Ik heb toevallig mijn ciao uit elkaar, dus kan ook goed zien hoe het in mekaar zit.

Je moet je stuur naar rechts draaien, om vervolgens het sleuteltje om te draaien en in te drukken. het slot valt dan namelijk in een gleuf in je vork, en hier zit een palletje achter die ervoor zorgt dat deze hier blijft zitten.

Nadat je de sleutel pas weer omdraait, komt dit palletje weer los en schiet hij weer terug in zijn ontgrendelde stand.

Ik wil eventueel best wat foto’tjes schieten vanavond? Ter verduidelijking?

TerrorTed
                Topic starter

Bedankt voor de reacties!

Ik probeerde net een aantal reacties. Maar na een tijdje trok in het sleutelhuis waar de sleutel in gaat met sleutel en al uit het frame 😮 Neem aan dat dit niet zomaar de bedoeling is haha! Hij is dus stuk?

niemand
                  Donateur

Dit is juist wel de bedoeling! maar je moet hem dan niet er uit trekken, maar juist induwen.

Om hem er nu weer in te krijgen is wel een beetje een gepiegel.

TerrorTed
                    Topic starter

haha oké! Hij zit er weer terug in!

Het is tevens gelukt om uit te vogelen hoe het werkt. Het indrukken en uittrekken van het sleutelhuis gaat heel erg stroef. Even kijken hoe dit aangepast kan worden.

SuperSi
                      Bijdrager

WD40?

MCBoss
                        Donateur

absoluut geen wd40 gebruiken!!
                          gebruik een goede kruipolie en geen schoonmaakmiddel voor velgen welke wd40 is!
                          Wd40 kan alles….een heel klein beetje en heel kort.

TerrorTed
                          Topic starter

kruipolie werkte wel goed. Maar het slot is nog niet helemaal soepel!

Wilk1985
                            Moderator

Weet je zeker dat het slot niet gewoon compleet verroest is van binnen? Ik weet niet welk bouwjaar je Ciao heeft maar als hij al 30 jaar door weer en wind rijdt en buiten staat heb je wel eens kans dat het misschien beter is om het te vervangen, voor de prijs hoef je het niet te laten. Anders zou kruipolie de truc moeten doen.

TerrorTed
                              Topic starter

Hij is van 2005, en heeft (serieus) veel binnen gestaan! Dus geen roest!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.