Vespa-Ciao.NL
:: Het grote “vespa oldtimer” topic

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Het grote “vespa oldtimer” topic

15 berichten aan het bekijken - 961 tot 975 (van in totaal 1,005)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Ciao1968
    Bijdrager

Leuke Ciao, gefeliciteerd met de aankoop Jelle :thumb😀

miniciao1968
      Topic starter

Hoe herken ik een eerste serie Ciao??
        Bizarre lijst met veel details, ik kende ze nog lang niet, misschien Fons/Jos wel…!
        http://adottaunciao.forumfree.it/?t=72046457

Jelle
        Moderator

toch staat deze er niet tussen:

ingeslagen nummer 68, want ik ben namelijk benieuwd of er 67 in een ’67 frame staat…

Arjan, kun jij dat niet even aan die italiaan vragen? (aangezien er hier niemand een ’67 ciao heeft staan)

Wilk1985
          Moderator

miniciao1968 :
            Bizarre lijst met veel details, ik kende ze nog lang niet, misschien Fons/Jos wel…!

Zo, dat is gaaf, hier ben ik even voor gaan zitten :thumb

Ongelofelijk wat een details die gasten naar boven krijgen! Ik dacht dat wij goed waren in kleine details maar er dit zijn echt de macro verschillen :).

Heel gaaf, ik hoop dat ze nog wat verder in de historie gaan als alleen de verschillen tussen de echte eerste modellen uit 67 en begin 68 want dat zijn nou net de modellen die je hier toch niet zult treffen. (Op een uitzondering na)

Zoals ik het begrijp zijn zeker de eerste modellen uit 67 nog niet echt een massaproduct te noemen zoals dat latere Ciaotjes dat waren. Vandaar ook uiteraard de grote verschillen.

FonS
            Bijdrager

Jelle :
              toch staat deze er niet tussen:

ingeslagen nummer 68, want ik ben namelijk benieuwd of er 67 in een ’67 frame staat…

Arjan, kun jij dat niet even aan die italiaan vragen? (aangezien er hier niemand een ’67 ciao heeft staan)

Jelle, staat er bij al jouw modellen een nummer ingeslagen? Ik ben namelijk vanochtend (eeeeindelijk) gaan kijken bij de mijne en kon in het donker met een zaklamp geen nummer vinden. Alleen een ingeslagen ster boven de sticker van het typegoedkeuringsnummer.

Bas23
              Bijdrager

DinoH
                Donateur

interessant, dat ingeslagen 68 nummer, is denk ik later begonnen.
                  De 2 oudste, die van Fons en mijne (c9e1t40*** fons) en (c9e1t24***) van mij.
                  ik kan niks vinden, veel dingen komen wel overeen met die van mij.

Bijvoorbeeld de 4 gaten in de koppeling, heeft iemand anders die ook bij zijn c9?
                  ik denk dat die er alleen op de aller 1e op zaten. Heb dat toen aan Jelle gevraagd, maar hij had er geen op zijn C9.

Over dat ingeslagen 68 nummer, die zit wel een mijn oudste c7. De witte. Maar ik betwijfel of hij wel van 68 is..
                  Hij heeft wel rode tankstickers (originele) maar dat terzijde.

over die tankdoppen. Ik heb helemaal niks op mijn tankdop staan (geen Oil 2% zo als gewoonlijk.)

wat ik ook opvallend is, en ik niet bij de link zie staan. Zijn de segmenten van de koppeling.
                  normaal zitten hier 2 gaatjes per segment in op je trekveertjes in te haken. Bij mijn segmenten van de c9e1t24*** is dat een open vlak. Het zijn nog de originele segmenten. Iemand die ze ook heeft, Fons?

Zou mooi zijn als we details duidelijk krijgen, en de pagina nog zelf kunnen aanvullen met onze ”vondsten”.

Tonni
                  Moderator

Mijn ex grijze (C9E1T*44949*) had ook heel veel van deze details!

