- Dit onderwerp bevat 24 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 7 maanden geleden door sleutel10.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
Als ik naar je meetresultaat kijk zie ik op jou schuifmaat 37.xx mm. Dit komt omdat je wat schuin meet nu is dit geen probleem voor de foto als je jezelf maar er van overtuigd dat het 38.2 mm is. Wat me wel opvalt is dat je slotspeling vrij fors is voor een zo goed als nieuwe zuigerveer. Op de foto lijkt het ook alsof er een stootrand in je cilinder zit. Al vind ik dit vrij slecht zichtbaar. Mogelijk is je cilinder zo ver versleten dat hij niet meer genoeg compressie heeft voor een goede verbranding. Gezien het feit dat je nieuwe zuiger al zo zwart is en eigenlijk nooit echt goed gelopen heeft. Meet de slotspeling eens op met een voelermaatje. 0.2 mm zou een mooi uitgangspunt zijn.
Als bougie voldoet een NGK b6hs, b7hs mag ook een bougie zijn die ontstoord is dus na de b komt dan een r
20 augustus 2020 om 02:09 #801165Volgens mij in heel je verhaal heb je het niet over je keering gehad!. Terwijl dit een cruciaal onderdeel is en zeker kan zorgen voor valse lucht bij onjuiste montage of door slijtage. Ik zou hem dus ook zeker vervangen als je blok weer inelkaar zet.
20 augustus 2020 om 18:20 #801199krukas keering had ik als eerste vervangen,
blokje gemonteerd en start ook maar ik begin er nu wel een beetje klaar mee te worden…… weer lek bij de voetpakking….. die stomme aluminium pakking …. ik vermoed nu dat me carterdelen niet gelijk zijn… als dit zo is zou ik dan het eene carter deel dat te hoog is gewoon een laagje vanaf kunnen schuren? of is het beter om een dikkere papieren pakking te gebruiken dan?
20 augustus 2020 om 18:28 #801201In combinatie met die dunner aluminium pakking kun je op het punt waar die lekt ook als extra vloeibare pakking aanbrengen. Succes
Vespa ciao snor20 augustus 2020 om 18:37 #801202Heb je toevallig een rei in je gereedschap? Deze zou je kunnen gebruiken icm een 0.05 mm voelermaat. Papier heeft als voetpakking mijn voorkeur, wel de dikkere. Als je meer verschil zou hebben als dit kan je proberen met een papieren pakking die je insmeert met vloeibare pakking. Echter zal je deze wel goed moeten laten uitharden. Schuren/vlakken kan ook. Echter blijft de kans dat het niet word zoals je wilt.
Succes
22 augustus 2020 om 15:31 #801248Wat je het beste kunt doen is de zuiger in de cilinder doen wat WD40 erin dan de zuigerveer bovenop de zuiger zetten en de veer er geleidelijk aan doorheen duwen en de zuiger veer er vlak op houden en kijken of de ruimte die er is niet te ver afwijkt & opmeten. Dat er ruimte is in de zuiger veer is normaal want als alles op temperatuur is gaat het metaal uitzetten en dan als die afkoelt weer krimpen dus dat is normaal ik weet alleen zo even niet hoeveel dit mag zijn. Volgens cittadriver is dit 0.05 mm. Welke waarde de maximale slijt waarde is weet ik niet maar ik neem aan dat dit niet teveel mag afwijken anders loopt alles weer de soep in natuurlijk en je hebt weinig compressie. Slijtage in zo’n cilinder zit meestal ergens in het midden daar is dan de wand meer weg gesleten, en dat is niet bepaald goed voor je hele setup.
22 augustus 2020 om 15:38 #801249krukas keering had ik als eerste vervangen, blokje gemonteerd en start ook maar ik begin er nu wel een beetje klaar mee te worden…… weer lek bij de voetpakking….. die stomme aluminium pakking …. ik vermoed nu dat me carterdelen niet gelijk zijn… als dit zo is zou ik dan het eene carter deel dat te hoog is gewoon een laagje vanaf kunnen schuren? of is het beter om een dikkere papieren pakking te gebruiken dan?
