Vespa-Ciao.NL
:: (het maken van een) begrenzer

Home Forums Techniek Overige techniek (het maken van een) begrenzer

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Infinity91
    Topic starter

Omdat ik weinig zin heb om staande gehouden te worden tijdens de zoveelste rollerbank-controle, en dan een WOK-status te vergaren, dacht ik dat een begrenzer wel handig zou zijn. Daarom heb ik deze aangeschaft:

Toerenbegrenzer mini instelbaar

Echter, dat ding doet nauwelijks wat. Stand 0-9 zouden voor de toeren zijn met een tweede poti voor de finetuning. Nou, stand 0-9 hebben werkelijk 0 effect op de snelheid, de kleine poti doet, uitsluitend en alleen wanneer ik die helemaal naar links draai… de motor uitvallen. Meer resultaat krijg ik er niet uit. Aansluitingen zitten overigens goed.

Nu las ik in dit draadje dat iemand zelf een begrenzer maakte, en dat een vario setup andere condensators nodig hebben (vario rijders hebben een stuk minder uF nodig, vaak is tussen 2.2uF en 9.1 uF al voldoende). Zou dat de oorzaak (kunnen) zijn dat die begrenzer bij mij niets uithaalt?

Setup: 65 DR, 13/13, race kruk + Foxvario (Zevenenergie).

Heeft iemand recentelijk weleens zoiets gemaakt EN op een variomatic blok geprobeerd? Dan kan ik direct (ongeveer) de juiste condensators kopen. Ik wil een snelheid met begrenzer van ongeveer 45-48 – genoeg om geen WOK te krijgen – ik laat de Citta binnenkort omkeuren tot bromfiets.

De reden: ik rijd een Leovinci en “if you want attention – you’ll get attention”. Boete voor herrie: prima. WOK: niet prima.

Wim
      Bijdrager

De begrenzer die je laat zien is voor CDI ontsteking.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

niek1992
        Bijdrager

Ik heb op m’n vorige brommer (die helaas door onbekende meneer uit de tuin is geritst) ook exact dezelfde. Had bij mij zeker effect, probleem is echter dat ze vaak verkeerd aangesloten worden. Je moet de ontstekingsdraad dubbel uitvoeren; eentje om de ontsteking via de begrenzer te laten verlopen, daarna door naar CDI en eentje om hem via de normale manier het signaal naar de CDI te laten gaan.

Hoe het volgens mij nu in de how-to staat, is dat je de rode draad splitst en dan een deel naar CDI en andere deel naar begrenzer met zwart naar aarde. Probleem is dat je in deze setup (bij inschakelen begrenzer) er twee signalen naar de CDI gaan en je zo de brommer “begrenzt”. Maar ik feite wat je doet is op twee momenten een vonk creëren. In Tonni’s perso is een perfect voorbeeld van hoe dit dan klinkt.

Infinity91
          Topic starter

@Wim: ik heb een elektronisch blok. Had ik inderdaad ff moeten vermelden.

@Nick
            : dank! Dus ik doe als volgt: ik neem een aan schakelaar waar 3 pootjes aan zitten. In de middelste komt het signaal vanuit de ontsteking. Zet ik de schakelaar naar rechts, dan lust ie de stroom “gewoon” door naar de CDI. Zet ik de schakelaar naar links, dan gaat de ontstekingsdraad door naar de rode van de begrenzer en dán pas naar de CDI? Is dat het?

niek1992
            Bijdrager

@niek1992: dank! Dus ik doe als volgt: ik neem een aan schakelaar waar 3 pootjes aan zitten. In de middelste komt het signaal vanuit de ontsteking. Zet ik de schakelaar naar rechts, dan lust ie de stroom “gewoon” door naar de CDI. Zet ik de schakelaar naar links, dan gaat de ontstekingsdraad door naar de rode van de begrenzer en dán pas naar de CDI? Is dat het?

Correct!

Infinity91
              Topic starter

@niek1992:

Toch nog een vraag. Optie 1 is simpel: draad van ontsteking naar 3-pins schakelaar  aan/uit/aan (middelste pin, “stroom IN”) , en indien schakelaar naar rechts staat (rechter pin, “geleid ingaande stroom door”) naar CDI. Dan rijdt ik normaal.

Optie 2 wordt dan: middelste pin blijft (stroom IN vanuit ontsteking), bij schakelaar naar links maak ik vanaf de linker pin een kabel naar de begrenzer (de rode). Die kabel splits ik en ik sluit ik TEVENS een rode (voor de duidelijkheid) kabel aan die doorloopt naar de CDI. Zwart van de begrenzer is massa.

