Vespa-Ciao.NL
:: Hobby en helmplicht

Home Forums Algemeen Kroeg praatjes Hobby en helmplicht

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Ries Maas
    Topic starter

Persoonlijk heb ik een Citta en Ciao vooral hobbymatig. ( beide snor)
      Natuurlijk gebruik ik ze regelmatig om even naar de supermarkt te gaan, naar de frietzaak, de chinees en lekker mee rond te rijden als het lekker droog en warm weer is.
      Komt het zo uit ga ik er lekker mee naar mijn werk. Kortom, hobby. Voor de rest heb ik de auto.

Vele met mij hier waarschijnlijk net zo. En dan nu volgend jaar de helmplicht en vraag me dan af…?

Ruimen jullie de snorbrommer op? Laten keuren naar gewone brommer?  En zo ja, waarom?
      Het gaat mij niet om de discussie of dat de helmplicht zinvol is. Of wat je van de helmplicht vind.

Zelf draag ik absoluut met tegenzin dat helmpje maar laat beide snorries niet omkeuren omdat ik van mening ben dat je beter met 25 km/h (en helm) over de fietspaden kan rijden dan met 40 km/h op de rijbaan tussen de auto ’s en ander hectisch verkeer.
      Voor mij is en blijft het hobby. Liever veilig dan hoge snelheid. In mijn jeugd reden zowel brommers als snorbrommers over de fietspaden, dat was toen zo. Ik ben dat zo gewend en wil dat ook zou houden.

Wat is jullie mening?

Stukje nostalgie, geniet er van, zo lang het nog kan...

Wim
      Bijdrager

Zelf draag ik absoluut met tegenzin dat helmpje maar laat beide snorries niet omkeuren omdat ik van mening ben dat je beter met 25 km/h (en helm) over de fietspaden kan rijden
        dan met 40 km/h op de rijbaan tussen de auto ’s en ander hectisch verkeer.
        Voor mij is en blijft het hobby.
        Liever veilig dan hoge snelheid.
        In mijn jeugd reden zowel brommers als snorbrommers over de fietspaden,
        dat was toen zo.
        Ik ben dat zo gewend en wil dat ook zou houden. Wat is jullie mening?

+1

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

mean-machine
        Bijdrager

@ Ries Maas
          Ik snap helemaal jouw redenering.

Toch zou ik de snor WEL laten omkeuren naar gewoon brom.
          Omkeuren gaat na verplichting helm wrs makkelijk zijn. Ik denk dat na helmplicht de snor helemaal zal verdwijnen. Wie wil er met een helmpje MAAR 25 rijden? Hoe dan ook een snor zal straks geen stuiver meer waard zijn. (verwacht ik)

Dat gewone brommer (45kmh) gedwongen op de ‘grote weg’  moet rijden is niet prettig.
          Mijn Ciao was eerst nog origineel. Ik voelde me ook niet fijn op de hoofdrijbaan met lage snelheid. Je wordt continue door auto’s voorbij gereden. <shit> Daarom heb ik de brommer vwb de snelheid een beetje aangepast. Niet legaal, maar voelt iig een heel stuk veiliger.
          Nee, auto’s halen mij nu nauwelijks nog in binnen de BBK.
          PRIMA!!

Wim
          Bijdrager

Het gaat mij niet om de discussie of wat je van de helmplicht vind.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Shark
            Donateur

Ik blijf het ook een rare regel vinden. In de hoogtijdagen van mijn brommerjaren (ik denk dat ik toen een jaar of 17 was of zo, zo rond het jaar 2000) moest de brommer ook opeens de weg op.
              Toen was er ook al discussie over het met 40-45 km/u, verkeer dat 50-60 km/u rijdt ophouden, een goed idee was. Ik vond dat toen ook al best gevaarlijk.

Kennelijk is dat een keer teruggedraaid, want nu worden de brommers weer verbannen naar de weg. Wat is de exacte tijdlijn van dit knipperlichtbeleid?

Wat zijn verder de statistieken van ongevallen met
              1. brommers op het fietspad
              2. snorfietsen op het fietspad
              3. brommers op de weg

Is het niet gewoon zo, dat het probleem, ik bedoel dan ernstige ongelukken, vooral worden veroorzaakt door opgevoerde snorfietsen bereden – uiteraard – zonder helm?

Ik kan me de frustratie wel goed voorstellen Ries. Even los van hoe de wet nu precies is, kun je niet gewoon alsnog op de snorfiets op het fietspad en zonder helm even naar de Chinees?
              Ik heb in een redelijk grote stad gewoond in NL, reed heel vaak zonder helm op de brommer, ook op mijn Honda MTX, reed een hele tijd zonder einddemper op mijn Si, reed op 70 km/u-wegen met mijn scooter (dan wel helm op hoor), reed over fietspaden, door bossen, tegen het verkeer in en weet ik allemaal wat je als puber voor streken uithaalt, Oom Agent reed op de motor op jacht naar stoute tieners zoals ik, maar ik ben slechts 1x staande gehouden en volgens mij kwam ik ervan af met een waarschuwing.
              Alles hangt toch een beetje af van de pakkans en de hoogte van de boete lijkt me.
              Woon al 15 jaar niet meer in NL, dus mischien zeg ik nu wel iets heel geks hoor, maar volgens mij kun je in NL prima rondtuffen zonder helm op het fietspad?
              M.a.w. jij wil dat er niks verandert, maar dat heb je eigenlijk zelf nog redelijk in de hand door de stouten schoenen aan te trekken.

