- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 10 maanden, 2 weken geleden door Vespasibrom1986.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
16 mei 2025 om 23:50 #828829
Beste ciao/si-en-alles-ertussenin-fanaten,
Ik heb een mooi Si’tje uit 1986 op bromkenteken.
De laatste tijd had ik een beetje moeite met dan ding betrouwbaar laten lopen, maar het is mij eindelijk gelukt. Hij zoog valse lucht (dus nieuwe pakkingen en zuigerveren), het haakje van de contactpuntjes was afgebroken (dus nieuwe), nieuwe condensator, nieuwe carb (had bij de vorige het schroefdraad van de carb gesloopt bij het tuutje van benzineslang) kortom bijna alles wel in mijn vingers gehad.
Nu hij weer rijd wil ik er echt een pareltje van maken, dat snappen jullie denk ik wel ;-).
Hij rijdt nu nog niet eens 40km/u, echt wel een beetje traag en al helemaal niet comfortabel als je op een 50 weg moet rijden waar iedereen je overal inhaalt. Hij moet dus harder, zonder gegevens kunnen jullie niks dus hier mijn setup:- Standaard Cilinder en zuiger
- Standaard krukas
- Standaard carter, niet uitgeveild (durf ik niet 🙁
- Standaard koppeling met standaard veertjes
- 13/13 dellorto
- Luchtfilter wat opengeboord voor meer lucht
- 105mm poelie, géén vario
- Standaard uitlaatje
Ik heb nu dus een vraag voor jullie, hoe kan ik mijn vespaatje harder laten lopen. Ik zat zelf sowieso te denken aan een Giannelli fire uitlaatje, deze uitlaat ziet er namelijk best origineel uit met ook nog een mooi geluidje (heerlijk knetteren). Ik moet denk ik waarschijnlijk ook een kleinere poelie maar welke maat zouden jullie aanraden, 80 of 90 of 95. Een nieuwe poelie gaat waarschijnlijk ook gepaard met nieuwe veertjes in de koppeling, denk ik… Alle aanbevelingen voor mijne nieuwe setup zullen erg gewaardeerd worden en hoe meer mensen antwoorden hoe groter de kans dat ik het goede spul koop!
17 mei 2025 om 09:05 #828832mijn doel is trouwens om makkelijk 50km/u te kunnen halen.
Hallo ….naam?
Monteer dan maar een Gianelli original power. Dus geen Fire, die (expansieuitlaat) is beter
voor meer getunede set ups. Of pak een Citypower van een ander merk.
Sito+ 248 kan ook. En de Fire ziet er natuurlijk helemaal niet origineel uit.
Origineel is hoe jou Ciao Si in 1986 in de folder stond.
Poelie pak je een maat kleiner(=sneller maar trekt langzamer (95(94) met snaar).
Dat is altijd zo. Bij kleine vermogens, 1 – 1,5pk, want dat heeft jouw brommer,
ga je nooit sneller optrekken als je sneller gaat rijden. En vice versa.
Anders moet er ook een snelle 65cc cilinder bij.
Bestel sproeiers 46-48-50-52 en bougie NGK B6HS er bij.
Wat de veertjes betreft maken alleen de metaalkleurige uit de Poliniset een kans.
Verder, kijk in de tuning rubriek etc etc en gebruik de zoekfunctie.
Gezien de opsomming van je setup was je al aardig ingelezen 😉Gr. Wim.
- Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.Als je het forum een beetje doorleest weet je dat het geen zin heeft om een 13mm carb op een ongeveilde inlaat van het carter te zetten.
Ik heb de inlaat van mijn sicitta half uitgeveild.
Std 50cc ,13mm carb polini luchtfilter, poelie 80, groene trekveertjes en een leovinci circuit (krul) . Rijdt 52 km/u gps en dan heb iknog kleine wielen ook. Dus ik denk dat jij wel iets harder gaat. Maar dan moet je zelf even experimenteren met de groote van de poelie17 mei 2025 om 23:54 #828840Ha Wim,
Bedankt voor je reactie, de naam is Hein trouwens 😉 Ik zal even kijken naar welke uitlaat ik nou ga halen, maar dat is een zorg voor later, want… Mijn brommer doet het weer niet, ik dacht ik maak een testrondje, en in het begin deed ie het ook erg goed, hij voelde veel aggresiever dan voordat ik alle onderdelen had vervangen; maar toen ging ik over een hobbel en kapte hij er gelijk mee, daarna proberen te starten twee keer een plofje maar 0,0 leven. Toen weer even opgehangen en zonder uitlaat getest, liep 2 seconden en viel weer uit. Ik zat te denken dat mijn vlotterbakje misschien vast zit in mn carb, maar dat is zeer onwaarschijnlijk want die carb was net nieuw… Wat denk jij? Ik ben nu een beetje verloren in wat ik nu moet doen..
Gr. Hein17 mei 2025 om 23:56 #828841Ha Marc,
Dank voor de reactie. Mooie setup! Als ik hem weer aan de praat krijg en hem ook weer betrouwbaar laat lopen ga ik wat investeringen doen en daarbij zal ik jouw tips in mn achterhoofd houden.
Gr. Hein18 mei 2025 om 13:11 #828848Het probleem was een kapotte cdi/bobine ik denk dat hij kortsluiting maakte, nu heb ik van het goede merk een mooie nieuwe erop gezet en mist ie geen slag meer, hij loopt top. Nu een beetje opvoeren en gassen maar!
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.