Vespa-Ciao.NL
:: Hoe groot is een standaard poelie bij de krukas?

Home Forums Techniek Mechanisch Hoe groot is een standaard poelie bij de krukas?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Joeri999
    Topic starter

Hi!

Ik heb even geleden een Frankenstein-exemplaar van een Ciao gekocht (er is echt van alles mee gerommeld en samengesteld… 😉  ) en aan mij om hem in originele staat te brengen. Hartstikke leuk, het vordert gestaag.

Maar nu heb ik bij JMPB een v-snaar “V-Snaar Origineel Vespa Ciao 975” besteld en een achterpoelie van 94mm. Volgens JMPB is dit de standaard voor een Ciao en dus een combinatie die past.

Echter, het past niet: ik krijg de krukas-poelie met geen mogelijkheid terug op de krukas, wanneer deze snaar achter om de 94mm poelie zit. Dus ik verdenk mijn krukas-poelie van ook niet helemaal standaard zijn. Al lijkt het er met alle roest wel op dat ie er al even op zit….

De buitendiameter van mijn krukas-poelie is 55mm. Is dat standaard?

Herr Flick
      Sleutelbeheerder

Ja dit klopt wel als het goed is. Je kan eigenlijk niet zoveel rommelen aan de koppeling over je krukas. Ik raad je aan het volgende te doen; Monteer eerst de v-snaar over de koppeling (voor) en monteer de koppeling over je krukas.

Nadat je dit hebt gedaan kan je de v-snaar over de achterpoelie, aan de bovenkant, drukken en glipt hij er zo omheen.

Nu moet je wel even kijken of je blok op de goede positie staat. Deze kan je nog wat naar voren/achteren verstellen zodat je de snaar op spanning brengt.

Lukt dit zo?

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
        Gele Racefrikandel

Joeri999
        Topic starter

Ik kan me niet voorstellen dat het past (hij lijkt echt een stuk te kort) maar ik ben wel vaker verrast in het leven, dus ik ga het gewoon proberen zoals je adviseert!

Dank je wel, ik zal mijn bevindingen hier melden :-).

Joeri999
          Topic starter

Het is gelukt!

Dat is een opluchting; hoef ik in ieder geval niet op zoek naar een andere koppelingshuis.

De poelie en v-snaar die ik erbij gekregen heb, waren blijkbaar ook een kansloze combinatie: te lange snaar voor de poelie. Zelfs met het blokje helemaal naar voren zat hij nog losser dan de huidige combi met het blokje helemaal naar achteren. Dat resulteerde ook in een gerammel/geklapper op topsnelheid. Dat is nu met deze poelie en snaar ook verdwenen, zodat ik 100% zeker weet dat het van de snaar kwam en niet van de krukas o.i.d. Er is echt aan deze Ciao geprutst door iemand die geen flauw idee had waar hij mee bezig was, lijkt het. Ciao’tje zal blij zijn dat ie nu in ere wordt hersteld!

Fijn, weer een vaagheid opgelost. 🙂

Cittatunning
            Bijdrager

Joeri999
              Bij deze een lijst met afmetingen voor verschillende poelie’s mischien dat je in de toekomst wat aan hebt. 4AA07DBB-8BA5-46A5-BFC9-7EB9A5A7D691

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.