Vespa-Ciao.NL
:: Het grote “vespa oldtimer” topic

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Het grote “vespa oldtimer” topic

15 berichten aan het bekijken - 796 tot 810 (van in totaal 1,005)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Ciao1968
    Bijdrager

Zou best kunnen Jelle, of een nummer uit de lakstraat oid. Maar het meest waarschijnlijke is het een eindcontrole nummer, dat ie de laatste check voor dat hij de fabriek uit ging heeft doorstaan.

K54
      Bijdrager

Hellou.
        I live in Poland in Warsaw
        I love old motorization, I have received several days ago in present such moped
        I know, that there is Piaggio Vespa Ciao , and nothing more 🙁
        Can somebody say from you me more?
        Best regards
        Krzysztof

https://picasaweb.google.com/116150223775655672493/Ksiezyc19Listopad2014#

Wilk1985
        Moderator

Witam 🙂

Your Ciao is one of the first Ciao’s ever produced, from about 1968 tot 1973 more or less. Your Ciao is a German version from about 1971, and its almost completely original! Except for some small parts like the air filter.

So i would say you received a nice present. I hope you can find a way to get it on Polish plates so you can ride it in Warszawa. Is this possible?

What other information are you looking for?

Nice Junak by the way!

Ciao1968
          Bijdrager

@K54

Very nice Vespa/Piaggio Ciao !

My guess is that is is from 1972. The colour appears to be Piaggio 933 “Giallo Cromo” (yellow).

The MOFA sticker on the left side guard says it is a MOFA version which means it’s has a limited top speed is 25 km/h. In Germany you where able to drive this kind of vehicle from the age of 15, and you initially did not need a helmet but they changed this law later on. The was also a MOPED version in Germany which had 45 km/h max speed by law, you needed to be 16 years old and a helmet was required. Theoretical the left guard could be changed/swaped during its lifetime, so it still could be a 45km/h version. The exhaust and engine inlet and carburettor would tell you more about what version you have. They have fiddled a bit with your exhaust though :D.

It has the second kind of wheel rims, earlier types have small bulge in the middle of the rim, and did not have the ‘flat’ sides with profile. It is fitted with a lock at the front (not all Ciao’s have this).

The plastic tool kit should normally be fitted below, and at the end of the package carrier, you can lock it in there.

The sticker on the front fender is interesting, there used to be a Vespa dealer in Munich Germany with this name, and the buildings on the sticker represent the “Frauenkirche” from Munich. So I think it is save to say was sold there new.

As it is largely completely original including paint, I would suggest to polish the original paint first and see how it comes out, if that does not please you, you can always respray it. on this site: http://www.germanscooterforum.de/topic/204971-o-lack-topic (need to register) you can read about preserving and polishing you original paint, although some folks take this to the extreme :-). There comes a time that people appreciate an original paint Ciao more over a restored one, just like this is the case with classic cars and Vespa Scooters.

.

QuicklyHeizer
            Bijdrager

You can also see on the framenumber, that its a german Mofa. M7N1T and M7E1T are prefix for Mofa, C7E1T and C7V2T would be for Moped.

This information comes from the Ersatzteilkatalog.

mvg

Bas23
              Bijdrager

Even een vraag, als het goed is, dan staat je originele kleur op de buis vd voorvork of niet?
                Ik heb vandaag mijn witte ciao gestript, en blijkbaar is hij origineel wit. of ligt het aan mij?

Ciao1968
                Bijdrager

Meestal is dat deel niet overgespoten. Spierwit is: Piaggio 715 Biancospino (1968->69)

Wilk1985
                  Moderator

Bij mij was dat deel wel precies zo gespoten, in de originele groene kleur.

Bas23
                    Bijdrager

Oke dank voor de antwoorden! Dus ik kan er vanuit gaan dat mijn Ciao toch origineel wit is/ was.
                      Nogmaals dank:thumb

Wilk1985
                      Moderator

Zo, het oldtimerseizoen is nu helaas echt wel afgelopen met al dat slechte weer.

Dus mooi tijd voor wat lees en foto voer hier :). Ik ben bezig met revisie van een heeeel erg oud oldtimerblokje van de eerste serie. Het blok komt onder een 19inch vandaan en als ik naar het blok en framenummer in het bouwjarenlijstje kijk kom ik op 1968.

