Vespa-Ciao.NL
:: Het grote “vespa oldtimer” topic

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Het grote “vespa oldtimer” topic

15 berichten aan het bekijken - 301 tot 315 (van in totaal 1,005)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

speedbuxy
    Bijdrager

martin72 :

Mogelijk de uitlaat dicht of slippende koppeling? Ideëen zijn welkom!!

Misshien zijn de veertjes of de zuiger versleten.

Tonni
      Moderator

Bloknummer kan je helaas niet echt staat op trekken, maar heb is in elk geval niet het ‘oer’ blokje.
        De allereerste serie heeft op het kleine carter nog het oude Piaggio logo, en ook op de onderkant van de cilinderkop.
        Ook hebben die cilinders geen ‘gangen’ voor de cilindertappen, deze zie je gewoon aan de buitenkant tussen de koelribben door.

Mijn oldtimer heeft hetzelfde probleem als jouwe. Hij loopt en start prima, maar trekt echt superslecht op..
        Ik heb het motortje al uit elkaar gehad, alles nagezien maar versleten is het absoluut niet. Ook geen dichte poort o.i.d, en ik heb er een nieuwe uitlaat, contactpunten en condensator, bougie op gedaan, met geen verbeterd resultaat.

Even op reactie wachten van FonS en Jelle. die hebben allebei ook een helemaal originele oude Ciao..

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

martin72
        Bijdrager

Ik heb de kop er even afgehaald en er zitten niet veel koolresten op de zuiger of op de wand. De kilometerteller staat op 2600km. Gezien de staat lijkt mij dat dit wel zou kunnen kloppen. Dan zouden de veren nog niet versleten zijn?
          Wat zijn de gemiddelde kilometers die met zo’n blokje gemaakt kunnen worden? Hoort er trouwens standaard een koppakking tussen te zitten?

FonS
          Bijdrager

@ Martin en Tonni: wat betreft het optrekken, dat had mijn 19 inch ook. Komt puur door het loodzware vliegwiel.
            Ik heb er een moderne ontsteking + vliegwiel op gezet, dus eentje van +/- 750 gram. Dat scheelt enorm! Daarna heb ik groene trekveren in de koppeling gezet, ook dat scheelt weer wat. Nu trekt hij prima op.

Een Vespa blok kan bijna oneindig veel kilometers draaien, zolang je maar voldoende onderhoud pleegt (contactpunten stellen / vervangen, bougie vernieuwen, zuigerveren vervangen etc).
            Origineel heeft een Vespa géén koppakking.

Als ik naar je blok kijk, zeg ik begin jaren ’70, post eens wat meer foto’s van de brommer 😉

martin72
            Bijdrager

Komt puur door het loodzware vliegwiel

Fons, kun je mij uitleggen waarom het gewicht van het vliegwiel relatie heeft met de trekkracht van de brommer?
              Ik heb vroeger een ciao uit 1972 gehad die wel een goede trekkracht had. Waarschijnlijk had die hetzelfde vliegwiel gemonteerd gehad.

Kun je zo’n lichter vliegwiel ergens bestellen of moet je die van een sloopblok afhalen van een latere Ciao?
              Kan ik die koppakking weglaten en wat is de invloed daarvan?

Foto’s komen later als de brommer weer in elkaar zit, blok is er onderuit en achterwiel is eruit om een nieuwe achterband te monteren.

miniciao1968
              Topic starter

FonS :

Als ik naar je blok kijk, zeg ik begin jaren ’70, post eens wat meer foto’s van de brommer 😉

Bloknummer lijkt uit 1970 te stammen, misschien een garantie gevalletje ?
                Het framenummer is kijkend naar m’n bewerkte lijst van het “registro ciao’ inderdaad sept/okt 1968.

Op zich heb ik weinig vergelijk materiaal, maar mijn 74’er Ciao trekt eigenlijk best goed op..
                Blok is nog nooit los geweest, heb er alleen recent andere koppelingschoentjes op gezet…

@martin72: ik heb je frame en motornummer opgenomen in de NL frame nummerlijst.
                Update volgt deze week!

ChiCiaoWa
                Bijdrager

M’n Ciao’s frame nummer is C7E2T 152123.

Heb al geprobeerd op te zoeken in het PDF’je maar kom er niet uit.

