Home › Forums › Perso’s › Projecten › Herr FlicK’s Special (Schijfrem, kickstart reedvalve & foxvario)
- Dit onderwerp bevat 1,766 reacties, 173 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 6 maanden geleden door Herr Flick.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
2 november 2006 om 21:57 #269618
kan je die carb. mooi aan Hans doen voor een vriendenprijsje!!! En over dat bier: laat mij op p.m. ook ff je prijzen weten!!!
I came, I saw, and I forgot what I was doing...12 november 2006 om 21:21 #269653Okey, eventjes wat ik heb bedacht over jou slome ciao:
Quote van mijzelf in Howto (lees hem anders zelf eens door)
– Inlaat sluit 59graden na TDC (niets mee mis dus)
– inlaatperiode is 212 graden (veel te lang naar mijn idee)Dit is uitgaande van een standaard getunde krukas, thomas is nog fanatieker bezig geweest en heeft 16.5 en 8.5 eraf gehaald, dus timingen zijn nog iets langer (220 in totaal)
Ofwel, ik adviseer thomas om aan de ene kant 3-5mm te fresen (ipv 15mm) en aan de andere kant mooi 5-7mm te fresen (ipv 5)
________________________________________________________________________Simpel gezegt, je inlaatopent te vroeg, sluit op tijd. Dus stop er OF een standaard kruk erin, of liever een krukas die (3-5mm) / (5-7mm) ipv de (16.5 / 8.5) die je nu hebt.
Hopenlijk heb ik gelijk en zal je eindelijk eens echt kl*te hard rijden op je veel te vètte ciao die al veel te veel cilindertjes heeft versleten:P
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno12 november 2006 om 21:39 #269654Ik ben erg benieuwd of dit het probleem is, het zou wel erg mooi zijn dan heeft tonni eindelijk een beetje gelijkwaardige tegenstander 😀
Flick por die std kickkruk die je nu hebt in je blok dan ben zwaar benieuwd of het dan loopt zoals het moet lopen, zoja mag je arvid wel een X aantal euro’s overmaken voor al die uurtjes dat die heeft zitten rekenen.
12 november 2006 om 22:50 #269655Ik hoop ook dat dat het probleem is….. en dan neem ik ook wel genoegen met leuke spulltejes hoor:P, Ivar kan ze mooi meenemen;) Dus stop maar snel die (beetje gefreeste?) krukas in je blok en testen maar.
Ik duim voor jou (en mezelf) dat hij wel sneller is:P
Home made engine dyno13 november 2006 om 00:46 #269656ArvidW :
Okey, eventjes wat ik heb bedacht over jou slome ciao:Quote van mijzelf in Howto (lees hem anders zelf eens door)
– Inlaat sluit 59graden na TDC (niets mee mis dus)
– inlaatperiode is 212 graden (veel te lang naar mijn idee)Dit is uitgaande van een standaard getunde krukas, thomas is nog fanatieker bezig geweest en heeft 16.5 en 8.5 eraf gehaald, dus timingen zijn nog iets langer (220 in totaal)
Ofwel, ik adviseer thomas om aan de ene kant 3-5mm te fresen (ipv 15mm) en aan de andere kant mooi 5-7mm te fresen (ipv 5)
________________________________________________________________________Simpel gezegt, je inlaatopent te vroeg, sluit op tijd. Dus stop er OF een standaard kruk erin, of liever een krukas die (3-5mm) / (5-7mm) ipv de (16.5 / 8.5) die je nu hebt.
Hopenlijk heb ik gelijk en zal je eindelijk eens echt kl*te hard rijden op je veel te vètte ciao die al veel te veel cilindertjes heeft versleten:P
Nog beter zou dan zijn om de timing van de kruk te berekenen op de door hem gebruikte cilinder, i.p.v. jouw DR.
Maar, aangezien Thomas toch bijna nooit volle toeren blaast, zou ik dan dus gewoon gaan voor een niet gefreesde kruk. Immers het nadeel van een custom getimede kruk is dat je dan min of meer ook vast zit aan de cilinder waarop je hem getimed hebt. (en Thomas wisselt nog wel eens van cilinder..)In de praktijk zal je hier waarschijnlijk weer niet zoveel last van hebben, omdat de spoelpoort timingen van de gemiddelde snelle Vespa cilinder erg dicht bij elkaar liggen.
