Vespa-Ciao.NL
:: Het 50cc Athena/Eurocilindro tunings topic

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Het 50cc Athena/Eurocilindro tunings topic

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 87)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

frf
    Bijdrager

als het goed is is dit hem

ArvidW
      Donateur

De hoofduitlaatpoort is idd vierkant, maar de fluitpoorten maken de uitlaatpoort verre van vierkant 😉

Kijk maar wat er gebeurd als je heel simpel de fluitpoortjes iets opschuift zodat de spijltjes verdwijnen:

Niet zo heel vierkant meer te noemen, en doe je dat bij een athena dan kom je alsnog op een bijna vierkante poort uit aangezien de fluitpoorten daar geen zak voorstellen.

Een enkele vierkante poort geeft namenlijk een heel erg piekerige powerband, je hebt een hele steile piek erin zitten maar daaromheen is vermogen ver te zoeken. Ook is het heel slecht voor je zuigerveren vandaar dat je het amper toegepast ziet (oude 2takts hadden het wel vaak)

Timing area gewijs is het ook heel ongunstig aangezien je onderaan ook een hele brede poort hebt waar dus geen spoelpoorten kunnen zitten, dus minder spoel timing area. Vlinderpoort of 4kante poort met fluitpoorten is daarentegen wel heel gunstig aangeizen die bovenaan breed zijn en onderaan smal 🙂

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
        Home made engine dyno

MegaJr
        Bijdrager

Binnenkort ook een vierkante uitlaatpoort Arvid ? :lol

Heb een doorkijkje gevonden van een Cross 7T. Heb zo geen poortmappen gevonden.

Ben overigens zelf wel benieuwd waarom een vierkante uitlaatpoort zorgt voor een “laag/middeltoerige beukpower”. Ik meende zelf dat het kwam door andere timingen en een andere drijfstang dan de Speed. Al pin ik me hier niet op vast want zoveel weet ik niet van scooters dus kan ik er ook naast zitten.

Foto is trouwens schaamteloos gejat van scooter-freaks mocht de eigenaar van de foto hier zitten dan stuurt hij maar een PM en haal ik hem weg.

Edit: Te laat :boos

frf
          Bijdrager

Volgens mij hadden de oude cr 500 ook een vrijwel vierkante uitlaatpoort meende ik eens gezien te hebben en er staat volgens mij ook wel iets over in het bell book

G-no
            Donateur

zoals arvid al zei is dat vrij gebruikelijk voor oudere motoren (laat 70 tot eind jaren tachtig) ik heb hier een kartblok liggen met een ‘vlinderpoort’ waarbij de beide uitlaatpoorten helemaal 4kant zijn. de bekende rg500 heeft standaart ook van die 4kante vlinderpoorten erin.

MegaJr
              Bijdrager

En wat levert het op ? Of levert het niets op en verlies je alleen maar vermogen in de hogere toeren ?

MegaJr
                Bijdrager

Edjuh :
                  Je verliest je zuigerveren.

Als je die fluitpoorten erbij aantrekt wel denk ik. Maar aangezien er al eerder motoren waren met vierkante uitlaatpoorten zou je dus je zuigerveren niet verliezen. De vraag was eigenlijk wat het oplevert om je uitlaatpoort vierkant te maken ten opzichte van de uitlaatpoort die je nu hebt.

Edjuh
                  Bijdrager

Beetje flauw van me.

Maar zoals arvid hierboven al zei, het heeft meer nadelen dan voordelen, een daarvan is de belasting van je veren.

Ik heb een dr/olympia 43mm liggen met een vierkante uitlaatpoort, klein oppervlak, maar deze staat niet als snel bekend, van powerbandverloop weet ik verder niks, nog niet getest.

MegaJr
                    Bijdrager

Je hebt je post ook weggehaald zie ik :lol . Wel een beetje flauw ja 😉 Maar dan gooien we er wel wat zout over 😛

On-topic:

de U vormige poorten zien er wel een beetje groot uit. Of ligt dat aan de U vorm die er in zit ? Als ik het vergelijk met de andere poorten in de map vind ik het er een beetje gevaarlijk er uit zien.

