Vespa-Ciao.NL
:: harde bus in krukas?

Home Forums Techniek Problemen oplossen harde bus in krukas?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

abject
    Topic starter

ik had vandaag een oud blokje opengedaan en nu zie ik dat in de krukas precies een harde bus zit.
      waar je naaldlager in komt(er zat er niet eens in…)
      is dit een p10?

goedguus
      Bijdrager

nee ik meende dat dit pen 12 is met koperen bus ipv naaldlager

abject
        Topic starter

verdorie,ja de piston is aan vervanging toe en ik had hier nog een mooie liggen maar dit is p10,
          kan ik die koperen bus eruit halen?(verwarmen ofzo?)

jeffrey citta
          Donateur

deze bus je je er gewoon uitslaan met een hammertje en een busje die er precies oppast

gewoon rustig er op tikken en dan kan je er dacht ik gewoon een naaldlager instoppen.

abject
            Topic starter

Heb geprobeerd deze eruit te slaan maar hij zit gewoon muurvast, geen beweging in te krijgen…

Vespa Si
              Bijdrager

heb ik ook gehad met mijn krukas, ik heb een ijzerzaagje gebruikt om ‘m voorzichtig aan twee kanten door de zagen dan valt ie er zo uit. Daarna heb ik idd gewoon een 12mm naaldlager bij de brommerzaak gehaald.

abject
                Topic starter

ok dan moet ik dit maar proberen,bedankt

arvid13690
                  Bijdrager

ik heb dit probleem ook.
                    krukas is std.
                    zat een busje in heb ik eruitgahaalt.
                    ik heb 43 dr evo met p10 en naaldlager maar de speling is heel veel.
                    en met koperen busje kun de naaldlager er niet in en zonder ook teveel speling.
                    welke maten busjes zijn er allemaal?

Tis altied moar eem!

fast as can on vespa
                    Bijdrager

ga nooit met een hamer tewerk op je krukas!

pak een lange bout waarvan de kop evengroot is als de zuigerpen.
                      en aan de andere kant een grote moer, of busje er opzetten wat over je zuigerpen heen valt, revetje er op, en moertje aandraaien trekt je zuigerpen er zo uit!

zonder krachten dat je je krukas krom trekt, of zijwaardse krachten op het bigend lager van de krukas zelf!

MHR
                      Bijdrager

fast as can on vespa :
                        ga nooit met een hamer tewerk op je krukas!

pak een lange bout waarvan de kop evengroot is als de zuigerpen.
                        en aan de andere kant een grote moer, of busje er opzetten wat over je zuigerpen heen valt, revetje er op, en moertje aandraaien trekt je zuigerpen er zo uit!

zonder krachten dat je je krukas krom trekt, of zijwaardse krachten op het bigend lager van de krukas zelf!

Dat is idd veruit de beste oplossing. Bij mijn weten kan je een bronzen bus niet vervangen voor een naaldlager, simpelweg omdat die maatvoering anders is.

Wil je van P12 naar P10 zou je een opmaat busje kunnen laten draaien, of een andere krukas monteren.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.