Befkuh
              Bijdrager

met me citta blijf ik zonder helm rijden.. vin het kul… wil ik met helm rijden vat ik me scooter wel…
                en omkeuren weet niet hoe ik er over moet denken… denk dat er veel de lul zijn want de meeste cittas hebben geen e keur merk of hoe noem je dat gedoe.. buiten om je frame nummer om
                en zullen de snorretjes goeiekoper op de markt komen dan ga ik mooi hamsteren.. want moet me schappen natuurliijk ook weer aan vullen hehe

gileracitta
                Bijdrager

Dit is ook krom… Had ik al keer geschreven

WAT DENKEN JULLIE…..????????

Net even gebeld met de Rijksoverheid Ivbm helmplicht snorfiets 2023.
                  Mag je een speed-pedelec-helm op met de brommer (45km), waarom deze vraag ? Nou met een speed-pedelec fiets die 45km kan moet je er een op.

Nou nee dat mag niet waar natuurlijk geen logica in zit. Niet goed gekeurd ervoor :lol

45km is 45km bij mij…brommer of speed-pedelec fiets..

Wilk1985
                  Moderator

Ik rijdt al jaren met helm op mijn Citta op de weg, loopt 54 GPS dus geen gezeur met de rollenbank, weinig frustratie van automobilisten.

Wat mij betreft 10x beter als rijden op de fietspaden om onder andere de volgende redenen:

– De fietspaden zijn erg slecht, overal losse tegels etc
                    – Op de fietspaden heb je veel last van fietsers (duh) / wandelaars / kinderen / loslopende beesten
                    – Afslaande auto’s moeten de fietspaden kruisen en kijken nergens naar met veel ongelukken tot gevolg

Ik kan nog wel een aantal redenen verzinnen, dat omkeuren is ook weer niet zo een grote drempel lijkt me als het om je hobby gaat.

Gewoon lekker naar geel kenteken, legaal opvoeren en gaan met die Citta

Ries Maas
                    Topic starter

Ik rijdt al jaren met helm op mijn Citta op de weg, loopt 54 GPS dus geen gezeur met de rollenbank, weinig frustratie van automobilisten. Wat mij betreft 10x beter als rijden op de fietspaden om onder andere de volgende redenen: – De fietspaden zijn erg slecht, overal losse tegels etc – Op de fietspaden heb je veel last van fietsers (duh) / wandelaars / kinderen / loslopende beesten –

@Wilk 1985, Ik krijg de indruk dat jij over het trottoir rijdt? haha
                      Waar ik woon zijn alle fietspaden in de privincie geasfalteerd, en lopen wandelaars en kinderen en beesten op het trottoir.

Ik snap je redenatie wel. Een fietspad is niet ideaal maar ik vind tussen de auto ’s persoonlijk nóg onveiliger. Ik zit beroepshalve heel de dag op de weg, en ik zie heel de dag idioten op de rijbaan domme, onoplettende roekeloze hersenloze acties uitvoeren. Iedereen doet maar wat en driekwart let niet op.
                      Ik wil daar met de Citta niet graag tussen rijden.

Maar dat ervaart iedereen anders natuurlijk.
                      En het zal ongetwijfeld ook enorm schelen waar je woont in NL.

Stukje nostalgie, geniet er van, zo lang het nog kan...

Wilk1985
                      Moderator

Dat laatste is zeker waar ja, ik woon in de randstad precies tussen dorp en stad in. En dat is totaal anders als in een buitengebied waar de fietspaden geasfalteerd en over het algemeen leeg zijn.

Intellect80
                        Bijdrager

Ik woon over 5 weken in Duitsland, niks geen helmplicht daar voor snor en sowieso erg weinig fietspaden. Daar is het altijd verstandig om de rijbaan te nemen. Alhoewel ik wel moet zeggen dat ze daar nog minder geduld hebben tov fietsers, brommers, scooters etc.
                          Ik woon daar in een gehucht, nauwelijks fietspaden aanwezig en dan is het toch wel fijn dat je een snelheid hebt waar je redelijk met de rest mee kan rijden en het verkeer niet ophoud. Komt daar nog eens bij dat oom agent daar nauwelijks aanwezig is en ze nog gewoon met een verzekeringsplaatje rond mogen rijden ipv kenteken.  Dus ik kan daar mooi rondblazen 😛

No stress, all fun and a bit of speed
                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.