Vespa-Ciao.NL
:: Het 50cc Race Blok Topic

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Het 50cc Race Blok Topic

15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 254)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

AA-T
    Sleutelbeheerder

moet zeggen dat ik aan de ene kant ook liever de mogelijkheid heb tot het maken van boosters/spoelers..
      als daarvoor een pro-klasse zou komen doe ik daar liever aan mee..

al kan je naar mijn mening met de regelementen die nu opgesteld zijn al heel ver komen, verder dan de meeste naar mijn mening denken

mocht er alsnog een pro klasse komen schrijf ik me daar onder voorbehoud voor in, die regels wacht ik liever eerst af voordat ik dat toezeg..

zie het zowiezo als een uitdaging, ben op het moment voor het eerst bezig met cilindertuning (polini kit racing met het advies van crullie)

misschien een idee om een poll (thomas..?) aan te maken waarin gevraagd word wat de deelnemers liever hebben;
      – klasse behouden en een pro klasse erbij
      – zelfde klasse met de mogelijkheid tot extra boosters/spoelers
      – etc…..

heb op het moment maar 1 reactie gelezen van iemand (speedbuxy) die er juist voor was om geen extra spoelers of boosters te mogen maken terwijl hij zelf al aangeeft hier wel de mogelijkheid tot te hebben..

kan me voorstellen dat alle reacties (van “iedereen kan boosters maken” ) een beetje afschrikken voor de mensen die zich hier liever niet aan wagen..
      wellicht dat zo’n poll dat opheft

G-no :
      je hebt je spoeler toch niet richting uitlaatpoort verbreed ofwel?

waarom zou dit slecht zijn?

LvDoni
      Bijdrager

waarom zou dit slecht zijn?

voor de spoeling? Nouja, als je de spoelrichting goed hebt, lijkt er mij geen man over boord.

G-no
        Donateur

ik had eerst een 50cc std getuned, maar het ding liep voor geen klote. later kwam ik er dus achter dat je hier de spoelrichting totaal mee verkloot en dus een hele hoop valse spoeling krijgt.

LvDoni
          Bijdrager

je moet ook noet zomaar in de spoelpoorten lopen frezen 😉 ik denk ook dat als je 2 boosterpoortjes maakt, het probleem op te lossen is 😉

G-no
            Donateur

hoe heb jij het dan gedaan? ik heb geleerd dat je bij spoelpoorten aleen van de uitlaatpoort weg mag frezen.( met het dremeltje dan he, als ik een haakse frees had kan het wel.)

Crullie
              Topic starter

Als de spoelers richting de uitlaat gericht zijn dan is er zeker weten veel valse spoeling zoals G-no zegt, het mengsel heeft grote kans direct te verdwijnen in de uitlaat, NIET GOED, als je spoelpoorten gaat verbreden moet je er zo veel mogelijk voor zorgen dat de richting van het benziene mengsel vanuit de spoelers de cilinder in van de uitlaat af stroomt. Booster poorten staan bijna altijd tegenover de uitlaat, OOK NIET GOED, daarom verhoog ik ze een 1 a 2mm en dan de flow (benziene stroom) richting de bougie.

Gegarandeerd voelbaar beter, succes ermee.:thumb

TICKLING BARN

LvDoni
                Bijdrager

hoe heb jij het dan gedaan?

als ik een haakse frees had kan het wel.

😉

Edjuh
                  Bijdrager

Hoe zit het dan met valse spoeling bij dit soort cilinders(2F4R)?:

edit aa-t:
                    vroeg me dat dus ook al af, had opzich wel zin om mn spoelers door te trekken onder mn fluisters

ArvidW
                    Donateur

Valse spoeling is flink, maar wordt alsnog zo veel mogenlijk beperkt:) (door richten van poorten)

Door de werking van de expansieuitlaat krijg je gelukkig nog een deel van je vals gespoelde mengsel terug:)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                      Home made engine dyno

Herr Flick
                      Sleutelbeheerder

ik ben nog steeds van mening dat we gewoon 1 klasse moeten hebben “NORMAAL”

het lijken nu allemaal regeltjes van dit en dat, lijkt wel de SBOW races ofzo ?

en ik dacht dat het eerst om snelheid ging, en nu in een keer om sprinten ?

Als dat de bedoeling is, haak ik af.
                        Je moet gewoon lekker initatief zijn, als iemand wel of niet poortjes er wil bij maken moet hij zelf weten.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                        Gele Racefrikandel

hansieb
                        Moderator

Er zijn inderdaad wel heel veel regels , gewoon neit al te moeilijk maken.

