Vespa-Ciao.NL
:: haperen en stotteren

Home Forums Techniek Problemen oplossen haperen en stotteren

• Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren geleden door Dino.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Dino
    Topic starter

Kan iemand mij miss helpen?

Setup:

Ik heb een 70cc contactpunten blok met een 13mm inlaat, 62 sproeier.
      Contactpunten zijn gesteld op voelermaat 40

Probleem:

Hij trekt goed op goed op en loopt mooi hoog toerig, maar na een paar honderd meter begin hij de knetteren en te ploffen als een gek.
      Zowel uit de uitlaat en als uit de carburateur.
      Als hij zo ploft en knettert houd hij ook in.

Wat heb ik al gedaan?

Ik heb al verschillende maten sproeiers geprobeerd van 58 t/m 66 omdat ik dacht dat hij misschien te rijk of arm liep

Ik heb de kop al vervangen omdat ik dacht dat het misschien de decompressen klep niet goed sluiten.

En heb een andere bobine geprobeerd omdat ik dacht dat de oude slecht was

Niks help, iemand een idee?

Wim
      Bijdrager

papalamelullos wrote:

Kan iemand mij miss helpen? Setup: Ik heb een 70cc contactpunten blok met een 13mm inlaat, 62 sproeier. Contactpunten zijn gesteld op voelermaat 40 Probleem: Hij trekt goed op goed op en loopt mooi hoog toerig, maar na een paar honderd meter begin hij de knetteren en te ploffen als een gek. Zowel uit de uitlaat en als uit de carburateur. Als hij zo ploft en knettert houd hij ook in. Wat heb ik al gedaan? Ik heb al verschillende maten sproeiers geprobeerd van 58 t/m 66 omdat ik dacht dat hij misschien te rijk of arm liep Ik heb de kop al vervangen omdat ik dacht dat het misschien de decompressen klep niet goed sluiten. En heb een andere bobine geprobeerd omdat ik dacht dat de oude slecht was Niks help, iemand een idee?

Als je in de sproeierdatabase kijkt zie je alle verschillende onderdelen die
        bepalen welke sproeier je nodig hebt, van jouw weten we niet je hele set-up.
        Ik zou zeggen, volgens de database kan je sproeiers tot 72 gaan proberen.
        Anders even goed lezen in de database en ongeveer de juiste set sproeiers
        kopen om het blokje goed te kunnen afstellen.
        Dat was de brandstofkant.

De ontstekingskant: stotteren kan ook komen door ontstekingsperikelen.
        Dus bijv. bougiedop stuk, probeer een andere (zonder weerstand!)
        Probeer een andere bougie NGK B7HS (zonder “R” =ook weerstand)
        Bobine heb je al afgevinkt. =klaar.
        Slechte condensator. Kijk met draaiende motor door het vliegwiel, zonder rubber dopje,
        of je veel vonken tussen de punten ziet bij gasgeven, ja? Condensator defect.
        Soldeer daar dan een nieuwe in.
        Contactpunten kunnen op en/of oud zijn, ik vervang sowieso altijd de punten en condensator
        als ik een nieuwe aanwinst heb waar ik de geschiedenis niet van ken.
        Verder, het draadje: punten – condensator – bobine mag nergens massa raken
        en moet overal tot aan het stekkertje bobine zeer goed geisoleerd blijven.
        Als laatste, aan de ontstekingskant, de ontstekingsspoel.
        Als je al het bovenstaande hebt geëlimineerd kan je die nog eens vervangen.
        Hebben niet het eeuwige leven en voor weinig geld heb je er eentje
        die het zeker weer 20 jaar doet.
        Begin met bougie, dan dop etc etc. Vervang één voor één dan weet je de oorzaak
        ipv alles in één keer, dan loopt ie plots goed, maar wat was het nou? 😉

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Dino
        Topic starter

Dankje wim,

heb nu nieuwe condensator erin (gelijmd).
          Sproeier 70
          ik ga 72 nog proberen
          en tecno expansie uitlaat
          en alles loopt weer top en lekker hoogtoerig.
          met medium poulie en bromklok loopt hij nu 60km/u via de app.
          niks mis mee dus. Maar wil sneller.

iemand nog wat tips?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.