Vespa-Ciao.NL
:: Herr FlicK’s Special (Schijfrem, kickstart reedvalve & foxvario)

Home Forums Perso’s Projecten Herr FlicK’s Special (Schijfrem, kickstart reedvalve & foxvario)

15 berichten aan het bekijken - 466 tot 480 (van in totaal 1,767)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

erwinko
    Bijdrager

ik wilde net zeggen, hij mag wel ff beter afgewerkt worden hoor :O

Tonni
      Moderator

EDIT: niet persoonlijk bedoeld of als aanval, meer ter informatie… doe ermee wat je wilt (of niet…)

Je zult nog wel merken dat het tunen van een cilinder toch iets meer inhoudt dan het uitrekenen en vervolgens verhogen van je BD. Als het zo simpel was, konden de ECHTE tuners wel inpakken… Het is niet voor niets dat er complete boeken met allerlei formules en ‘regels’ zijn voor tuning.

Bij het tunen van je cilinder moet je ook je spoeltijden berekenen en eventueel aanpassen. Ook poort VORMEN zijn van grote invloed. Je moet weten wat je wilt bereiken, omdat er grenzen zijn binnen het tunen waar je makkelijk overheen gaat. Vrijwel altijd lever je ergens iets in als je ergens anders iets wilt winnen.

Poort tunen zorgt meestal voor een hoger piekvermogen, en je levert vrijwel altijd koppel in. Aangezien koppel het grootste gebrek is aan een gemiddeld vespa blok, wil je daar niet teveel aan inleveren.

Bij een scooter gaat het ook om een mooi piekvermogen, maar die kan je dan ook fatsoenlijk afstellen op de vario omdat daar een compleet arsenaal aan verschillende delen voor te koop is.

Je gaat uit van een bepaalde setup, stelt dat zo perfect mogelijk af, en laat er dan een scala aan berekeningen op los om te bekijken waar en hoe er nog winst kan worden behaald.

Kortom : uitlaatpoortje groter maken, uitrekenen hoe veel hoger je BD is en dan verwachten dat ie beter trekt en ook nog eens harder loopt is ernstig te kort door de bocht genomen.

LET WEL : Ik ben ook zeker geen tuner, maar heb hierover al wel het één en ander gelezen.
        [_]

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Mike
        Bijdrager

hele wijze woorde! zo hebben denk nog niet veel mensen bekeken. tis opzich wel logisch als je t zo leest.

Mike

Jelle89

klopt..vind ik ook heel logisch als ik het zo lees..;)..

Herr Flick
            Topic starter

ik geef je gelijk tonni 🙂

Ik heb de cilinder er vanmiddag op gezet en liep gelijk weer (had ook niet anders verwacht)

Het gekke is dat hij nu veel mooier (smoother) loopt. Gaat sneller aan, loopt beter statinoair en natuurlijk het belangrijkste van allemaal is dat hij harder moet gaan.
              Dit laatste weet ik nog niet want ik heb maar ff 10 min gereden gewoon ff rustig.

Als het een beetje droog weer is (die hollandse buitjes toch) dan test ik dat wel.

Qua optrekken ben ik niks verloren, in het middengebied is hij cker toegenomen hij trekt heel veel beter door en is hoog in de toeren sterk.

binnenkort meer 🙂

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
              Gele Racefrikandel

hansieb
              Moderator

Gedeeltelijk ben ik het met tonni eens maar ook gedeeltelijk niet.

Voor minarelli horizontaal heb je de 70 dr. Deze cilinder kost 120 euro en is best leuk voor straat, nou levert een of andere kerel de 70dr revolution, wat hiermee gebeurt is is alleen de uitlaatpoort getuned en de poorten afgebraamt.

Wat is nou het verschil tussen de 70 dr / 70 dr RPM tuned :

~ Koppel en vermogen 30% hoger over dezelfde range.
                ,
                ~ Toeren 1000RPM hoger max toerental

En bij deze cilinder is alleen de uitlaatpoort aangepast, voor de rest is er niks aan de andere poorterij gedaan.

Maarja tonni jij bent nog steeds de enige met GOED werkde 42 alu getuned :thumb

November Rain
                Bijdrager

hansieb :
                  Gedeeltelijk ben ik het met tonni eens maar ook gedeeltelijk niet.

Voor minarelli horizontaal heb je de 70 dr. Deze cilinder kost 120 euro en is best leuk voor straat, nou levert een of andere kerel de 70dr revolution, wat hiermee gebeurt is is alleen de uitlaatpoort getuned en de poorten afgebraamt.