Mijne haad wel Oil 2% op de dop staan.
                    Ik mis in de lijst ook de afronding van de platte kant van de krukas, zie je ook alleen bij de eersten.
                    Dat de koppelingssegmenten anders zijn klopt ook, ook andere voering (asbest).
                    De starter segmentjes zijn ook volledig anders als de modernere, staat er ook niet tussen.

Vind het nu wel jammer dat ik niet meer van de details gefotografeerd heb destijds..

Fotootjes

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Jelle
                    Moderator

Die gaten in de koppeling zitten sowieso op de grijze en de groene wel, bij mijn witte moet ik dat nog even checken…(blauwe heeft een niet origineel blokje uit ’69)
                      En in al mijn c9’s staat dat 68 erin geslagen. (heb een Italiaan, een Duitser en 2 Nederlanders)
                      In de groene, de blauwe en de grijze staat dat sterretje onder het zadel erin, bij de witte niet.
                      Qua voorspatborden, hebben ze allemaal van die afgeplatte stangetjes. Alleen de witte heeft zo’n rubber strip om je spatbord te beschermen tegen de remkabel, de anderen niet.
                      Alleen de groene is nog helemaal origineel qua boutjes en daar staat inderdaad Fiat80 enz in)
                      Qua ingeslagen bloknummers is de groene afwijkend qua die C1M op het carter, weet niet of dit bij de andere C9N1T’s

Ik zal ook eens naar mijn segmenten kijken, want dat is mij nog niet opgevallen.

Overigens heb ik ontdekt dat ik geen C9N heb maar een M9N ???
                      (zie nu net dat die lichtgroene van Piet30 ook eem M9N is)

En die staat niet in dit lijstje:

@tonni, misschien even aan Jos van Qparts vragen of hij wat fotootjes wil schieten…
                      @Dino, je moet heel god zoeken bij de bovenste zadelbout (bij mijn groene staat die er een stuk minder duidelijk in, maar het staat er wel)

Piet30
                      Donateur

miniciao1968 :

nice and interesting list. :thumb

Look now with other view to my Oldies. 😀

Found the 68 stamping on my frame and the Fiat saddle screws

Ciao1968
                        Bijdrager

Jelle :Overigens heb ik ontdekt dat ik geen C9N heb maar een M9N ???
                          (zie nu net dat die lichtgroene van Piet30 ook eem M9N is)

Ik was wel op de hoogte van de details op de Italiaanse site :-), en nog een paar meer, maar dit is voornamelijk voor wat betreft de verschillen tussen de 67-ers en de 68-ers.

@Jelle, jij hebt een mofa dus Duitse 25KM uitvoering (door zijkap sticker kan je zien of het een mofa of moped is), je blokje moet ook een Mofa blok zijn. Ralf heeft wel eens goede foto’s gemaakt van de verschillen van zijn mofa blok.

Ik zou ook niet durven zeggen dat de zadelbouten altijd Fiat zijn, omdat ik ze ook wel van Lobo heb gezien. en zoals Tonni zegt zijn er mechanisch ook nog wel wat verschillen.

De alleroudste NL Ciao’s hebben ook een aantal 67-er kenmerken, die zitten ook niet erg ver van de 67-er specificatie frame nummers af. In Italië spreken ze van 67-er specificatie al is dit ook van toepassingen op de eerste 68-ers. Pas in begin 1968 zijn de meeste wijzigingen doorgevoerd zoals op de Italiaanse site zijn vermeld.

.

DinoH
                          Donateur

Ik denk zelfs dat ze in 67 de 1e al zijn gemaakt, die vervolgens naar Nederland zijn gekomen.
                            Ik heb een paar verschillen bij mijn eigen C9 op gezocht en foto’s gemaakt.
                            Als 1e, de 2 gaatjes bij de blokbouten, zie op die foto een vreemd stukje metaal (wie weet wat voor nut het heeft?

