Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Het grote combinatie dilemma.. (Fabrizi 48mm en ….)
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 1 maand geleden door Jelle.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
15 december 2021 om 19:48 #813628
Goedenavond ladies and gentlepeople,
Ik zit met een dilemma en ik heb dringend advies nodig van de tuning goden hier.
Ik heb één hele zieke en mooie cilinderkit gekocht die je hier op dit prachtige forum, hier kunt aanschouwen.
- Diameter cilinder 48mm
- Slag 44
- Pistonpen 12mm
En ik dacht dat ik een heel ziek Simonini 3 taps carter (nieuw… 🙄 ) had gekocht. Achteraf gezien bleek dit carter ook erg ziek te zijn. Mijn frustraties en problemen heb ik in het volgende topic beschreven. Onder andere het volgende is er met het carter mis:
- Pasring afgebroken.
- Buts in het carter waardoor het vliegwiel aanloopt.
- Tapeindes zijn dun.
- Carter is broos. Op meerdere plekken zijn gaten te vinden.
- Lagerpassing groot carter is slecht, een nieuw lager valt er gewoon in zonder enkele moeite.
Nu wil ik heel erg graag gaan rijden met deze cilinderkit en bijbehorende uitlaat maar zeker niet op dit Simonini carter. Ik heb al aan verschillende combinaties gedacht (bijv @Crullie zijn topic) echter ben ik benieuwd waar jullie deze mooie cilinderkit op zouden monteren en met welke combinaties qua krukas, ontsteking etc.
Wat zouden jullie doen?
15 december 2021 om 20:37 #813629Ik zou het carter naar zevenenergie sturen om te herstellen of als je graag een zij inlaat wil een origineel carter met moparts zij inlaat en die passend maken.
16 december 2021 om 10:59 #813630Heb ff alle door jou aangegeven topics even door gespit en idd dit carter is nog zeker goed te gebruiken maar heeft wel wat extra aandacht nodig.
Als dit door jezelf niet goed lukt dan is het verstandig om dit carter naar 7Energi op te sturen want die maakt er een succes van.En natuurlijk de Max 3 Taps Groeten
TICKLING BARN16 december 2021 om 17:55 #813635Bedankt voor de reacties. Ik weet dat ik het carter kan laten repareren door 7, hier heb ik al over gesproken met hem.
Echter zou ik graag willen weten waar jullie de Fabrizi op zouden monteren (dus verder kijken naar alleen de Simonini 3taps). Ik heb hier echt een godsvermogen voor neergelegd en het feit dat ik deze kan retourneren weegt voor mij wel af tegen alle nadelen.
Zou jij bijvoorbeeld een origineel carter op laten boren i.c.m. met Simonini zij-inlaat of toch voor een Malossi MP-one gaan? Het mag zo gek mogelijk, alle input is welkom.
16 december 2021 om 20:13 #813642Nee een origineel klein carter heeft veel te weinig vlees over na de boring voor de spoelers, ik zou een carter nemen waar cartervlees om de cilinderhemd dik en ruim is om waardige grote diepe spoeler en booster te kunnen maken, dat verdient de Fabrizi wel, vooral als je plannen hebt voor een grote Carb,
TICKLING BARN22 december 2021 om 00:16 #813705De 48mm Fabrizi is idd een hele mooie kit en verdient ook een geschikt carter in mijn ogen. Waar Fabrizi in hun handleiding een uitleg geven om je carters te kotteren en spoelkanalen aan te passen. Is er hier gewoonweg te weinig vlees voor. Tevens adviseert Fabrizi ook minimaal een 17mm Carburateur te gebruiken en deze gaat niet op een Origineel carter. Mijn inziens dus idd een aftermarket carter zoeken. Fabrizi verwacht dan inderdaad een Malossi MP of Simonini carter welke geschikt zijn. Maar ook hier zul je de spoelkanalen moeten bewerken voor dat maximale.
Ik ben van mening een Zij-inlaat (Simonini) carter te gebruiken. Wat je nu al in huis hebt is deze en je zal je af moeten vragen of de problemen op te lossen zijn.
– Pasring afgebroken: Niet heel erg, wel een goede pakking gebruiken.
– Buts in het carter waardoor het vliegwiel aanloopt: Wanneer je de spoelkanalen mooi laat overlopen gelijk de buts bewerken zodat het vliegwiel vrij kan draaien.
– Tapeindes zijn dun: Hier is niet veel aan te doen behalve voorzichtig ze te monteren.
– Carter is broos. Op meerdere plekken zijn gaten te vinden: Goed inspecteren of het allen blinde gaten zijn. Waarschijnlijk zit er wel een gat bij een van de bevestigingsgaten voor je spruitstuk. Deze dicht met de juiste pakkingen wel af en kan je voor de zekerheid nog een drupje locktite gebruiken.
– Lagerpassing groot carter is slecht, een nieuw lager valt er gewoon in zonder enkele moeite: Er zijn meerdere oplossingen hiervoor en ik begrijp dat je al hebt gesproken met 7energie.Ik denk dat je dan alsnog een mooi carter hebt voor je Fabrizi kit en ik wil er nog 1 opmerking aan toevoegen.
– Afhankelijk van het soort krukas/drijfstang je gaat gebruiken zal je misschien nog wat materiaal moeten weghalen van de binnenkant. De drijfstang zal tegen je carter kunnen aanlopen.22 december 2021 om 12:54 #813718Dank voor de reacties mannen.
Ik denk dan toch dat ik het carter ga laten repareren door 7energie. Althans als hij er ook open voor staat.
@Martino, ik zou eventueel een Simo krukas met slag 44 op de kop kunnen tikken (ook nieuw..). Heb je dan alsnog de problemen met de drijfstang?23 december 2021 om 09:22 #813727Nou zitten er tussen de Simonini carters wel eens wat verschillen, maar ben ik dat bij een 44mm slag Simonini krukas gemaakt bij Mazzucchelli nog niet tegen gekomen. Deze hebben allen een dunner type drijfstang welke ook niet boven de wangen uit steekt.
M.a.w. denk ik niet dat je tegen dergelijke aanslijt problemen loopt.
6 februari 2023 om 23:47 #818579Hoe is het met dit blokje afgelopen?
Trekt het de straatstenen al uit de weg?7 februari 2023 om 14:11 #818584Ik heb alle problemen verholpen.
En ook een overmaat lager in het carter gezet.

Ik kreeg vorig jaar september een filmpje toe gestuurd van toen het net gemonteerd was.
Het liep mooi maar moest nog even afgesteld worden.
Ik krijg het niet douwgelowd van whatsapp anders had ik het hier geplaatst.Het filmpje van 7
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.