Zoals ik al zei gebruik gewoon een van papier en kijk bijvoorbeeld met een schuifmaat (onderkant meetlat/liniaal) meet of iets dat vlak is of er geen oneffenheden zijn. Dan als je ziet dat er wat beschadigingen zijn hier wat vloeibare pakking op zetten en natuurlijk als je de keerring van de krukas doet vervangen moet je immers de krukas uitlijnen (anders kan het zijn dat de carters niet goed op hun plek gaan zitten), dit kun je doen met wat gevoel draai de krukas zet nog niet alles op tijd vast en sla/mep/tik (natuurlijk niet overdreven hard) er met een kunststof hamer tegen het klein carter tot je voelt dat de krukas wat soepeler beweegt je kunt dit aan beide kanten doen let wel op met de schroefdraad, zet er anders voor de zekerheid een moertje op. Als het dan goed is alles op 11nm (lijkt mij genoeg voor zo’n klein carter) torque kruislings aandraaien en dan opnieuw kijken of die nog zo soepel beweegt, kan zijn dat er minimaal verschil in zit maar dit mag niet echt heel erg heftig zijn anders is die nog niet goed gecentreerd. Je kan volgens mij ook als alles al op tijd zit vastgedraaid nog rustig een aantal tikken geven op het carter tot de krukas soepel draait.
Niet opgeven, we helpen je wel tot die werkt!
Success 😀22 augustus 2020 om 21:47 #801269
hi sleutel10 de 0.05 mm afwijking die jij aanhaalde is de afwijking die normaal gesproken toelaatbaar is, in pas vlakken. Wat jij beschrijft is het meten van de slotspeling, die mag bij een bij een nieuwe set veren 0.25 mm zijn. 20 mm vanuit de bovenzijde van de cilinder gemeten. Mocht deze nu veel groter zijn kan je jezelf afvragen of de cilinder niet veels te ver versleten is. En je misschien niet beter een nieuwe cilinder kan kopen. Honen kan, maar is economisch vaak niet voordeliger ( nieuwe overmaat zuiger + kosten van hoon werkzaamheden ).26 augustus 2020 om 19:56 #801367carterdelen waren de zelfde nummers en waren perfect vlak. Dus heb een papieren pakking tussen gedaan en vloeibare silecone pakking tussen gedaan.

en de volgende dag getest:
Hij deed het weer!
aardig wat rook en weinig power. Had hem even laten lopen en deo/wd40 test gedaan voetpakking en koppakking dit keer wel dicht!! Toen beetje op half gas paar minuten laten lopen. Bougie er uit gehaald en die was pik zwart. Dus toen van sproeier 49 naar 42 gegaan. En toen wilde ik hem starten en hij sloeg aan en ging gelijk heel hoog in de toeren en toen deed hij brrrrrrraaaappp en stopte hij er mee…… ik gok dat de krukas keerring er uit is gevlogen. Of kan het is anders zijn? 🙁
27 augustus 2020 om 21:37 #801391carterdelen waren de zelfde nummers en waren perfect vlak. Dus heb een papieren pakking tussen gedaan en vloeibare silecone pakking tussen gedaan.

en de volgende dag getest: Hij deed het weer! aardig wat rook en weinig power. Had hem even laten lopen en deo/wd40 test gedaan voetpakking en koppakking dit keer wel dicht!! Toen beetje op half gas paar minuten laten lopen. Bougie er uit gehaald en die was pik zwart. Dus toen van sproeier 49 naar 42 gegaan. En toen wilde ik hem starten en hij sloeg aan en ging gelijk heel hoog in de toeren en toen deed hij brrrrrrraaaappp en stopte hij er mee…… ik gok dat de krukas keerring er uit is gevlogen. Of kan het is anders zijn? 
Helaas is er iets mis gegaan met het uploaden van de foto’s. Welke luchtfilter gebruik je nu?
Geluiden twee takt brommers/scooters :
brrrrrrraaaappp = dat hij teveel lucht krijgt of het mengsel is te arm.
Trrrrrrr (stotteren) = teveel benzine of te weinig lucht.
Hingggggg = een goede afstelling en een koffie bruine bougie!Trouwens Deoderant is niet zo goed voor je blok dat gaat plakken, teminste dat is mijn ervaring. Je kunt het beste een klein beetje remmen reiniger nemen natuurlijk ook niet als een gek het blok in spuiten want dit is ontvetter en dan is het effect van je smering weg en dan krijg je krassen in je cilinder wand maar dan moet je het wel volgens mij extreem doen. Het gaat zich vooral om de aerosolen en verdampte delen die effect hebben op de verbranding en dus een ideeal dienen voor te testen. Maar nu het blok dus dicht is zou ik eens gaan kijken naar de mengsel schoef, stationair en de sproeier + luchtfilter.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.