Vespa-Ciao.NL
:: Heb ik mijn carter te ver gevijld?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Heb ik mijn carter te ver gevijld?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

020RICO
    Topic starter

hoi,

ik ben sinds kort bezig een ciao-tje te reviseren die al een tijd bij een vriend in de tuin stond. (een snor)
      heb m sindsdien weer netjes aan de praat gekregen, maar ik wou meer, dus heb de carb 12/7 uitgeboord naar 12/10
      en de carter inlaat uitgeboord/uitgevijld naar 12 mm.
      na in elkaar zetten wil t brommertje niet meer starten.
      ben ik te ver gegaan met vijlen? na het openmaken van het blok zie ik wel dat het carter en de cilinder vochtig is van benzine

[pfs]7970-photo 02-10-13 17 37 22.jpg[/pfs][thumb=datas/thumbs/7970-photo 02-10-13 17 37 22.jpg]7970-photo 02-10-13 17 37 22.jpg[/thumb][thumb=datas/thumbs/7970-photo 02-10-13 17 38 14.jpg]7970-photo 02-10-13 17 38 14.jpg[/thumb]

bart#24

helaas zou ik zeggen dat het idd net niet of net wel te ver gevijld is.

ik zou het niet aandurven en even een ander setje halen en deze vijlen met wat behulp van het forum..

succes.

mvg bart helwegen

DinoH
        Donateur

Is wel te ver…. Liefst 18mm diep boren en als je durft 20mm

Guido
          Donateur

Volgens mij heb je aan de bovenkant nog net 0,5 mm ‘vlees’ over. Dat is heel erg weinig. Ik twijfel of je carter nog levensvatbaar is. Dit kan je zelf testen.
            Je kan de krukas terug monteren en blazen met je mond door de inlaat. Als je lucht kunt blazen terwijl de krukas de inlaat moet afsluiten is je carter helaas afgeschreven. Zo niet, heb je geluk. En kan je verder met het opsporen van het start probleem.

twinboxer
            Bijdrager

Volgende carter zou ik zeggen.

Docs
              Donateur

Je kunt het proberen, maar het zit wel echt op het randje(je moet wat geluk hebben mocht dit nog werken.) Je kunt het proberen door de kruk te plaatsen en vervolgens de wang voor de inlaat draaien en vervolgens door de inlaat blazen. Als je er doorheen blaast is het te ver.

Florian
                Moderator

‘T ziet er niet al te best uit inderdaad. Als ik jou was zou ik voor een andere cartersetje gaan. Ik vind het altijd verspilde tijd & moeite om zo iets in elkaar te zetten.

Misschien heb ik nog wel een gevijld CP cartersetje voor je, ik zal eens kijken.

Martino
                  Moderator

Ja, je hebt je inlaatvlakje te ver gevijld. Toch moet je niet raar op kijken dat deze gewoon nog kan draaien. Zelfs wanneer je nog lucht kunt blazen langs je krukaswang. Zoals anderen al zeggen is de moeite van een nieuw carter pakken niet groot en is dit je beste optie, maar je zegt ook de carburateur te hebben opgeboord. Heb je hierbij wel rekening gehouden met de spraybar? Heb je deze bijvoorbeeld beschadigd en ook zijn deze spraybars verschillend per grootte carb. Een opgeboorde carb loopt daarom nooit echt mooi onderin en lekker stationair.

020RICO
                    Topic starter

thanks voor alle reacties. ik was dus ook bang dat ik te ver was gegaan, maar omdat ik toch benzine vond in de zuiger, dacht ik dat hij toch nog benzine aanzoog. dus wist het niet zeker.

als ik op de inlaat blaas kan ik wel erlangs blazen, t gaat niet heel makkelijk maar t is zeker niet afgesloten.

wat de carb betreft, spraybar is nog compleet onbeschadigd.

ik denk dat ik het maar eens met een nieuw carter ga proberen (of een poging wagen met kneedbaar alu) en dan evt verder troubleshooter.

Herr Flick
                      Sleutelbeheerder

Kneedbaar aluminium is hier nog nooit goed gegaan op carters (ook eigen ervaring). Pak maar een nieuwe.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                        Gele Racefrikandel
                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.