Vespa-Ciao.NL
:: Help, de boel vonkt weer eens niet.

Home Forums Techniek Problemen oplossen Help, de boel vonkt weer eens niet.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

AFCA
    Topic starter

Hoi,

Nadat ik mijn krukas lager van de citta had vernieuwd enzo, begon de ontsteking heel erg te kloten dus heb ik alles vervangen door nieuw spul alleen het probleem is nu dat hij nog steeds niet vonkt en ik het niet meer weet..

Wat er nieuw op zit:

Ontstekings spoel
      Licht spoel
      Condensator
      Ontsekingsnok
      Contactpunt netjes afgesteld op 0.45
      Kabel van de contactpunt(blok) naar de bobine
      Bobine
      Bougie kabel

Wat ik allemaal heb geprobeerd:

Andere bobine’s zwarten en blauwen die nog geen 50 km oud waren..
      Andere bougies en doppen geprobeerd die ook nog geen 25 km oud waren
      Frame opgeschuurd bij het bevestigings punt van de bobine
      Talloze keren spoelen omgewisseld en andersom gezet

Begin het een beetje zat te worden omdat hij nu al redelijk wat geld heeft gekost en het nog steeds niet doet.. 😛

Martino
      Moderator

Met het vervangen van alle onderdelen ben je nog steeds niet achter je probleem. Wat je weet is dat hij bij de bougie niet vonkt. Ga vervolgens te werk terug in je elec schema. Kijk of je bougiekabel wel vonkt. Niet het geval dan de draad van blok naar bobine en zo verder. Totdat je ergens onderweg een vonkje tegenkomt en hiermee ook gelijk het punt van probleem opgespoord bent.

Denk ook aan dingen zoals de cp’s zijn nieuw en dienen misschien even opgeschuurd te worden. Vliegwiel maakt kortsluiting op een van je draden etc.

AFCA
        Topic starter

Hey ik ga morgen er ff mee bezig, maar hoe kan ik dat beste doen? is de vonk wel zo sterk genoeg om uit de kabel te komen? of gewoon ff me vinger er aan houden? 😛

EDIT

Ben nu zo ver dat hij weer vonkt alleen als ik met de boormachine draai op de kruk as vonkt ie netjes blauw, maar als ik de boormachine even flink hard laat draaien is er geen vonk meer?

Met aanrennen net ook ging ie ff aan en weer uit? want zo snel de boel harder draait is men vonk weg??

r32
          Bijdrager

Vliegwiel scheef /aanlopen??

Ik heb ditzelfde gehad toen had ik een nieuwe bobine in de winkel gekocht en deze was spilnternieuw maar vonkte niet goed genoeg.

Fons van dit forum gebruikte een andere bobine en hij liep ..

Nieuw is niet altijd geheel inorde.

Gr R32

ritze
            Bijdrager

haha dat komt omdat niet alle bobines even veel `plaatjes hebben` de ene is dikker dan de andere.
              ik weet ook echt niet waarom.

afca: komt er wel een goede vonk uit de kabel die uit jou blok vertrekt? (grijze kabel)
              dit kan zien door de krukas rond te laten gaan en dan het kabeltje over het blok te strijken, zo kan je zien of er spanning op staat.

zo ja, dan is de afstelling niet goed, of de bobine niet goed –> slechte vonk

zo nee dan moet je kijken of je electro wel is goed aangesloten –> meestal geen vonk

(denk ook even aan de opzichtige topic naam)

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
              Link naar Mijn collectie / Projecten.
            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.