Wat is nou het verschil tussen de 70 dr / 70 dr RPM tuned :

~ Koppel en vermogen 30% hoger over dezelfde range.
                  ,
                  ~ Toeren 1000RPM hoger max toerental

En bij deze cilinder is alleen de uitlaatpoort aangepast, voor de rest is er niks aan de andere poorterij gedaan.

Maarja tonni jij bent nog steeds de enige met GOED werkde 42 alu getuned :thumb

mwah ik denk dat jij niet krek weet wat koppel is dan (of ik niet) maar ik denk dat tonni WEL gelijk heeft!

alleen hij trket dan harder mss en dat noem jij automatisch koppel maar je vergeet dat een scooter met vario rijd en daar gaat t puur om toeren (ok ook niet 100% mss maar wel HEEEL VEEL om de toeren)

dus omdat ie meer toeren maakt trekt ie harder door de vario (zeg jij eigenlijk en ik leg het uit) maar koppel is anders

ArvidW
                  Donateur

Je koppel is gegarandeerd minder geworden. De vermogensslag is nu nl 2.3mm korter geworden, dus er kan dus ook een minder grote kracht worden geleverd.

Maar omdat je cilinder nu wel de uitlaatgassen goed kan afvoeren (hoog in de toeren) is er meer plek voor nieuw mengsel, wat weer extra vermogen oplevert

Koppel is het aantal Nm (newton meter) wat je blok kan leveren. Over het algemeen is je koppel het grootste laag in de toeren (zo is het iig bij een 4takt automotor)
                    Vermogen is het aantal Nm * het toerental. Hoe hoger in de toeren hoe minder koppel er is, maar omdat het met het toerental vermenigvuldigd wordt zul je dus alsnog zien dat het vermogen het hoogst is op een redelijk hoog toerental.

Wat mensen merken vaak naa het plaatsten van te lichte variorollen dat hun scooter langzamer optrekt. Dat komt omdat je dan alweer “over” je toerental heen bent waarin het meeste vermogen geleverd wordt.
                    Dus je hoogste toerental is dus niet de plek waar het meeste vermogen geleverd wordt !!. Bij heel hoge toerentallen is er niet genoeg tijd meer om de cilinder geheel te vullen met nieuw mengsel (of uitlaatgassen af te voeren) Je krijgt dus minder koppel.

Met een koppelingsbrommer de BD van je cilinder veranderen is redelijk riscant, je zult dan niet echt lekker meer optrekken. Doortrekken kan wel flink verbeteren
                    Met een variobrommer is de BD van je cilinder niet zo riscant, je kunt je vario redlijk afstellen op je maximale vermogen. En op de toerentallen waar je vermogen verliest daar rijdt je dan toch niet.

Maar ik ben benieuwd wat je topspeed nu gaat worden thomas…. Hopen op een lekkere snelheid:P

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                    Home made engine dyno

erwinko
                    Bijdrager

volgens mij heeft het niet zoveel nut.

zie het als dat je inlaat uitboort maar niks uitvijlt. de uitlaat gassen moeten nogsteeds door dezelfde grote uitlaatpoort

ArvidW
                      Donateur

De poort wordt eerder geopend…..daar gaat het juist om:)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                        Home made engine dyno

hansieb
                        Moderator

Coen er staat koppel en vermogen tis dus een mengeling van beide wat gerealiseerd is door de uitlaatpoort vorm te veranderen. Koppel en vermogen is beide natuurlijk iets anders.

Er kan 12 pk worden geleverdt met de GETUNDE 70dr dat kan met een STOCK dr dus totaal niet.

November Rain
                          Bijdrager

hansieb :
                            Coen er staat koppel en vermogen tis dus een mengeling van beide wat gerealiseerd is door de uitlaatpoort vorm te veranderen. Koppel en vermogen is beide natuurlijk iets anders.

Er kan 12 pk worden geleverdt met de GETUNDE 70dr dat kan met een STOCK dr dus totaal niet.

ermm nee

er staat

vermogen is een mengeling van Nm en toerental…

Herr Flick
                            Topic starter

ff niet meer offtopic ? danku ;D:thumb

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                              Gele Racefrikandel

hansieb
                              Moderator

Heet niets voor niets een discussie bord thomas 😀 tis nog steeds ontoppic over het tunen van je cilinder maarja …..

Morgen gaat er dus de 80km/h mee worden gehaald?

November Rain
                                Bijdrager

Herr FlicK :

ff niet meer offtopic ? danku ;D:thumb

damn jongen we gaan voort op jou cilinder anders hoor??/

ik zou maar geen cilinders meer tunen als je niet tegen berichten over getunede cilinders kan 🙂

15 berichten aan het bekijken - 466 tot 480 (van in totaal 1,767)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.