Welke bouwjaar is dit ?

Tonni
                  Moderator

Dat moet dan 1987 of 1988 zijn. De nummering voor C7E2T begint in 1987 met 140732. verder als dat gaat het PDF=je ook niet dus je kan het niet preciezer zeggen eigenlijk.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Jelle
                    Moderator

Er staat een oldtimer citta met spaakwielen te koop op marktplaats 😀

http://link.marktplaats.nl/357018603

Iets voor iemand van ons?

Leovince
                      Bijdrager

Wauw!

Dat ding is geimporteerd uit Italië. Kijk maar aan het achterlicht wat we vroeger niet in NL hadden, het zwarte achterspatbord en de spaakwielen:D

Jammer dat de originele stickers verdwenen zijn en al die lakschade. Maar dat kan wel gebeuren met een oudje uit 1979 toen de Citta’s nog niet eens werden verkocht in NL.

Jelle
                        Moderator

ja hij is echt gaaf…

Leovince
                          Bijdrager

Wie hem koopt, zou ook bijna de enige zijn hier in NL met een geïmporteerde Citta. Collectors item 😛

martin72
                            Bijdrager

Ik ben inmiddels iets verder met mijn Ciao. Ik heb de punten en condensator vervangen en afgesteld op 0.45 mm. Daarna de boel in elkaar gezet. Nieuwe snaar en koppeling gemonteerd.
                              Brommer start na 2 keer trappen en loopt stationair netjes (nadat hij opgewarmd is).
                              Het lijkt er op dat de trekkracht iets verbeterd is maar het houdt als nog niet over. Het lijkt wel op het moment dat je gas geeft de motor van heel ver moet komen. Dit is ook het geval op de standaard (dus onbelast).
                              Het duurt dus vrij lang voordat de brommer op snelheid is, de kilometerteller wijst 40 km/h aan bij gas voluit.
                              Wat zou dit verder kunnen zijn?
                              – kilometerstand is laag (circa 2650) en lijkt wel te kloppen gezien de staat van de brommer (dus kan de cylinder, zuigerveer dan wel versleten zijn?).
                              – er zit een koppakking in. Kan ik deze weglaten en geeft dit verbetering?
                              – De uitlaat lijkt gewoon open te zijn.
                              – motor loopt netjes stationair, alleen op moment van gasgeven, lijkt hij in eerste instantie terug te vallen om daarna op toeren te komen (ook op de standaard).
                              Ik hoop dat jullie mij verder op weg kunnen helpen, want ik wil dit brommertje goed op de weg krijgen!

Update!!
                              Ik heb de koppakking als test er tussen uitgehaald en toen de kop er weer opgezet. De Ciao trekt nu op zoals ik ben gewend. Op naar de keuring!
                              Ik heb trouwens voor en achter nieuwe buitenbanden gemonteerd, de oude waren niet versleten maar zaten vol met haarscheurtjes.
                              Nog even een fotootje:

Update 28-7-2010: Het chassisnr dat ik eerder in dit topic had opgegeven klopt niet, ik had 1 cijfer vergeten, dit is het nummer wat in het chassis staat: C7E1T *1037549* Dit betekent dat de Ciao iets jonger is dan eerder geschat in dit topic. Ik schat nu zelf 1970, dat zou ook beter overeenkomen met het motornummer.
                              Ik heb een keuring aangevraagd bij de RDW maar die is afgewezen omdat er eerst een voertuig identificatieonderzoek moet plaatsvinden. Het blijkt dat er al een kenteken is uitgeven voor een Vespa Ciao met hetzelfde chassisnr. Wordt vervolgd.

miniciao1968
                              Topic starter

@ martin 72 : ik zal de gegevens aanpassen! bedankt !:thumb
                                Is er al meer bekend over het ‘dubbele nummer’ ? Raar verhaal!

Jelle
                                Moderator

Website met leuke plaatjes en foto’s van een ciao porter:
                                  Page 146. 1970 Piaggio Vespa 50cc ‘Ciao Porter’ 3-Wheeler. SOLD

misschien dat iemand zin heeft om ze hier allemaal in te plakken…

ps. die gozer van die bovenstaande 19 inch reageerd niet erg 🙁

15 berichten aan het bekijken - 301 tot 315 (van in totaal 1,005)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.