De koppeling, met de 4 gaten en de aparte segmenten wat ik nog nooit eerder heb gezien ( ze zijn wel 100 % origineel )

De carburateur, zonder het uithammetje voor de sproeier, let ook op het bronzen chokeveertje.

De spatbord stangetjes, waarbij de meeste dus platgeslagen zijn, zijn deze dat niet.

De cranks, geen idee of dit het oudere model is of die met de krul ouder zijn. Wel de originele.

Het kabelgootje, zoals te zien geen inhammetjes voor de boutjes.

Zoals op de foto zie je toch wel een vervaging van een hokje met 67 of 68, maar in het echt kan je NIKS zien. Ook de Fiat 80 bout, en de bagagedrager heeft LOBO bouten.

Op het remheveltje, de 13mm moer, die later 11mm of 10 mm werd.

Ik heb geen ster onder mijn zadel, maar een A die op zijn kop staat. Geen idee wat ermee betekent word, ook de type goedkeuringssticker te zien.

De aflopende naaf, zoals op de site ook beschreven word.

Er komen nog meer details overeen, zoals de fiat bouten van de treeplanksteun, gladde tankdop enz.
                            Deze details komen van mijn eigen c9, met het framenummer: C9E1T*24361*

Ben benieuwd of er nog oudere Nederlandse c9’s zijn. Ik hoop van wel!

Ciao1968
                            Bijdrager

DinoH :
                              Ik denk zelfs dat ze in 67 de 1e al zijn gemaakt, die vervolgens naar Nederland zijn gekomen.
                              Ik heb een paar verschillen bij mijn eigen C9 op gezocht en foto’s gemaakt.
                              Als 1e, de 2 gaatjes bij de blokbouten, zie op die foto een vreemd stukje metaal (wie weet wat voor nut het heeft?

De laatste 1967″ specificatie Ciao’s zijn gemaakt in eind Januari begin februari 1968. Het laatste frame nummer wat bekend is met volledige 1967 specs in Italie is een 68-er met framenumer 22***.

De eerste Ciao’s stonden ± 24 februari 1968 bij een aantal verkooppunten in NL, terwijl de officiële introductie pas op 26 feb tot 2 mrt op de twee wieler RAI was.

Mijn vermoeden (kan het niet bewijzen) is dat wij in NL net geen volledige 1967 spec Ciao’s hebben gekregen, wel hadden de eerste NL Ciao’s nog een aantal eerste serie kenmerken. Typisch voor de 1967 spec Ciao’s is het nog in de kleur van het frame gespoten koplampsteuntje, dat hebben wij nooit gehad.

Er is in Italie ook een C9E1T bekend met framenummer 15***. Die is op 16/01/1968 op kenteken gekomen en heeft al plat geslagen spatbord spijltjes, en koppeling zonder gaatjes, Mijn N zit in de 34.00 en heeft nog oude spec spijltjes.

.

Bas23
                              Bijdrager

Ciao1968 :
                                Kent iemand deze Ciao? Kwam deze foto tegen op het internet, is zo te zien aan het gele plaatje een origineel Nederlandse Ciao, maar ik heb het idee dat ie nu in Duitsland staat:

Om terug te komen op dit verhaal, Deze ciao is op een vreemde wijze in Italie terecht gekomen in een zeer grote verzameling, Daarna is hij weer opgekocht met een partij Vespa scooters en weer in NL terecht gekomen. Ergens in Noord Holland. Vervolgens opgekocht door iemand in Limburg, Deze heeft hem netjes gemaakt en op kenteken gezet.
                                Dus ja deze staat nog in NL:thumb En is oranje niet geel.

Ciao1968
                                Bijdrager

Leuke Ciao Bas en erg bijzonder verhaal, deze Ciao heeft al wat afgereisd tussen italie en Nederland in zijn leven :-). Ben wel benieuwd naar het framenummer. Ga je het achterspatbord weer wit maken of laat je hem zo?

15 berichten aan het bekijken - 961 tot 975 (van in totaal 1,005)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.