Nog over dat polini schetsje: het was me ook al opgevallen dat er verschillende types krukken waren, en bij dit specifieke boekje wordt hier geen melding van gemaakt, en vermelden ze ook niet van welk type ze zijn uitgegaan. Kortom, als je dan niet weet of je een brom of een snor kruk hebt, kan je hem maarzo verkloten.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...13 november 2006 om 10:02 #269657Ik heb idd bij Thomas de fout gemaakt om inlaattimingen te berekenen op basis van mijn DR70evo, aangezien thomas nogal vaak cilinder wissel doet heb ik het volgende idee:
Inlaatopenen NIET vervroegen, dit is namelijk cilinderafhankelijk (ivm 10graden max) dus daar kan thomas het best de veilige weg nemen en niet fresen (dus die kant van 15mm niets afhalen)
Inlaat sluiten mag hij wel verlaten, thomas rijdt met vario en heeft dus niet zo veel low end power nodig, dus zijn powerband mogen we iets opschuiven. Thomas inlaat zou nu 51graden Na TDC sluiten terwijl een max gefreest carter met brom kruk 58graden na TDC sluit. (speedengine inlaat sluit 7graden eerder) Dus daar zouden nog 7-9graden afgefreest mogen worden en dat is: 4.3-5.5 mm wegfresen (van de 5mm polini kant)
Spoelpoortimingen van vespa cilinder zullen nooit veel anders zijn, hoogstens 1-5 graden, maar omdat thomas idd zoveel cilinderwissels doet, is het mischien verstandig om de inlaattiming niet te vervroegen.
Polini tekeningetje met snorkrukas is op een speedengine onoverkomenlijk, ik denk ook niet dat die blokken uberhaupt goed kunnen lopen (spoelpoorten en inlaatpoort 40graden tegelijk open)
Ik heb pas geleden Quest zijn SNORkruk gefreest, hij had hem gelukkig zelf afgetekent en ik voel me dus niet zo heel erg schuldig over de fout die we hebben gemaakt. Hij heeft gelukkig een flink gevijlde standaard inlaat, anders had dat ding nooit gestart mischien. Vreemd genoeg is hij er wel heel blij mee:)
Polini tekeningetje moet je precies omdraaien als je Snorkruk wilt fresen op de polini manier (heeft iemand anders hier op het forum ook al ooit tegen mij gezegt, twijfelde ik toen aan, maar nu niet meer:))
Dus THomas, succes met je (niet/beetje) gefreeste kruk.
Home made engine dyno20 november 2006 om 17:04 #269692zo nou std krukas erin en loopt nu zover ik weet goed.
ga nu beginnen met de vario goed afstellen want op top (80+) maakt hij geen 9000 toeren naar mijn gevoel. niet eens gek veel.hier een grappig onboard filmpje gemaakt 😀 (ivar zat op de brommer)
de laatste keer dat hij terug rijd reed hij ong tussen de 80-85. wel leuk opzich met 100 mm poelies en nog niet 100% top toeren
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel20 november 2006 om 17:22 #269694damnz
je reed zowat de hele kanaal langs, vind je t gek dat je dan 80 haalt.
valt me toch een btje tegen dat ie r zolang over doet20 november 2006 om 17:23 #269695Dus met andere woorden hij loopt met de theorie van ArvidW harder?
20 november 2006 om 17:28 #269696leuk fimpje, hopen dat je er nog 90-95 uit kan krijgen
20 november 2006 om 18:17 #269700Mooi dat je de 80 hebt gehaalt, maar blok moet echt VEEL meer toeren maken, 9000rpm is erg veel, trilt ook echt veel, maar deze (7000gokje) is echt te weinig. Dat draait mijn blokje stationair man =) (nee, grapje:P)
Er moet meer uit kunnen komen, je hebt altijd nog de mogenlijkheid om je krukas te fresen, ergens hier staat nog wel hoe je dat moet doen;)
Maar eerst eens rollen vervangen voor lichtere en lekker testen:)
Mijn theorie dat thomas brommer kut liep vanwege te ver gefreeste krukas is nu wel bewezen, maar of de manier waarop ik aangeef dat thomas zijn krukas moet fresen klopt, blijft nog onbewezen;)
Home made engine dyno20 november 2006 om 18:33 #269701Leuk om te doen hoor ;).
Die 80 – 85 is wel gehaald, doordat ik helemaal op het stuur ben gaan liggen (met me hoofd achter de koplamp).
En met mijn voeten op de bagagedrager.. dus zo gestroomlijnd mogelijk, had ook geen jas aan trouwens :P.
En het vizier van de helm dicht, wat als gevolg had dat ie besloeg, en ik bijna niks meer zag :p.Maar hij moet zeker harder kunnen, het aantal toeren wat het blokje van ArvidW maakt(daar zatk ook op :p), was dit nog bij lange na niet, als ie hoger in de toeren kan komen, zit er zeker meer in 😀
20 november 2006 om 19:09 #269705Lijkt me rollen geval… hij maakt amper toeren op top ja.
Gooi der een gram lichter in kijken wat die dan doet.
20 november 2006 om 19:30 #269708BTw eerlijk gezegt vind ik hem niet eens zo zeer hard trekken,maar dit zal hopelijk nog wel goedkomen met lichtere rollen;)
20 november 2006 om 19:44 #269709komt ook door zn zware vertnding he:P voor de rest reed goed ….
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.