- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar, 2 maanden geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
1 juli 2022 om 18:23 #816134
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/2090008520/helmplicht-snorfiets-slecht-besluit.
In 1975 werd de helmplicht voor bromfietsen ingevoerd. Dat viel lang niet in goede aarde en velen lieten de bromfiets links liggen, vertelt Jan Muijs.
Vooral het vrouwelijk gedeelte behoorde niet langer tot de berijders. De bromfietsbranche zag de verkopen zienderogend terug lopen en klaagden steen en been. Mét resultaat, want er kwam een andersoortig voertuig op de weg. De snorfiets zag het levenslicht en kende vanaf het begin een groot succes
Een voertuig met een maximum snelheid van 25 km per uur waarmee je zonder helm de weg op mocht. Een goed compromis was geboren en ook de veiligheid kwam dat ten goede. Maar alles wordt weer anders nu per 1 januari 2023 ook de helmplicht voor snorfietsen wordt ingevoerd.
De verkoop van snorfietsen zal in het slop geraken, want als je tóch een helm op moet kun je net zo goed voor de snellere bromfiets kiezen, waarmee je 45 km per uur mag rijden. Je wordt dan wel gedwongen om op de weg tussen de auto’s te gaan rijden en niet meer op het fietspad.
Dat zal wennen worden. En je hoeft maar om je heen te kijken om te zien, dat niemand zich aan de snelheid houdt en controles niet of nauwelijks plaats vinden
Rollenbankcontroles bijvoorbeeld vinden nog maar sporadisch plaats. Ongelukken zullen derhalve zwaarder letsel tot gevolg hebben.Niet elke verandering is een verbetering.
Jan Muijs, Tilburg
4 juli 2022 om 12:07 #816151Geheel in lijn met de medische dictatuur zoals we die kenden tijdens het hele coronagebeuren.
4 juli 2022 om 14:21 #816152Daar waar er nu een snorfiets minder wordt verkocht, wordt er toch een bromfiets meer verkocht? Doe je gewoon een helm op, is nog veiliger ook. Leuker zou zijn als je die keuze zelf mocht maken, net als op de fiets, maar ja… dan doen er maar weinig een helm op. Vroeger was er ook geen helmplicht op de bromfiets trouwens… Is daar nog iemand boos om tegenwoordig?
4 juli 2022 om 20:48 #816161Daar waar er nu een snorfiets minder wordt verkocht, wordt er toch een bromfiets meer verkocht? Doe je gewoon een helm op, is nog veiliger ook. Leuker zou zijn als je die keuze zelf mocht maken, net als op de fiets, maar ja… dan doen er maar weinig een helm op. Vroeger was er ook geen helmplicht op de bromfiets trouwens… Is daar nog iemand boos om tegenwoordig?
—
Nou, ik zou daadwerkelijk het liefst legaal 40 km/h rijden zonder helm
12 juli 2022 om 08:00 #816235Dit is ook vreemd 🙄
Brommers kunnen dan ook net zo goed een speedpedelec-helm op…..vind rare wet.
Snorfietsers die toch zonder helm de weg op gaan, riskeren een boete van 100 euro. Naast de motorhelm is ook een goedgekeurde speedpedelec-helm toegestaan. Die helmen voor bestuurders van die fietsen die 45 kilometer per uur kunnen, zijn lichter en ventileren beter dan zwaardere pothelmen of integraalhelmen.
12 juli 2022 om 12:43 #816240Ja, puur op de snelheid geredeneerd moet dat inderdaad dan ook kunnen. Echter denk ik dat er dan een wetswijziging moet plaatsvinden om een bepaald type helm toe te staan die in de basis toch een mindere bescherming geeft, of iig niet aanzienlijk betere bescherming. En dan is het makkelijker/logischer om de wet niet te wijzigen.
Dan kun je ook gewoon af en toe de boete betalen, beetje afhankelijk van hoe vaak je wordt gepakt.
