Vespa-Ciao.NL
:: Het grote “vespa oldtimer” topic

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Het grote “vespa oldtimer” topic

15 berichten aan het bekijken - 346 tot 360 (van in totaal 1,005)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

luukciao
    Bijdrager

@ miniciao ja dit dacht ik dus ook? vond het al raar misschien dat hij ooit opnieuw gekeurd is?:?
      weet iemand of ze toen ook al snor ciao’s hadden?

even goed bedankt voor het opzoeken! als ik hem koop dan komen er zeker wat foto’s

Jelle
      Moderator

o foutje mijn bloknummer is dit:

910111 dus

Mike
        Bijdrager

die oldtimer ciao’s van jelle is toch ook herkeurd. die rijdt ook met een blauwe plaat:).
          sinds welk bouwjaar zijn snorfietsen officeel?

lijkt mij dan zo rond 1985.. ? volgens mij was de citta zo ongeveer het snor icoon toen dat net was ingegaan. die kwam in 1985 op de markt? of zit ik er naast? De ciao werd daarentegen pas later snor toch? Vanaf welk jaar? Mijn paarse is van 1987! Dat zou betekenen dat nu zo langzamerhand de eerste ooit origineel uitgebrachte snor vespa’s oldtimers worden.:)

Mike

Tonni
          Moderator

Ik heb laatst het framenummer van de oranje ook even opgezocht in de lijst.
            Die blijkt ook al redelijk oud te zijn inderdaad, bouwjaar is 1987.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Mike
            Bijdrager

net als de mijne dus ja. die citta die ik trouwens nu net nieuw heb is van 82/83. helemaal origineel en in uitmuntende staat.
              ik ga er morgen wat foto’s van posten hier.

Mike

Jelle
              Moderator

Als je dit leest:

Chronologie van de bromfietswetgeving in Nederland
                jaren twintig – eerste experimenten met fietsen met hulpmotor.
                1948 – eerste bromfietsen op de markt.
                1956 – invoering van maximumsnelheid van 40 km/h.[1]
                1957 – invoering van de gele plaat voor een duidelijker onderscheid met motorfietsen.
                1957 – Bromfietsen worden gelijkgesteld aan fietsen en moeten van het fietspad gebruikmaken.
                1958 – Verbod op buddyseatachtige constructies: een bromfiets is een fiets met motor, geen motorfiets met lichte motor en een buddyseat belemmert fietsen.
                1959 – Einde van verbod op buddyseat.
                1965 – Invoering van verplichte WA-verzekering.[1]
                1966 – introductie van het verzekeringsplaatje.
                1974 – introductie van de snorfiets met kleine wielen (Westerterp-wieltjes) en oranje plaat.
                1975 – invoering van helmplicht.[1]
                1976 – afschaffing van verplichte kleine wielen voor snorfietsen.
                1985 – afschaffing van de verplichte trappers waarmee de introductie van de bromscooter in Nederland mogelijk is.
                1995 – Voortaan mogen ook stickers gebruikt worden als geel plaatje, dit als tegemoetkoming aan bromscooters waar steeds vaker een gele plaat moeilijk te monteren is.
                1996 – invoering van bromfietscertificaat: iedereen die op of na 1 juni 1980 geboren was, moet voortaan een theorie-examen afleggen om een bromfietscertificaat te krijgen.
                1999 – Per 15 december 1999 moeten bromfietsen de rijbaan gebruiken in plaats van het fietspad of fietsstrook, tenzij anders aangegeven.
                2005 – invoering van Nederlands kenteken voor bromfietsen. Dit bromfietskenteken begon met de cijfer-/lettercombinatie 01-DBB-1. Met ingang van 1 januari 2007 moeten alle bromfietsen hiervan voorzien zijn. Tussen 1 september 2005 en 31 oktober 2006 moesten alle bromfietsen eerst geschouwd worden door een erkend bromfietsbedrijf, waarna de RDW het kentekenbewijs én een papier om een kenteken te laten maken, opstuurde. Bromfietsen van voor 1974 worden als klassiek beschouwd. Via de nieuwe kentekenplaten werd onderscheid gemaakt tussen de brom- en snorfiets in Nederland. Voor bromfietsen werd de kentekenplaat geel met zwarte letters. Voor snorfietsen werd de kentekenplaat blauw met witte letters. Hiermee verviel de noodzaak voor de in 1957 ingevoerde gele en de in 1974 ingevoerde oranje plaatjes om onderscheid te maken tussen bromfietsen en snorfietsen.
                2006 – invoering van bromfietsrijbewijs AM.
                2008 – Per 1 april 2008 is de maximumsnelheid voor bromfietsen op de rijbaan verhoogd van 40 naar 45 km/h.[2] Tevens is het verplicht gesteld om binnen de bebouwde kom op de weg te rijden, tenzij verkeerstekens anders aangeven.
                2010 – Vanaf maart 2010 is niet alleen het halen van theorie-examen vereist, maar ook een praktijkexamen. Hiermee hoopt de overheid het aantal verkeersdoden terug te dringen. Wegens de kosten stuit dit besluit bij velen op weerstand.
                2010 – Sinds 1 januari 2010 is de maximale snelheid op de rijbaan verhoogd met 5 km/h. Dit geldt voor zowel bromfietsers als snorfietsers.

