Vespa-Ciao.NL
:: Help, Alweer krassen op zuiger

Home Forums Techniek Problemen oplossen Help, Alweer krassen op zuiger

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

leansoft
    Topic starter

Hej,

Ik loop eigenlijk al 3 jaar te kloten met me ciao om hem aan de praat te krijgen.. dus toch maar eens hier proberen.

Ik had vorige keer allemaal strepen in mijn cilinder en op mijn zuiger dus had deze opnieuw besteld en alles gemonteerd.
      Ik heb eigenlijk niet veel gereden met deze nieuwe cilinder/zuiger (wel extra olie gebruikt).
      Nu had ik weer zin om te sleutelen aan me ciao en had allemaal nieuwe onderdelen besteld en wou hem toch maar een keertje helemaal uit elkaar halen (carter ook open).
      Toen ik de cilinder eraf haalde zag ik weer enorme krassen in me ‘net nieuwe’ zuiger (niet meer dan 50km).

Hoe kan het dat ik zo snel weer krassen op me zuiger heb?
      Volgens mij heb ik een standaard carter maar aan de onderkant sluit de carter niet op elkaar aan (hoogte verschil). zou het daardoor kunnen komen?
      Ik heb gewoon een zeefje in mijn luchtfilter en ook in me benzine filter.

Help!

Lennaert
      Sleutelbeheerder

Afstelling?
        Wat je zegt van je carters als dat niet goed afsluit dan dus valse lucht en dus krassen.
        Kunnen 100001 oorzaken wezen wellicht dat wat meer info goed zal doen?

Cilinder?
        Carburateur?
        Luchtfilter?
        Sproeier
        Uitlaat?

leansoft
        Topic starter

Ik zal morgen proberen wat foto’s te maken van me carter.

Cilinder: 50cc-cilinder-citta-ciao-si-standaard (https://www.jmpbonderdelen.nl/50cc-cilinder-citta-ciao-si-standaard-p10.html)
          Carburateur: SHA ..?
          Luchtfilter: standaard (zwart met 3 uitgeboorde gaten)
          Sproeier: had 48
          Uitlaat: Volgensmij een citypower (lijkt op standaard)

ritze
          Bijdrager

volgende keer toch even rustig inrijden, en je zult altijd wel iets van krasjes tegenkomen als het heeft gelopen, zolang het maar geen goed voelbare zijn kan je daar gewoon mee rijden.

ik rij nu ook met een behoorlijk gehavende 50cc tun cilinder en die doet het gewoon, niet heel geweldig maar het loopt toch een dikke 60km./h

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
            Link naar Mijn collectie / Projecten.

dirkwim
            Bijdrager

Toevallig heb ik die cilinder ook gekocht (nog niet gebruikt atm) en moet ik zeggen dat de afwerking slecht is. Zie ook deze post http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&p=519660#519660

Zonder enige extra afwerking, indien nodig, zou ik de cilinder niet durven te monteren. Ik heb eerst het gruis/vuil weggehaald, bovenkant van de cilinder afgevlakt, en de poorten ligt bewerkt. De uitlaatpoort heb ik iets aangepast omdat er een stuk gruis of iets dergelijks bij de opening zat waarvan ik bang was dat deze in de zuigerveer zou happen

ritze
              Bijdrager

😮 wat is dat voor een crap cilinder 😮

kijk hoe klein de main spoelers zijn…
                ik kan me voorstellen dat je hier bedenkingen bij hebt, ook die ruwe afwerking van het gieten laat zeker wat de wensen over, wellicht als je de poortjes goed schuin maakt en de uitlaatpoort een mooie vorm geeft dat het wel mee zal vallen.

gaat de zuiger ook goed erdoorheen zonder te veel speling en of klemmen?
                wilde laats ook zo een cilinder gaan kopen maar ik denk toch dat ik me maar eens bedenk ermee.

moet wel zeggen dat de hoonsporen er wel vrij netjes uitzien dus dat zal het probleem niet zijn

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                Link naar Mijn collectie / Projecten.

ciao S
                Bijdrager

Gewoon orginele piaggio kopen Chinese troep van jmpb heb je niets aan. Ik had ook zo een zuiger gelijk vast gelopen en ja was de juiste maat dus gwn goede spullen kopen China bende kun je niet op vertrouwen gewoon bende

Gr Ciao S

Ik heb je post wat netter gemaakt en de scheldwoorden verwijderd, is niet nodig dit is niet Whatsapp 😉

leansoft
                  Topic starter

ja ik heb die cilinder er gewoon direct opgedaan zonder hem eerst nog te bewerken.