TimoO_
                      Donateur

ja weetje, je kan de spoelpoorten wel groter maken, maar de eurocilindro 38,4mm zit met een probleempje: de fluiterpoorten. beter hadden ze die miezerige gaatjes gewoon weggelaten en de hoofd uitlaatpoort iets groter gemaakt. want wil je nu je spoelpoorten groter gaan maken, moet je ook je uitlaatpoort eigelijk ietsje groter maken. en daar ben je vrij beperkt in, je kan de hoofd uitlaatpoort niet veel groter maken omdat je dan tegen de fluiters aan zit, en de fluiters groter maken kan wel maar heeft niet zoveel zin.

ArvidW
                        Donateur

Ik snap heel de lol van die U niet, geeft geen extra spoeloppervlak / TA en het geeft het mengsel ook geen lekkere flow aangezien het mooi hard tegen dat spijltje opbotst.

Gewoon 4 mooie grote diepe kanalen in je carter vijlen 🙂

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                          Home made engine dyno

TimoO_
                          Donateur

ik heb bij mijn eurocilindro wel 2 kanalen in m’n carter gevijlt, en heb bij m’n cilinder de 4 poorten bij het begin naar elkaar toe gevijlt zodat er een mooi spits spijltje is ontstaan. het zijn dus eigelijk 2 poorten geworden maar dan met een spijltje in het midden..

Trouwens Arvid, wat ik me afvraag. jij hebt je 50cc standaart getuned naar timingen van 120+ spoel en 173 uitlaat volgens mij he? maar raad je menig vespa cilindertje zo’n timingen aan? wat zijn de voordelen en de nadelen volgens jou. mijn Eurocilindro blokje ligt weer onder m’n brommer uit en wil deze cilinder nog een beetje gaan aanpassen.

gekkehenk
                            Topic starter

ArvidW :
                              Ik snap heel de lol van die U niet, geeft geen extra spoeloppervlak / TA en het geeft het mengsel ook geen lekkere flow aangezien het mooi hard tegen dat spijltje opbotst.

Gewoon 4 mooie grote diepe kanalen in je carter vijlen 🙂

Ik heb op dit moment ook 4 losse spoelkanalen in het carter zitten maar ik wil er “beetjes” meer eruit halen.
                              Zoals TimoO wil ik de spoelkanalen ook gaan maken. Op de cilinder frees ik het zo bij dat er één groot spoelkanaal per 2 boosterpoorten gebruikt kan worden. Bij de Malossi 50cc hebben ze het ook op die manier gedaan.

De inlaatpoort van mijn carter levert toch problemen op, zie Inlaatpoort te hoog?

Dus, op zoek naar een nieuw carter, wie heeft een cp carter voor mij? 😉

Tevens ga ik een eurocilindro 50cc bij Mopshop ga bestellen. Na contact met hun te hebben gehad hebben ze mij vertelt dat ze de zuiger leveren bij de cilinder met 2 poortjes en niet het imitatiemodel zaols bij jmpb.

Hun verkopen trouwens ook chromen zuigerveren, speciaal voor de eurocilindro, heeft dit ook voordelen?

De boosterpoorten zal ik geen U poorten van maken dan.

Wat denk je van de spoelpoorten dan?

Zo leer je weer van alles 🙂

@ TimoO

at voor snelheid heb jij tot nu toe bereikt dan?
                              Ik zit op een dikke 60 met poulie 80 met snorvertanding en een leovince cc.
                              Treks na de 25km/u als een beest op naar de 50a54 en dan is het wachten op de leovince cc. Best knap met de niet goed werkende inlaatpoort.

Met poulie 70 en een ander uitlaatje moet ik toch wel een dikke 70 gaan halen 😀

TimoO_
                              Donateur

ik haal plat denk ik wel 65 km/h met vario 100mm en ori vertanding, zit een ori bromkrukas in.

chrome zuigerveren hebben als voordeel dat ze minder weerstand hebben, voor de rest niet veel.

ik maak trouwens wel eens een foto van m’n eurocilindro, hoe ik dat precies gedaan heb. ik ga hem binnenkort nog een beetje aanpassen en dan onder m’n brommertje in gooien om te kijken wat ik er dan mee haal.

frf
                                Bijdrager

netjes gedaan 😉

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 87)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.