Dan zou je zeggen dat ze begonnen zijn met ontwikkelen van de citta voor de NL markt in 1974 en dat de ciao dus vanaf 1977 ook in snorversie verkrijgbaar zou moeten geweest zijn 😉

Mike
                Bijdrager

ZO ik zal bij deze mn cittatje ook eens even aanmelden.

het gaat om een in bijzonder goede staat verkerende “Gilera Citta Eco” van 1983.
                  zover ik terug kan kijken inde geschiedenis een van de eerste reeks.

het is het bekende rood/oranje achtige brommertje.

Zo kocht ik hem afgelopen zaterdag.

dit is het blokje wat wel even onder handen genomen moest worden.
                  wel geinig is dat er echt Gilera op staat! motor nummer.

en ik heb er meteen maar mijn toer blokje onder gegooid:)
                  loopt weer lekker:)
                  en een buddy seatje.
                  verder wil ik hem helemaal in deze staat laten!
                  het enige wat 27 jaar aan deze citta heeft gedaan is de bekende afbladerende lak van de onderpoten.

en hier als laatste t bewijs van de leeftijd.
                  April 1983:)

Mike

Lennaert
                  Sleutelbeheerder

om op te eten.

volgende keer als ik langs je crash eet ik hem op toch een klein hapje

Tonni
                    Moderator

Leuk ding, al heb ik weinig met Citta’s.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Anoniem

Ik zou hem zo willen hebben ^^

Leovince
                        Bijdrager

Hey Mike? Het klopt dat het de 1e serie Citta’s zijn. Mijn maat heeft dezelfde versie als jou die zelfs uit ’82 komt;) Voor de rest leuk top dingetje en zo laten anders krijg je ruzie met mij haha..:P

Mike
                          Bijdrager

ja ik laat hem ook zo. alleen speedengine erop:)

Mike

miniciao1968
                            Topic starter

Mooi Overzicht Jelle!
                              Chronologie van de bromfietswetgeving in Nederland

1 regel springt er voor mij uit :
                              Bromfietsen van voor 1974 worden als klassiek beschouwd.

Maar een (mooie!) Citta uit 1983 vinden we ook een beetje oldtimer…;)

In de NL autoscene circuleert het woord ‘youngtimer’ voor autos van nieuwere bouwjaren.

Voor Piaggio’s :
                              1967-1974 = Oldtimer
                              1975-1990 = Youngtimer
                              1991-2005 = No-timer ? 😀

luukciao
                              Bijdrager

new-timer?:?

FonS
                                Bijdrager

Leuke opknap Ciao voor de oldtimer-liefhebber!

http://link.marktplaats.nl/387290450

15 berichten aan het bekijken - 346 tot 360 (van in totaal 1,005)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.