Dit bedoelde ik in mijn vorige post ook zo te beschrijven. Wellicht dat die iets duidelijker is. Mijn schakelaar heeft trouwens 3 posities: midden is UIT, in dat geval komt er überhaupt geen vonk door (startonderbreker).

Maar wat ik niet begrijp is, bij optie 2:

Stroom komt van de ontsteking, en die kabel moet ik splitsen: 1 deel naar begrenzer en 1 deel naar CDI (begrenzer heeft immers maar 1 rode kabel). Hoe is dit dan anders dan de begrenzer er “gewoon bijprikken” op de CDI? Het stroomcircuit blijft toch hetzelfde als in de huidige situatie?

Of werkt dit alleen bij de zelfbouwversie met de condensators? Want DAN kun je er de stroom doorheen laten lopen, door de condensators. Of moet ik de begrenzer op die manier inzetten en zwart niet op massa maar als uitgaande naar de CDI?

Stroom was nooit m’n sterkste kant. Ik hoop dat iemand het kan uitleggen. Ik heb dus (nu) die van K-parts er in zitten, link staat in OP.

Infinity91
                Topic starter

Niemand die me adviseren kan?

Marc
                  Bijdrager

Gewoon op deze manier maken. Dan ben je de man.  Werkt bij mij ook prima

Screenshot_20240607_094545_Chrome

Infinity91
                    Topic starter

Dat is goed te horen. Rij je met een vario?

En, ik wilde eigenlijk (ook) weten hoe die begrenzer van K-Parts (die ik tenslotte gekocht heb) kan laten werken. Iemand daar een tip voor?

Infinity91
                      Topic starter

@Marc: je perso laat een setup met vario zien. Welke condensatoren heb je gebruikt en welke snelheid heb je met begrenzer?

Marc
                        Bijdrager

Ja klopt.
                          Ligt ook een beetje aan de uitlaat die je gebruikt. Met de ene ga ik 75 gps en met de ander 65.
                          Heb em nu afgesteld op de uitlaat waarmee ik 65 ga.
                          Volgens mij heb ik een 2.2 uF en 1 uF gebruikt en daarmee rij ik 54 km gps als ik de begrenzer inschakel.

Beste is dat je een assortiment  doosje haalt waar veel verschillende condensatoren in zitten. Dan kun je em perfect afstellen voor jou setup

Infinity91
                          Topic starter

Thanks. Ik ga daar na mijn vakantie mee aan de slag. Zonde van dat gekochte exemplaar, maar zelfbouw is natuurlijk wel hartstikke leuk!

niek1992
                            Bijdrager

Maar wat ik niet begrijp is, bij optie 2:

Stroom komt van de ontsteking, en die kabel moet ik splitsen: 1 deel naar begrenzer en 1 deel naar CDI (begrenzer heeft immers maar 1 rode kabel). Hoe is dit dan anders dan de begrenzer er “gewoon bijprikken” op de CDI? Het stroomcircuit blijft toch hetzelfde als in de huidige situatie?

Of werkt dit alleen bij de zelfbouwversie met de condensators? Want DAN kun je er de stroom doorheen laten lopen, door de condensators. Of moet ik de begrenzer op die manier inzetten en zwart niet op massa maar als uitgaande naar de CDI?

Stroom was nooit m’n sterkste kant. Ik hoop dat iemand het kan uitleggen. Ik heb dus (nu) die van K-parts er in zitten, link staat in OP.

Ja nu weet ik het ook ff niet meer, ik had op die brommer een driepolige schakelaar (met twee standen) waar ik kon switchen tussen begrenst en niet begrenst. Ik heb overigens nu weer zo’n zelfde begrenzer gekocht voor m’n huidige Ciao, die ik ooit nog is moet gaan inbouwen. Deze begrenzer werkt in feite hetzelfde, anders dat hij ook “ziet” hoeveel toeren hij heeft en dan pas begint met vertragen van de vonk. Dat doet ie net zoals een zelfbouw begrenzer ook met condensators. Ik heb nog een VSL begrenzer liggen in originele verpakking inclusief instructie; als je wilt kan ik die er wel even bijpakken en die instructie delen. Misschien heb ik hem ook nog wel op m’n Nextcloud staan voor je. Ik kijk zo ff op Nextcloud en anders vanavond voor je.

EDIT: Gevonden (alleen mensen uit NL kunnen hierbij, sorry BE & DE); daar doen ze hem idd ook als “extra” signaal op de rode draad. Ik denk dat ik dan niet goed heb onthouden hoe ik die eurobegrenzer aangesloten had. Ik had iig niet de symptomen die Tonny had met zijn CandyRed ciao; ik had prima gasreactie en afhankelijk van hoe veel toeren ie maakte, werd ie meer gelimiteerd. Ik reed niet met een 47mm DEPS, maar met een 41mm W-poort van Olympia.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.