Net als een gordel in de auto… het is gewoon even wennen. Vroeger hadden de dames ook andere kapsels…15 juli 2022 om 18:38 #816274Daar begint het mee eerst een helm daarna verplicht de rijbaan op.
16 juli 2022 om 11:06 #816276Een snorfiets met 20-25km/u op de rijbaan lijkt me niet.
De rijbaan, daar waar automobielen soms wel even doortrekken tot boven de
80km/u om daarna weer braaf terug te zakken naar de 40-50.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.25 juli 2022 om 09:53 #816389Net even gebeld met de Rijksoverheid Ivbm helmplicht snorfiets 2023.
Mag je een speed-pedelec-helm op met de brommer (45km), waarom deze vraag ? Nou met een speed-pedelec fiets die 45km kan moet je er een op.
Nou nee dat mag niet waar natuurlijk geen logica in zit. Niet goed gekeurd ervoor 😆
45km is 45km bij mij…brommer of speed-pedelec fiets..
28 juli 2022 om 15:27 #816412Ik heb besloten mijn snorfiets om te laten keuren tot brommer.
Nu ik toch een helm op moet vind ik het een beetje knullig om met 25km per uur tussen de omaatjes te gaan met zo,n ding op mijn hoofd.
Ik zou natuurlijk ook krulspelden op mijn helm kunnen plakken zodat ik minder opval,maar dit lijkt me beter:
29 november 2022 om 15:45 #817849💡 Leuk, ga ik met mn Berini ei lekker op de rijbaan, mooi iets links van t midden van mijn strook.
En de topsnelheid is 23km/u gps 👿Dat doen dan op wegen waar men 70+ rijdt.
Al die opgefokte juppen in hun zwarte of witte leasebak sarren.
Ik heb de hele dag de tijd, dus!

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.5 december 2022 om 16:41 #817897Het is wel fijn dat onze overheid precies weet wat er allemaal goed voor ons is!
Coronaprik, niet meer roken, geen acohol meer onder de 18, de suikertax omdat we anders te fatsig worden, overal 100 rijden voor onze schonere lucht, stimuleren om vega gemalen-bonen-pulp burgers te eten, ons behoeden voor teveel zout en vet, en ik vergeet nog vast doe ongevraagde, zogenaamd goedbedoelde verplichtingen.Ik pleit voor een wollen muts!
Onlangs een proef gedaan op een viaduct, een helm en een wollen muts naar beneden gegooid om te zien welke schokbestendiger was.
De helm spatte uit elkaar en de wollen muts mankeerde niks!!Stukje nostalgie, geniet er van, zo lang het nog kan...21 januari 2025 om 08:56 #827816Vandaag is er een rechtzaak tegen de helmplicht in Alkmaar.
Mochten er nog mensen zijn die heen willen gaan:

Zelfs gister op het NOS journaal:
Ik ben ook tegen de helmplicht voor snorfietsen.
Maar kom op zeg, deze zaak gaat hij toch verliezen?
Waarom? Nou, ik denk, simpel.
Er kwam een wet dat een helm op blauw kenteken voertuigen verplicht werd.
Hij reed, uiteraard ná de invoering van die wet, blijkbaar zonder helm,
en dan krijg je een bon. Deze persoon wil eigenlijk de wet die toen gemaakt is
aanvechten, maar daar gaat deze zaak niet over,
ik begrijp dat hij in beroep gaat tegen deze bekeuring.P.s. De journaallezeres zegt: “hij vecht zijn boete aan”.
zelf schrijft hij(hierboven): “mijn rechtzaak tegen de helmplicht”.Dat is wat anders. Die tegen de helmboete gaat hij verliezen, lijkt me simpel.
Dat andere is interessanter en ben ik wel benieuwd naar.Ik hoop het niet maar waarschijnlijk word het antwoord toch negatief
omdat er nu al een nieuwe wet in de maak is mbt elektrische fietsen,
leeftijd, fietshelmen etc etc.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.