Ennuh thomas het gaat nog steeds over snelheid over 750 meter! en laat ik nu direct even terugkomen op de meetingplek sinds gister ligt er op de 750meter weg tegenover de meeting weg GLOEDNIEUW ASFALT dus lekker scheuren daar :thumb

1 klasse maken oftewel de Normale klasse niet te extreem maar wel leuk voor iedereen.

ArvidW
                          Donateur

Crullie :
                            OOK NIET GOED, daarom verhoog ik ze een 1 a 2mm en dan de flow (benziene stroom) richting de bougie.

Handig, dan houdt je zonder je uitlaatpoort aan te passen een blowdown over van +/-10:con:pest

Home made engine dyno

Crullie
                            Topic starter

ArvidW :

Handig, dan houdt je zonder je uitlaatpoort aan te passen een blowdown over van +/-10:con:pest

Tja, gelijk heb je, maar over de uitlaat hebben we het nog niet gehad en die kan bij een 50cc heel groot zijn, plus dat alleen de boosters verhoogt zijn, niet de main spoelers die dus later open gaan, daar wel eens aan gedacht hoe dan je blowdown word.
                              Spoelpoorten die allemaal tegelijk open gaan geven in een smal toerental gebied veel vermogen.
                              Spoelpoorten die na elkaar open gaan met b.v. tussenpozen van 0,5mm geeft vermogen in een veel breder toerental gebied, en nu is het de kunst om daar de juiste volgorde van openen van de spoelers te vinden, natuurlijk ook meenemen dat uitlaat, inlaat en carter spoeling hierin een belangrijke rol in speelt.

Succes maar weer.:thumb

TICKLING BARN

LvDoni
                              Bijdrager

Nou wat word het nou eigenlijk? We kunnen hier eindeloos over zeuren… Wel of geen pro-klasse? Dan kan ik tenminste fatsoenlijk aan de slag! ik weet nog neit precies aan welke klasse, maar dna is er in elk geval duidelijkheid en kan i ker eem over nadenken. Dit schiet niet op zo, als ik eerst mijn cilinder aanpas volgens deze regels, en er mogen dan ineens boosters en weetikwat bij, ben ik de sjaak…

DUS: Pro-klasse, ja of nee?

ArvidW
                                Donateur

Crullie :

ArvidW :

Tja, gelijk heb je, maar over de uitlaat hebben we het nog niet gehad en die kan bij een 50cc heel groot zijn, plus dat alleen de boosters verhoogt zijn, niet de main spoelers die dus later open gaan, daar wel eens aan gedacht hoe dan je blowdown word.
                                  Spoelpoorten die allemaal tegelijk open gaan geven in een smal toerental gebied veel vermogen.
                                  Spoelpoorten die na elkaar open gaan met b.v. tussenpozen van 0,5mm geeft vermogen in een veel breder toerental gebied, en nu is het de kunst om daar de juiste volgorde van openen van de spoelers te vinden, natuurlijk ook meenemen dat uitlaat, inlaat en carter spoeling hierin een belangrijke rol in speelt.

Succes maar weer.:thumb

Blowdown blijft precies hetzelfde, blowdown is periode dat de uitlaatpoort open staat totdat de eerste spoelpoort open gaat, dus als jij 4 spoelpoorten hebt waarvan de laatste 10 graden later opent dan de eerste maakt dat geen fuck uit voor de blowdown:con

Poorten met stapjes van 0.5 steeds later laten openen is idd een beproefte methode, jij hebt het over 1 tot 2mm omhoog fresen en dat is toch wat andere koek.:P

Booster poorten staan bijna altijd tegenover de uitlaat, OOK NIET GOED, daarom verhoog ik ze een 1 a 2mm en dan de flow (benziene stroom) richting de bougie.

Als die boosterpoort niet omhoog richting de bougie std gericht is mag het niet eens een boosterpoort heten. Poorten recht tegenover de uitlaatpoort die richting de uitlaat zelf blazen zijn trouwens zeeer zeldzaam (als ze uberhaupt al bestaan)

Bij vespa hoef je absoluut geen zorgen te maken om valse boosterspoeling, al die poortjes staan op minder dan 30graden tov cilinderwand, bij poorten van meer dan 45graden tov cilinderwand mag je je zorgen gaan maken om valse spoeling.:)

Home made engine dyno
                                15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 254)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.