- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 5 maanden geleden door Mika Leinders.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
8 oktober 2018 om 21:08 #779279
Ik heb nu een vepsa piaggio si uit 1968 voledig orgineel, maar nu wil ik hem wat sneller laten lopen aangezien hij nu maar ongeveer 42. En ben opzoek naar redelijk wat trekkracht.
momentele setup:
Brom blok
95 poelie
standaard carb
standaard 49cc cilinder
standaard uitlaat
dus gewoon alles standaard.Van plan om erop te gooien:
Dr 43mm cilinder
Inlaat uitveilen
proma cc uitlaat
groene of blauwe trekveer?
welke sproeier?Dus weer de vraag: wat zou de top zijn? en heeft hij een flinke trekkracht? of is er iets wat ik beter kan veranderen of iets dat ik vergeet?
8 oktober 2018 om 21:16 #779280Ik denk dat je er beter aan doet je brommer te ruil aan te bieden hier op het forum voor een iets recentere brommer die al goed opgevoerd is. Dat is een win, win situatie om het zo maar te zeggen.
8 oktober 2018 om 22:42 #779284Ik heb nu een vepsa piaggio si uit 1968
Ik neem aan dat je 1986 bedoelt? In ’68 bestond de Si nog niet.
Voor welke setup je ook kiest, ik raad je in elk geval aan om je originele blok aan de kant te leggen als reserve (en waarde behoud van de brommer).
Met een 43mm DR, gevijlde inlaat, 13/13 carburateur en een leuke expansie uitlaat zit je over het algemeen rond 70-75 km/h afhankelijk van de maat van de poelie. Wil je wat meer trekkracht, monteer je een grotere poelie en wordt je topsnelheid wat lager. Andersom, voor meer top monteer je een kleinere poelie en verlies je trekkracht.
De vraag is: wat is je doel? En natuurlijk, wat is je budget?8 oktober 2018 om 23:45 #779286alvast bedankt 😀 als budget “probeer” ik 200 a 250 aan te houden, als ik moest kiezen tussen 70 gaan en de tremkracht wat minden, en 60 gaan maar wat meer trekkracht. dan zou ik zeker voor trekkracht gaan. Kwa nieuw blok halen, kan je dan niet gewoon de originele carbo, cilinder, uitlaat bewaren?? en denk dat de 95 poelie toch wel goed is, of zijn er nog redelijk wat grotere te halen? (als het t uberhoubt waard is) T is idd een van 1988.
9 oktober 2018 om 00:07 #779287Ik dacht dus dat je een echte originele oldtimer had 😎 (gelukkig zijn er ook leden zo als fons op het forum).
Wat de trekveertjes betreft ik zou voor de groene gaan. Daarmee kan je langzaam langs oom agent rijden zonder al te veel toeren te maken en zo doorgaan voor een standaard brommer, en ook niet onbelangrijk je verslijt minder koppelings-schoentjes.
Vooral als je een kleinere poelie gemonteerd hebt, blijft met blauwe veertjes de koppeling erg lang slippen. Op een vrij hoog toerental.
Dus groene hebben bij mij op dit moment de voorkeur maar wie weet stop ik er over een maand wel weer blauwe in just for the fun of it. 🙂Polie 95 geeft lekker veel trekkracht groter heb je echt niet nodig.
9 oktober 2018 om 00:23 #779290Volgens mij is hij nog voledig origineel, wat zou er niet orgineel zijn dan?
9 oktober 2018 om 08:44 #779295Ik bedoel het is geen old timer…
9 oktober 2018 om 09:59 #779299volgens de verzekering wel 😀
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.