Is mijn carter wel gewoon verder in orde (aan de hand van de foto’s?)

Groet,

Anoniem

Dat ziet er niet heel goed uit :lol

Dat die cilinders niet zo heel goed afgewerkt zijn klopt wel. Ik heb deze ook wel eens nieuw gebruikt. Goed afbramen is een must en goed controleren op de zuigerspeling zoals Ritze al aangaf. Het kan zomaar zijn dat je een ‘slechte’ te pakken hebt.

De foto’s die je hebt gemaakt zeggen nog steeds niet veel aangezien de delen niet ‘aan’ liggen. Nu zie je een grote speling spleet. Dat de helften niet bij elkaar horen zou goed kunnen maar hoeft geen probleem te zijn.

Ik zie het niet zo heel goed. Het lijkt alsof je inlaatvenster een beetje beschadigd is (aanloopsporen). Heb je misschien een lager niet diep genoeg gemonteerd waardoor de krukas niet goed vrij liep? De zuiger ziet er zo uit alsof 1 kant onder spanning heeft geleden. Altijd goed controleren.

persoonlijk draai ik de cartermoertjes pas volledig vast nadat ik de kopmoertjes goed heb vast gezet. evt nog wat kloppen op het klein carter om de krukas optimaal goed te zetten. (iets verwarmen kan soms ook heel goed helpen).

Kijk eerst even of de inlaat dus nog goed is, anders kun je het groot carter wegmikken. Ik zou bij 50cc ook voor een originele cilinder gaan in dit geval.

zevenenergie
                      Donateur

Ik kan me bijna niet voor stellen dat de cilinderwand nog bruikbaar was, als de eerste zuiger er ook zo uitzag?
                        Dan is je cilinder gewoon een copieermachine , en ziet de nieuwe zuiger er heel snel ook zo uit.

Buiten dat gruis, geen schuine kantjes aan de poorten en giet oneffenheden die los gekomen zijn,
                        Kan het ook zijn dat je zuigerveren niet lekker vrij zaten of niet genoeg speling hadden. Want dat geeft ook krassen in de cilinder en de veren en dan dus ook het aluminium.

Altijd eerst controleren of de veren wel speling hebben, want vaak is dat niet het geval.

Ik vind je carter delen te veel hoogte verschil hebben.
                        Heb je geen setje met dezelfde nummers?

leansoft
                        Topic starter

Het nu pas voor het eerst me carter helften van elkaar gehaald maar toen leken de lagers wel goed te liggen.
                          Daarnaast voel ik met nagel geen krassen in de inlaat (ookal ziet dat er wel zo uit).

Aan de bovenkant van beide carter delen staat hetzelfde nummer geponst dus neem aan dat ze wel bij elkaar horen.
                          Hier nog wat foto’s van de binnenkant van de carter helften.

Waar kan ik trouwens online het beste een 50cc blokje kopen voor een snor die wel ok is dan? Is een DR goed?

Ik zal ook nog even wat foto’s van me cilinder opsturen maar die is niet zo gehavend als me zuiger (raar?)

Groet,

Anoniem

Inderdaad kijken of de nummers overeen komen. Anders zou ik voor de zekerheid ook voor een andere carterset gaan.
                            De inlaat krassen hoef je ook niet te voelen. Monteer eens voor de grap de krukas in het groot carter (incl lager).
                            draai hem nu door totdat het gesloten deel langs de inlaat komt. Op gesloten stand mag je geen lucht door de inlaat kunnen blazen met je mond.

Ow lees net dat de nummers overeen komen.. 😀 Dat is al positief.

Als je een nieuwe cilinder wil kopen zou ik persoonlijk voor een 50 DR gaan of toch een DR Evo. Weet je tenminste zeker dat de kwaliteit voldoende is. Het zou inderdaad ook goed kunnen dat er iets mis was met je zuigerveren.

zevenenergie
                            Donateur

Ik zal ook nog even wat foto’s van me cilinder opsturen maar die is niet zo gehavend als me zuiger (raar?)
                              nee hoor dat is niet zo raar maar het kan bijna niet anders dan dat daar voelbare krassen in zitten.

Je zegt dat je carter nummers hetzelfde zijn dan zal het toch goed moeten zijn. en vertekende de foto,s een beetje.
                              Als ze netjes op elkaar passen kan je gewoon gebruiken.het inlaat vlakje ziet er goed uit zo ver ik kan beoordelen van een foto.;)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.