Het leuke aan deze blokjes is dat ze op meerdere plaatsen verschillen van latere blokjes, hieronder een opsomming met foto’s! Tekst bij de foto staat boven de foto!

Schone onderdelen, klaar om opnieuw gemonteerd te worden. Wie een zeer scherp oog heeft zal zien dat de cilinder al een keer een maatje groter gehoond is.

Opvallend verschil aan het carter is een rond gat voor de lichtstekker. Ook staat er op het carter “1A” gestempeld, hieraan herken je makkelijk het carter van de eerste serie. Verder zit de massa aansluiting vastgeklinknageld aan het carter.

Het klein carter heeft een grote opening tussen de gaten voor de blokbouten, bij latere carters is dit dicht.

Verder staat op het kleine carter het oude Piaggio logo.

Minimaal verschil, bij latere carters is het grote vlakke stuk achter de inlaat niet vlak.

De tapeinden lopen door de buitenkant van de cilinder, dit zie je ook alleen bij de eerste cilinders.

Ook de cilinderkop heeft nog het oude Piaggio logo.

Op de krukas de letters “ce”. Ik heb eens gelezen dat dit een soort inscriptie is van degene die de krukas gebalanceerd heeft, wie zal het zeggen. Verder zitten er dus 2 gaten in de krukas, bedoeld voor de bijbehorende lagertrekker!

Nog een andere krukas van hetzelfde bouwjaar had de letters “cc”..

Het stuk vooor het platte vlak loopt vloeiend af, bij een moderne krukas is dit niet zo.

Een oldtimer krukas heeft geen naaldlager, maar een koperen bus en 2 smeergaatjes.

Ook het vliegwiel heeft het opschrift “1A”. Bij dit vliegwiel hoort een aangepaste ontsteking waar geen modern vliegwiel op past.

Zie opschrift.

Verder zie je bij deze vliegwielen niet de magneetband. Dit is ook de reden dat dit vliegwiel wel valt te combineren met de grote oldtimer spoelen.

Ter afsluiting, de pen 12 zuiger. Een oldtimer blokje is standaard voorzien van een 38,4 zuiger in plaats van 38,2.

Ik ben vast nog wel iets vergeten trouwens, als iemand nog wat leuke wetenswaardigheden weet te melden is dat uiteraard welkom!

Deze week gaat het hele gebeuren weer in elkaar, zodat deze brommer volgend jaar weer kan rijden! Fijne winterslaap allemaal!!!!!

DinoH
                        Donateur

Zéér leuke post Jos! Bas zal erg blij zijn straks met zijn blok!

SpeedyVespa
                          Donateur

Omdat ik mijn perso aan het updaten was kwam ik nog wat vakantiefotos tegen van het museum in pontedera:)
                            Dus houd jullie schrap mensen hier komen ze.

Blauwe 19 inch Ciao, damn wat een gaaf ding=)

Tanksticker origineel?

Mooie EI koplamp.

Gewoon nieuw:o

Ook was er nog een oranje 19 inch, die ik op de foto heb gezet.

Geen oldtimer,leek me alleen wel leuk om even te posten=)

Ook was er een Porter aanwezig:thumb

Ik moest lachen toen ik daar stond:lol Op het infoblaadje van de porter stond
                            dat het bouwjaar 1969 was, Alleen rond 1990 werd de CDI ontsteking pas uitgevonden:lol
                            En omdat ik dit zon mooie foto vind..

Dit was mijn verslagje van me vakantie en hoop dat iedereen hem met plezier leest:thumb

Bas23
                            Bijdrager

Leuk gedaan Jos!! Zeer informatief!
                              Spullen zien er ook mooi schoon uit weer.
                              Maar ben niet anders van je gewent:D

Bas ook een leuk verslag! Ik moet daar ook ooit maar eens heen:thumb:thumb

Wilk1985
                              Moderator

We moeten er zeker eens heen, eventueel met brommers maar ik ga niet op de oldtimer dat kan ik je zo wel zeggen 🙂

Tonni
                                Moderator

Uit de oude doos haha

I came, I saw, and I forgot what I was doing...
                                15 berichten aan het bekijken - 796 tot 810 (van in totaal 1,005)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.