Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Hoe kabeltje vastmaken (die voor t aanrennen)
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 17 jaren, 11 maanden geleden door lodyx.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
13 april 2008 om 12:36 #208969
Hallo ik ben nieuw hier, heb mijn vespa ciao mix uit elkaar gehad, nieuwe zuiger en cilinder erop en nieuw oliepompje (die was stuk en daardoor dus ook de zuiger en cilinder) en nu heb ik alles weer onder mijn brommer geplaatst.
Het enige wat nog moet is dat kabeltje op de cilinderkop aansluiten die naar je stuur loopt, welke je in moet houden als je hem aanrent.. Ik weet niet hoe deze heet maar ik heb geen idee hoe die vast moet. Ik heb op mijn petje (cilinderkop) nog dat “pinnetje” zitten met een ijzeren stangetje eraan die aan de ene kant gekruld en aan de andere kant moet het kabeltje erachter zo lijkt het… maar ik krijg het niet voor mekaar ik weet niet hoe het zitten moet.
Heeft iemand hier een foto’tje van hoe dit moet zitten of even uitleg? Nu wil ik hem natuurlijk graag proberen of die het weer doet maar zonder dat kabeltje lukt dat geloof niet. Bvd!
Oh en waar kan ik dit kabeltje (massa?) het beste op vastmaken?
http://img158.imageshack.us/my.php?image=kabeltjeke1.jpg13 april 2008 om 13:48 #219201Dat kabeltje heet de decompressie.
Je moet het uiteinde onder het haakje (zo’n plaatje met 2 uitsteeksels) bij je cilinderkop haken en dan de kabel het ijzertje zeg maar bij dat ijzeren stangetje inhaken ( die uit je cilinderkop komt en zo kan indrukken als je aan het hendeltjke trekt)En dat kabeltje gewoon achter een moer van je blok vastmaken. Gewoon even een moertje losdraaien en daar achter zettenen weer vastmaken;)
13 april 2008 om 16:35 #219204of als je dat haakje niet hebt kun je ook het uitende van de buitenkabel in de gleuf plaatsten boven in je cilinder kop, maar dan gaat het meestel wel wat zwaarder
13 april 2008 om 17:14 #219205Oke dit is me gelukt, bedankt tot zover. Nu doet hij het echter niet. Dwz de brommer loopt wel als je hem aanrijdt en volgas blijft houden, maar als je het gas loslaat lijkt het wel of de compressie wegvalt en/of dat hij verzuipt. Stationair lopen doet die af en toe, maar dan hoef je maar IETS aan het gas te zitten en hij “verzuipt” weer (het klinkt alsof je dan de cilinder iets van het blok af haalt of ineens 10liter benzine erin giet ofzo).
De situatie: vespa ciao snor, alles origineel op het uitlaatje na (is een originele van een BROM versie 90% zeker).
Liep prima, olie op gegaan, viel dus uit -> nieuwe olie erin en hij deed het gelukkig weer.
Later weer een keer olie op, hield er weer mee op -> nieuwe olie erin en hij deed ongeveer hetzelfde als nu maar dan factor 50 erger (liep goeed bij volgas, zodra je ook maar IETS minder gas gaf viel die uit en kreeg je hem pas na 100m rennen weer aan).
Dus nu heb ik er een nieuwe zuiger, -veren, pistol, pistolringetjes en cilinder op gezet en alles weer goed gemaakt. Het probleem is dus echter niet verholpen, welliswaar verminderd maar nog niet weg! De oude zuiger en cilinder waren echt @#()*R% (duidelijk zichtbaar) daarom dus nieuw spul. Hij haalt nu dus zijn topsnelheid ook niet meer (zit geen teller op maar fietsers halen me in en ik ging eerst ruim 35).
Iemand een ideetje? Carb al schoongemaakt, NIETS aan verbranding verandert, olie pompje werkt wel (anders zou die na 5x rondje blok wel een keer BRRRZZZ hebben gezegd)….
HELP MIJ 😉
edit: beetje lang verhaal maarja of moet ik nieuw topic maken?
13 april 2008 om 17:21 #219206Wat is de maat van de sproeier dan?
13 april 2008 om 17:52 #219207maak je cabb en vlotterbakje ff schoon,
Maak de gaatjes achter je gassleuf even schoon, en let vooral op het hele kleine onderste gaatje.
nieuwe bougie doet ook wonderen.
de oorzaak kan misschien ook verkeerde sproeier zijn.
En als dit allemaal niet lukt misschien ff condensator vervangen ofzo,
wat voor geluid maakt hij als hij uitvalt? een soort bwoap geluid? dan moet er een grotere sproeier in want dan krijgt hij te weinig brandstof.
