Home › Forums › Algemeen › Brommers algemeen › Het grote “vespa oldtimer” topic
- Dit onderwerp bevat 1,004 reacties, 121 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 7 maanden geleden door AA-T.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
2 september 2015 om 13:52 #120859
Dank voor de info Ciao1968! Hoe kan ik er precies achterkomen welk model / jaar het is?
2 september 2015 om 13:54 #120860Even het framenummer vermelden of een foto van het plaatje maken…
Volgens mij zit de originele uitlaat er nog op, even kijken of je er een Piaggio nummer op kan ontdekken.
Trappers zijn meestal van het merk AM en zijn lastig te vinden.
Verf die op je zij kappen zit kan je er met wat geduld vanaf halen met aceton, en wattenschijfjes, en een plastic schraper, een oud bank pasje bijvoorbeeld.
2 september 2015 om 13:58 #120861Top, over enkele weken zit daar weer iemand die de foto kan maken. Andere tips over hoe ik dit het beste aan kan pakken / wat te vermijden?
2 september 2015 om 14:07 #120862Als hij verder goed loopt zou ik er niet veel aan doen, misschien de voetpakking en de zuigerveren, en bougie vervangen (mochten die op en of versleten zijn). Carb goed schoonmaken, en waar nodig voorzien van nieuwe pakkingen.
Mocht motorrevisie nodig zijn dan zou ik dit laten doen door iemand die dit vaker heeft gedaan, bijvoorbeeld Jos hier op het forum. Het is best zelf te doen maar het zou zonde zijn als je per ongeluk het originele blok sloopt als je dit nog nooit hebt gedaan.
Verder alle lagers nalopen op spelling, balhoofdlager kogels slaan vaak plat. remblokken voor en achter nakijken en zo nodig vervangen. Achterklok eens goed schoonmaken, voorzien van nieuwe lagers en pakkingen en olie.
2 september 2015 om 14:14 #120863Goed plan! Dit bedoelde ik ongeveer met revisie maar hoort waarschijnlijk onder de term “onderhoud”. heb de sites JMPB en q-parts doorgekregen als inkoopmogelijkheid.
Verder, af en toe lees ik dat herspuiten taboe is. Dit is altijd zo, ook als het door pro gebeurt met originele kleur? Zijn er kleurcodes bekend?2 september 2015 om 14:17 #120864Her spuiten is geen taboe hoor, het is maar wat je zelf het mooist vind, als ie echt niet mooi meer is dan moet je toch wat. Als de originele lak te redden is, dan heeft het voor mij een meer waarde maar voor anderen niet.
Piaggio kleurcodes zijn wel bekend, en ook de originele fabrikant namelijk Max Meyer.
2 september 2015 om 15:51 #120865Gave Ciao!
Bijzonder model inderdaad met starre voorvork, leuk! Als je het framenummer kent kan je hier:
http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=32957
Even een kijkje nemen, wellicht kun je het bouwjaar daarmee ontcijferen.
Verder heb ik niet veel toe te voegen aan wat onze wandelende Ciao Encyclopedie mr Ciao1968 al zei :). (Top trouwens al die info, ik leer ook steeds weer iets bij!!)
Over het herspuiten zijn de meningen inderdaad verdeeld, ik wil persoonlijk mijn brommers altijd 100% tiptop strak in de lak hebben, maar anderen vinden dat zonde omdat de originele kleur meer karakter heeft. En daar valt ook zeker iets voor te zeggen.
Met andere woorden doe naar Eigen inzicht, ik vind wel dat als je een Ciao als deze gaat overspuiten dat het dan wel echt goed moet gebeuren en niet bijvoorbeeld op een winderige dag even snel buiten op de parkeerplaats :).
2 september 2015 om 16:12 #118233Onze Ciao1968 weet ook alles:D Mooie Oldi! Als ik de foto’s zo kijk zou ik hem spuiten, die tank gaat roesten op de plek waar er geen lak meer zit, Je kunt dit wel tegen gaan met blanke lak eventueel. Verder proberen die lelijke witte verf
vd kappen te krijgen. Ik heb dezelfde in het wit, maar dan met chrome spatborden
uitlaat zou ik schuren en spuiten deze is origineel.2 september 2015 om 16:37 #118231Gevonden :-):
Alle kabels horen grijs te zijn, en de handvatten ook (oude model). Zo te zien is er een gat geboord in het stuur, tbv koplamp bevesteging ? Volgens mij zie ik een claxon knop op het stuur maar de koplamp is er een zonder claxon zo te zien.
http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=20005

Je ‘borgings’ haakje van je knijprem hangt los, deze haak je in je voorvork, wat niet altijd een makkelijke klus is…meestal niet 😀
2 september 2015 om 16:54 #116288Kwam me al bekend voor
2 september 2015 om 19:37 #118528Klopt helemaal, foto’s en filmpje gemaakt door Edo (andere collega van jullie van het forum). Nu na al die tijd weer terug. Dank voor de verftips! Opzoek naar grijze handvatten.
Bas23, je zegt “ik heb dezelfde in het wit”. Betekend dat deze uit 1971 kan zijn?
En welk soort voetenplankje kan er hiervoor zoeken?
Verder,op heb ok franse sites veel oltimers te koop zien staan. bijvoorbeeld deze:

Staat dan bij dat hij uit 1967 komt. Is dit weer een geval “staat op het plaatje maar komt uit een ander jaar” ? Helaas geen nummers erbij vermeld.
3 september 2015 om 16:15 #118336Ik heb ook een starre C7N. Je kan het bouwjaar nagaan met het frame nummer, rechts onder de kap bij de ketting.
Mijn Lusso c7 komt ook uit frankrijk:D Op al die plaatjes staat 1967. dat is dat ze zijn geregistreerd in France.
Die hierboven is echt niet van 1967, ik gok eerder 74.3 september 2015 om 16:34 #118335Bash : Staat dan bij dat hij uit 1967 komt. Is dit weer een geval “staat op het plaatje maar komt uit een ander jaar” ? Helaas geen nummers erbij vermeld.
Klopt in NL heb je dit ook, onderstaande typegoedkeuring vind je op NL Ciao’s maar je kan er geen jaartal aan hangen
Dat kan je alleen aan het framenummer zien alhoewel dat ook niet altijd even makkelijk is.Vespa Ciao C9 1967,NL B 7109
Vespa C7 1968, NL B 8144,
Vespa Ciao 1973, NL B 81446 september 2015 om 13:20 #118395SpeedyVespa :
Nou…

Eerst de cittatjes aanpakken en de pack, daarna komt deze aan de beurt

En deze verkoop ik mooi niet meer:con:l:lol:lolol
9 september 2015 om 17:50 #120870Mijn oldtimer is ook eindelijk klaar 😀 ofja op de koplamp na..

Zover nu bekend uit 1974, dit moet ik nog even verder uitzoeken.
Iemand die weet wie me hier mee kan helpen? -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.