Home › Forums › Algemeen › Brommers algemeen › Verwarrende namen, hoe hou ik ze uit elkaar? Piaggio/Citta/Gilera/Vespa/Ciao
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 10 maanden geleden door Huib.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
27 mei 2019 om 10:56 #787107
Hallo allemaal,
Ben nieuw hier, zie mijn voorstel topic: https://vespa-ciao.nl/forums/topic/huipie-zwolle-apeldoorn/
Heb weinig ervaring met scooters/snorfietsen etc. en vind de benamingen van alle modellen dus erg verwarrend.
Soms lijkt het alsof het zelfde model een andere naam heeft? Zo ben ik nu op een vespa-ciao forum beland terwijl ik een Citta Eco heb…. 😕Zou iemand mij kunnen uitleggen (met tekening/stamboom/schema) hoe deze brommer families met elkaar verwant zijn en welke namen voor het zelfde staan?
Ben de volgende namen o.a. tegen gekomen:
– Piaggio
– Citta
– Gilera
– Vespa
– CiaoWanneer ik dit duidelijk heb, kan ik beter zoeken naar specifieke onderdelen/vragen/topics.
Groeten!
27 mei 2019 om 11:34 #787109Piaggio is de overkoepelende merknaam waaronder Vespa, Gilera en Bianchi vallen.
Jij hebt een Gilera Citta. Bijvoorbeeld de CBA valt ook onder Gilera.
De meesten hier hebben een Vespa Ciao. Bijvoorbeeld de Si, Bravo en Boxer vallen ook onder Vespa.
Italjet hoort er ook een beetje bij, omdat de motorische aspecten van de Vespa’s ook verwerkt zijn in de Italjet Tiffany en Pack.
Ook Berini schuift aan, omdat de Kinetic gebruik maakte van dezelfde motortechniek.
27 mei 2019 om 12:08 #787110Hmmm, dus ze hebben het zelfde moederbedrijf/overkoepelende merknaam: Piaggio
Piaggio maakt brommers van de volgende merken: Vespa, Gilera, Bianchi.Hoewel deze brommers dezelfde overkoepelende merknaam hebben, verschillen ze onderling.
Kun je dit zien als een Samsung (Piaggio) die verschillende series levert zoals Galaxy S, Galaxy Note, Galaxy Tab series? Of juist als een overkoepelende merknaam Samsung die TV’s, Koelkasten, Smartphones, Tablets, etc. levert?Edit, nu ik het iets beter begin te begrijpen kan ik ook Wikipedia beter begrijpen en heb dit overzichtje gevonden door op Piaggio te zoeken:
27 mei 2019 om 12:21 #787112Piaggio heeft ook nog o.a. Puch en Aprillia, als merk namen.
Al is het voor de Nederlandse Vespa Ciao, Si, Boxer, Bravo en Grillo wel iets anders dan boven genoemd.
Deze brommers werden geleverd als het merk Piaggio, alleen heeft o.a. de Nederlandse Importeur de naam Vespa er aangehangen, dit heeft weer te maken met de naamsbekendheid van de Vespa scooter in de jaren 60.
Overigens werd de Gilera Citta ook eerst als Vespa Citta eco verkocht.Italjet is geen onderdeel van Piaggio, maar gebruikt al jaren motorblokken geleverd door Piaggio. Vandaar dat de Pack en de Tiffany ook weer gerelateerd zijn aan de Vespa Piaggio Ciao.
27 mei 2019 om 17:14 #787116Uiteindelijk zijn alle namen van onze brommers verbroederd door het motorblok en de overbrenging.
Ze maken allemaal gebruik van het zelfde simpele motorblokje en worden gekenmerkt door de simpele poelie/koppeling overbrenging.
Het frame wat er om heen gebouwd zit maakt hier het verschil in de naam.Je kunt voor je citta vragen ook prima terecht op dit Ciao forum.
Zoals ik zei is dit motorisch hetzelfde en hebben we veel leden met ervaring op de andere typen brommertjes dan een ciao.27 mei 2019 om 18:37 #787117 -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.