Suc6
13 april 2008 om 18:38 #219208Maar er is NIETS aan de verbranding gedaan!? De olie was weer eens op (meter stuk.. nu uiteraard wel gemaakt) en daardoor warmloper (met dikke krassen dit keer). Nieuwe zuiger en cilinder set had dat m.i. moeten oplossen, maar dat blijkt dus niet het geval.
Carb is helemaal schoongemaakt, inclusief vlotter en gasschuif en sproeier. Ook even zonder luchtfilter geprobeerd (die gelijk schoongemaakt) – mocht niets baten. Als ik van uit volgas vol in de ankers ga, dan blijft hij stationair lopen (omdat die ineens van zoveel toeren naar zo weinig gaat). Als ik dan ook maar IETS!!! aan het gas zit maakt hij hetzelfde geluid +- als wanneer je dat decompressiekabeltje inknijpt.
Sproeiermaat geen idee dus maar origineel voor snor in elk geval (daar ligt het probleem m.i. dus ook niet)
13 april 2008 om 20:40 #219209als je vanuit stilstand stationair (vol) gas gaat geven en hij valt uit dan zou het te maken kunnen hebben dat hij een grotere sproeier nodig heeft. dan krijgt hij namelijk te weinig brandstof.(maakt dan een bwoap geluid).
Kan komen omdat je nieuwe cilinder in hebt gestopt (ik begrijp 50cc) maar deze kan een niet iets grotere cilinder in houd hebben en is daardoor een grotere cilinder dan (de originele) die je er eerst in had.
Het kan ook zijn dat hij ergens een heel klein beetje valse lucht trekt! bijvoorbeeld bij spruitstuk, dan zou hij bij vol in de ankers gaan wel aan blijven maar maakt hij hogere toeren.
dus check ff of je carb goed stevig vast zit en vervang zo nodig even de pakking (kost paar cent).
hopelijk heb je hier wat aan;)15 april 2008 om 15:40 #219217Mijn carb zit gewoon zover als hij kan, op het blok geschoven (over dat buisje wat uit je blok komt zeg maar, dit is bij een brommer het spruitstuk neem ik aan (ben scooters gewend)). Er is geen koppakking aanwezig (nooit geweest ook), kan ik deze dan WEL erbij kopen en plaatsen (samen met een nieuwe voetpakking) om zo uit te sluiten dat hij niet genoeg compressie zou hebben ( ‘lekkage’ ) ?
Edit: ik zal ook voor de zekerheid nog een andere bougie proberen.
15 april 2008 om 15:44 #219218ik zou er zowizo een kop en voet pakking op plaatsen!
15 april 2008 om 16:17 #219219Voetpakking had ik natuurlijk wel, maar dit was een gebruikte (nog wel helemaal heel maar erg dun (ijzer) ik weet niet of dat zo hoort..) Koppakking hoort op dit type blijkbaar niet, maar ik zal morgen een nieuwe voetpakking en dan ook een koppakking kopen. Hopen dat dat het oplost! Bedakt tot zover ik laat van me horen
15 april 2008 om 16:37 #219220ik zou inderdaad even een papieren voetpakking ertussen doen. Die hoort namelijk voor zo ver ik weet niet van metaal te zijn.
De koppakking wel, moet je ook even ertussen zetten dan;) succes
15 april 2008 om 17:15 #219221waarschijnlijk heb je er een koppakking als voetpakking gebruik,
gebeurt wel vaker:|suc6
16 april 2008 om 13:31 #219222Inmiddels heb ik dit allemaal met nieuwe onderdelen vervangen, dus dit kan m.i. uitgesloten worden:
– Cilinder
– Zuiger
– Zuigerveren
– Pistol (en -ringetjes)
– Voetpakking
– Koppakking
– Bougie
– V-snaar (was op)
– Complete koppeling (met een 2e handse maargoed)Het probleem is echter niets veranderd, ik ga nog even de carb eraf halen nu en nog maar een keer grondig schoonmaken (misschien zien of die nu toch vies is geworden of wat dan ook, maar ik ga hier niet vanuit). Ohja ik heb ook even zonder uitlaat geprobeerd, dacht dat die misschien te ver dichtgeknepen was (moest ivm trappers dat dichtknijpen, anders pastte t niet.. tis maar een snorretje dus maakt niet zoveel uit): mocht niets baten, boel herrie en kwam iets hoger in toeren maar het probleem was hetzelfde.
Ik ga morgen een ander petje proberen, misschien dat die krom geworden is of dat decompressie dingetje stuk.. je weet t niet
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.